Forum Mapy Fotoradarów

Olsztyn - Fotoradary stacjonarne/atrapy fotoradarów stacjonarnych

phonemaniac - 2 Styczeń 2009, 12:06
Temat postu: Fotoradary stacjonarne/atrapy fotoradarów stacjonarnych
Wyczytałem ostatnio w GW, że pozdejmowali kilka słupów fotoradarów.

ŹRÓDŁO

Cytat:
Chwilowo o trzy fotoradary w mieście mniej

Czytelnicy zastanawiają się, co się stało z kilkoma słupami na fotoradary, które zniknęły z ulic Olsztyna?

Kilkanaście dni temu przy skrzyżowaniu ul. Jagiellońskiej i Bydgoskiej stanął nowy i długo wyczekiwany przez mieszkających tutaj ludzi maszt umożliwiający podłączenie fotoradaru. - To niebezpieczne miejsce i zabiegaliśmy o to od dawna. Ucieszyliśmy się, że w końcu to się udało - mówi jeden z okolicznych mieszkańców. - Jednak kilka dni temu przyjechali robotnicy i radar usunęli. Może ktoś się rozmyślił i uznał, że można tu jeździć szybciej.

Nasz czytelnik starał się dowiedzieć od pracowników firmy montującej radar, co się stało. - Z tego, co mi powiedzieli, miał być konserwowany. Ciekawe tylko po co, skoro stoi tu od niedawna? - zastanawia się pan Sebastian.

- Już ponad rok temu składałem interpelację w sprawie ustawienia tutaj fotoradaru. Miejsce jest niebezpieczne, bo kierowcy jadący od strony Słup lubią nacisnąć na gaz. Jeździ tędy też dużo ciężarówek. Nic dziwnego, że mieszkańcy osiedla prosili o ustawienie takiego urządzenia - mówi Grzegorz Smoliński, radny miejski PiS-u. - Jednak zniknięcie słupa jest zaskakujące.

Inni czytelnicy "Gazety" zauważyli też, że zdemontowane zostały także trzy inne słupy, w tym stojący dotychczas przy ul. Wyszyńskiego i przy ul. Krasickiego.

Czyżby ktoś uznał, że w mieście jest zbyt dużo miejsc dla fotoradarów? - Trwa ich konserwacja. Zostaną postawione z powrotem między 5 a 10 stycznia - wyjaśnia Aneta Szpaderska, rzecznik Urzędu Miasta. - Miejski Zarząd Dróg Mostów i Zieleni na razie nie planuje konserwować pozostałych 14 z 17 słupów.

Bardziej skomplikowana jest historia masztu na fotoradar przy ul. Jagiellońskiej. Stawiający go pracownicy umieścili go zbyt blisko drogi. - Wykonawca ma przesunąć stanowisko o 30 cm, w najbliższych dniach będzie to wykonane poprawnie - informuje Szpaderska.

O lokalizacji i ewentualnej potrzebie umieszczenia nowego stanowiska dla fotoradaru decyduje komisja bezpieczeństwa ruchu drogowego, ale najbardziej liczy się głos policji. A policjanci przekonują o skuteczności słupów na fotoradar, nawet jeśli nie ma w nich urządzenia do mierzenia prędkości. - Wystarczy montaż samych słupów, żeby liczba wypadków spadła w tych miejscach o 90 proc. - wyjaśnia Bernadeta Ćwiklińska-Rydel z biura prasowego komendy wojewódzkiej policji. - O tym, czy jest sens ustawiać kolejne, można się zastanowić po podsumowaniu rocznych statystyk ze zdarzeń drogowych. Jeśli miasto będzie miało pieniądze na zakup słupów, wskażemy najbardziej niebezpieczne miejsca.


Na 100% jestem pewien, że zdjęli atrapę na Nagorkach (skrzyżowanie Wańkowicza z Krasickiego). Mówią, że to niby konserwacja, ale czego jak nigdy tam nie było żadnego foto, może to przymiarka do zabudowy nowego sprzętu do focenia?

wojtisek1 - 9 Kwiecień 2009, 06:32

Można i tak walczyć z radarami:

ŹRÓDŁO

Cytat:
Mężczyźni, w nocy z wtorku na środę, zdemolowali fotoradar przy al. Wojska Polskiego.

Czterej młodzi mężczyźni zdemolowali fotoradar, a po wyrwaniu skrzynki wrzucili ją do stawu przy al. Wojska Polskiego. Zaalarmowani przez okolicznych mieszkańców policjanci zdążyli w porę przyjechać i ująć sprawców. 23-letni Marcin C. i 20-letni Paweł S. nie chcieli podać swoich danych personalnych, byli agresywni wobec policjantów. Okazało się, że obaj mieli ponad 1 promil alkoholu w organizmie. Oni, a także dwaj pozostali kompani, znaleźli się w policyjnym areszcie. Mężczyźni nie umieli wytłumaczyć powodów swojego zachowania. Za ten wybryk odpowiedzą przed sądem. Grozi im kara do 5 lat pozbawienia wolności.

Wkrótce fotoradar powinien zostać naprawiony. - Dobrze, że wewnątrz skrzynki akurat nie było urządzenia, bo inaczej wielkość szkody byłaby dużo wyższa - mówi Zbigniew Gustek, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Mostów.

piotreg - 9 Kwiecień 2009, 09:26

Akurat skasowali atrapę. Co za baranki...
delpiero - 22 Listopad 2009, 14:06

Cytat:
Fotoradar stacjonarny na terenie miasta Olsztyn:


- ul. Bałtycka, na wysokości szkoły, obracany w obie strony
- ul. Jagiellońska, wlot do miasta, jadąc od strony Wadąga
- ul. Dworcowa, przy T.P. SA, obracany w obie strony
- ul. Kętrzyńskiego, przy szkole, jadąc DK nr 51 od strony centrum
- ul. Krasickiego, na wysokości ul. Jeziołowicza, przy pierwszych blokach os. Jaroty, obracany w obie strony
- ul. Obrońców Tobruku, przy skrzyżowaniu z ul. Warszawską, jadąc w kierunku Ostródy
- al. Piłsudskiego, przy Planetarium, obracany w obie strony
- ul. Sielska, na wysokości campingu, obracany w obie strony
- ul. Sikorskiego, przy salonie Forda, obracany w obie strony
- ul. Sikorskiego, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Wilczyńskiego, jadąc od strony Reala
- ul. Synów Pułku, przy skrzyżowaniu z ul. Orłowicza, jadąc w kierunku ul. Sikorskiego
- ul. Towarowa, między OBI a WORDEM
- ul. Warszawska, w pobliżu pętli autobusowej, obracany w obie strony
- ul. Wawrzyczka, jadąc od strony pętli autobusowej


Atrapa (zaspawana puszka) na terenie miasta Olsztyn:


- ul. Krasickiego, przy skrzyżowaniu z ul. Buczka
- ul. Leonharda, przy stacji BP, jadąc w kierunku Augustowa
- al. Wojska Polskiego, jadąc od strony Dobrego Miasta, ok. 200 m. za stacją Orlen, naprzeciwko Szpitala Psychiatrycznego














phonemaniac - 28 Grudzień 2009, 09:02

Cytat:
"Prezent" od drogowców dla piratów drogowcych

Drogowcy chcą ustawić w mieście kolejne skrzynki, w których można montować fotoradary na piratów drogowych

Na pierwszym miejscu na liście urzędników jest skrzyżowanie ul. Sikorskiego i Dywizjonu 303. Mieszkańcy okolicznych bloków skarżą się, że mają problem z przejściem przez ul. Sikorskiego. Pod koniec października doszło tam do tragicznego wypadku. 25-letni kierowca mercedesa wypadł z drogi, uderzył w drzewo i zginął. Według świadków, jechał z dużą prędkością. W 2007 roku, niemal w tym samym miejscu, w drzewo, a potem w słup oświetleniowy uderzył motocykl. Zginął 28-letni kierowca i jego 22-letnia pasażerka. Krótko przed tym wypadkiem czytelnik "Gazety" dzwonił do redakcji i mówił o tym skrzyżowaniu, co cytowaliśmy na łamach: - Często obserwuję przejście dla pieszych. Samochody przejeżdżają przez nie z dużą prędkością, wyprzedzają się i nie myślą o przepuszczeniu pieszych lub rowerzystów. Tu powinien być słup z fotoradarem. Bez tego kierowcy nigdy nie zaczną zwalniać i w końcu dojdzie tu do jakiejś tragedii.

Po tych wypadkach drogowcy uznali, że fotoradar poprawi bezpieczeństwo w tym miejscu, dlatego chcą zamontować tu nowy słup na fotoradar.

Druga na ich liście jest ul. Niepodległości w pobliżu skrzyżowania z ul. Kasprzaka. - Kierowcy jeżdżą tu z dużą prędkością - tłumaczy Paweł Jaszczuk, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. A w pobliżu jest wyjazd z podporządkowanej ulicy, wjazd do komendy policji, przejścia dla pieszych.

Na liście życzeń drogowców jest też ul. Bałtycka na Likusach. Jak wynika z najnowszego raportu dotyczącego bezpieczeństwa w ruchu drogowym, który przedstawiliśmy dwa tygodnie temu, Bałtycka to jedna z najniebezpieczniejszych ulic w mieście.

Koszt jednego słupa na fotoradar to ok. 20 tys. zł.

Na terenie miasta policja używa dwóch przenośnych fotoradarów, trzecim dysponuje straż miejska. Mimo że strażnicy korzystają z tego urządzenia okazjonalnie i zdecydowanie rzadziej niż policja, to i tak kwoty mandatów, które wystawili, robią wrażenie. - W 2008 roku wykonaliśmy 760 zdjęć. Ukaraliśmy kierowców przekraczających prędkości na łączną kwotę ok. 90 tys. zł. W tym roku zrobiliśmy 650 zdjęć, a wartość mandatów wynosi ok. 79 tys. zł - wylicza Jarosław Lipiński, zastępca komendanta straży miejskiej w Olsztynie.

Policjanci są pewni, że fotoradary zdają egzamin, choć tych urządzeń jest zaledwie 12 i są na zmianę ustawiane w 112 słupach przy głównych drogach. W 2008 roku wykonały one 14,1 tys. zdjęć. Koszt wystawionych dzięki temu mandatów sięgnął ponad 720 tys. zł. W tym roku - z danych zebranych na koniec października - na fotoradar policja złapała 13,3 tys. kierowców, którzy zapłacili ok. 633 tys. zł. - Widząc fotoradary kierowcy zdejmują nogę z gazu, co zwiększa bezpieczeństwo ruchu - mówi Dawid Stefański z biura prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji.

Link

phonemaniac - 2 Kwiecień 2010, 12:15

Mała aktualizacja. :) Maszt fotoradaru na Krasickiego na Jarotach. W chwili obecnej celuje w jadących na Nagórki. Za każdym razem jak jestem w Olsztynie, to widzę, że patrzy w inną stronę. Piotreg - fotki idą na maila.






piotreg - 2 Kwiecień 2010, 16:41

Oki - dzięki. Naniosę Twoje uwagi na mapę. Fotki oczywiście też. Jak zwykle czekam na dalsze nowinki z ziemi warm.-mazurskiej. :-)
phonemaniac - 3 Kwiecień 2010, 17:25

Hejka. :)

Oto kilka fotek masztów w Olsztynie wg zaleceń piotrega

Olsztyn - Krasickiego/Jeziołowicza (ogr. 50 km/h) - celuje w jadących w stronę Nagórek.





Olsztyn - Krasickiego/Wańkowicza - atrapa na ograniczeniu 50 km/h, celuje w jadących na Jaroty.







Olsztyn - Synów Pułku - maszt celuje w jadących od Sikorskiego do Krasickiego, ogr 70 km/h





Olsztyn - Sikorskiego kolo salonu Forda - celuje w jadących do Synów Pułku, ogr. 70km/h. Często obracany





Olsztyn - Sikorskiego (przy ul. gen Andersa) ogr. 50km/h - celuje w jadących od Reala w kierunku Wilczyńskiego. Maszt pod urządzenie Fotorapid/Fotorapid C/Fotorapid CM/






delpiero - 3 Kwiecień 2010, 19:07

Piękna sesja, dzięki za foty!
phonemaniac - 3 Kwiecień 2010, 20:24

1:40 spacerku po okolicy.
phonemaniac - 4 Kwiecień 2010, 20:57

Aktualizacji ciąg dalszy. :P

Olsztyn - Leonharda - atrapa fotoradaru na ogr. 50km/h



Olsztyn - Towarowa - maszt pod urządzenie Fotorapid/Fotorapid C/Fotorapid CM. Ogr. 50 km/h. Celuje w jadących w stronę Augustowa





Olsztyn - Kętrzyńskiego - maszt pod urządzenie Fotorapid/Fotorapid C/Fotorapid CM. Ogr. 50 km/h. Celuje w jadących w stronę Dworcowej





Olsztyn - Dworcowa - maszt pod urządzenie Fotorapid, ogr. 50 km/h. Celuje w jadących w stronę Piłsudskiego.





Olsztyn - Piłsudskiego - maszt pod urządzenie Fotorapid, ogr. 50 km/h. Celuje w jadących w stronę Ratusza (tutaj chyba miałem kumulacje - trafiłem fotoimitator).









Olsztyn - Obrońców Tobruku - maszt pod urządzenie Fotorapid/Fotorapid C/Fotorapid CM, ogr. 50 km/h. Celuje w jadących w stronę ul. Warszawskiej





Olsztyn - Wojska Polskiego - atrapa fotoradaru celująca w jadących w stronę Centrum, ogr. 50km/h



Olsztyn - Jagiellońska - maszt pod urządzenie Fotorapid/Fotorapid C/Fotorapid CM, ogr. 50 km/h. Celuje w jadących w stronę centrum





Olsztyn - Warszawska - maszt pod urządzenie Fotorapid, ogr. 50 km/h. Celuje w jadących w stronę Olsztynka (często obracany)





Olsztyn - Wawrzyczka - maszt pod urządzenie Fotorapid/Fotorapid C/Fotorapid CM, ogr. 40 km/h. Celuje w jadących w stronę pętli autobusowej (obracany)





piotreg - foty idą na maila. :P Widzę, że główny świąteczny spamer to ja jestem. ;)

piotreg - 5 Kwiecień 2010, 09:26

Piotrek, taki spam to ja zawsze w każdej ilości przyjmę. :-)

Olsztyńska policja rzeczywiście ma na stanie fotoimitator, więc to co trafiłeś przy ul. Piłsudskiego to nic innego jak fotościema.

wksek - 5 Kwiecień 2010, 09:55

Już tak nie spamujcie, bo kolejna aktualizacja mnie przygniecie. :lol:
phonemaniac - 5 Kwiecień 2010, 13:23

Na następny raz to musisz mi specjalną skrzynkę przygotować. :P Zobaczymy też co trafię podczas powrotu do domku, a jadę drogą K-7. ;)
phonemaniac - 2 Maj 2010, 19:38

Weekend majowy na Mazurach to i zaległości trzeba nadrobić:

Krasickiego (przy Jeziołowicza) - odwrócony:



Sielska - celuje w jadących od Ostródy do centrum Olsztyna, ograniczenie 70 km/h





Bałtycka - celuje w jadących w stronę centrum, stoi przy Zespole Szkół Elektronicznych, ograniczenie 50 km/h





Dworcowa przy TPSA - Celuje w jadących w stronę dworca PKP - i tutaj niespodzianka. :P fotościema pracuje. :P





Piotrek, foty idą na pocztę. ;)

piotreg - 3 Maj 2010, 09:43

Każdy maszt do którego coś wkładają chyba od razu kierują w przeciwną stronę :?:

Dzięki za fotki - taki długi weekend to ja rozumiem. :-)

phonemaniac - 8 Styczeń 2012, 19:59

Atrapy w Olsztynie mają się bardzo dobrze.
phonemaniac - 14 Czerwiec 2012, 18:03

Dzisiaj zajechałem do Olsztyna i niespodzianka. Nie ma atrapy <FR> na Nagórkach (skrzyżowanie ul. Krasickiego z Wańkowicza).
phonemaniac - 15 Czerwiec 2012, 21:08

Kolejna atrapa zdemontowana. Przy BP na ul. Leonharda.
piotreg - 16 Czerwiec 2012, 11:56

Zajrzyj jeszcze na Wojska Polskiego. :twisted:
phonemaniac - 18 Czerwiec 2012, 08:01

A na Wojska Polskiego bez zmian. Dalej straszy mobili. ;)
cwaniak116 - 2 Lipiec 2012, 11:49

Witam.

Jak wygląda sytuacja z fotoradarem na ulicy Towarowej?

phonemaniac - 2 Lipiec 2012, 12:27

Ostatnio (weekend majowy) jak byłem w tamtej okolicy to jeszcze stał, ale nie mierzył.
delpiero - 5 Lipiec 2012, 11:03

Cytat:
Radary: wyjaśniła się zagadka, którą chcieli rozgryźć kierowcy

Z olsztyńskich ulic zniknęły atrapy masztów fotoradarów. O ich usunięcie poprosiła staż miejska. Zamiast nich będą znaki.

Wyjaśniła się zagadka, którą od dawna starali się rozgryźć olsztyńscy kierowcy. Już wiadomo, które z masztów fotoradarów stojących na olsztyńskich ulicach są atrapami, a które są prawdziwe. Imitacje właśnie zniknęły z olsztyńskich ulic.

Kilka dni temu usunięto maszty z ulicy Wyszyńskiego przy stacji paliw BP i z ulicy Krasickiego przy skrzyżowaniu z ul. Wańkowicza. O usunięcie atrap poprosiła staż miejska.

— Nowe przepisy dotyczące fotoradarów, które weszły w życie w ubiegłym roku, przewidują, że nie może być już masztów, w których nie da się zamontować fotoradaru — mówi Jarosław Lipiński, zastępca komendanta Straży Miejskiej.

W zamian za atrapy, straż poprosiła o oznakowanie ul. Krasickiego i Wyszyńskiego nowymi znakami. — Ustawiliśmy już znak "automatyczna kontrola prędkości" na ul. Krasickiego w okolicy skrzyżowania z Synów Pułku i na ul. Wyszyńskiego przy skrzyżowaniu z Żołnierską — mówi Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów. — To oznakowanie pozwoli służbom mundurowym na prowadzenie kontroli przy użyciu przenośnych fotoradarów.

Straż miejska w Olsztynie dysponuje tylko jednym przenośnym fotoradarem. W związku z tym nie będzie w stanie pojawiać się w tych rejonach za często. Zresztą fotoradar, który posiada - urządzenie firmy Zurad - to już niemal zabytek techniki. Pochodzi z 2002 roku i podobno w serwisie spędza równie dużo czasu, co na drodze.

W tym roku straż miejska chciała kupić nowy fotoradar i dwa radiowozy. Z powodu sytuacji ekonomicznej i ogólnej tendencji do zaciskania pasa nic z tego jednak nie wyszło.
LINK
piotreg - 5 Lipiec 2012, 13:05

Jedną sztukę przeoczyli. :evil:
phonemaniac - 14 Sierpień 2012, 12:30

piotreg napisał/a:
Jedną sztukę przeoczyli. :evil:

Może trochę im to zajęło, ale już się poprawili. Atrapa na Wojska Polskiego została zdemontowana. Brak znaków D-51.

piotreg - 14 Sierpień 2012, 12:34

:good:
Zaj007 - 17 Grudzień 2012, 13:00

Jakiś czas temu przed masztami pojawiły się znaki D-51.
phonemaniac - 20 Maj 2013, 07:58

Rodzina donosi, że w Olsztynie maszty zaczynają kolory zmieniać. Będę w przyszłym tyg. to udokumentuję odpowiednie zmiany. :)
Zaj007 - 20 Maj 2013, 09:18

Sprayem są pomalowane na żółto. Jak naradzie maszt na ul. Warszawskiej, Obrońców Tobruku, zdaje się Sikorskiego i Sielskiej.
delpiero - 21 Maj 2013, 17:43

Cytat:
Więc chodź, pomaluj mój...fotoradar

Już niebawem olsztyńskie ulice rozkwitną żółcią... masztów fotoradarów. Do tej pory były one szarobure, nijakie i – przede wszystkim – zupełnie niewidoczne dla kierowców. A to jest wbrew przepisom, bowiem te nakazują, aby maszty były dobrze wyeksponowane.

- Maszty fotoradarów malujemy na kolor żółty, by dostosować je do nowych przepisów. Dotychczas odnowionych zostało pięć słupów: dwa przy ul. Obrońców Tobruku, jeden przy al. Warszawskiej i dwa przy al. Sikorskiego – informuje Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Olsztynie.

W naszym mieście jest 11 masztów fotoradarowych. Wcześniej było ich 13, jednak 2 z nich trzeba było je zlikwidować.

- W 2012 roku zdemontowaliśmy dwa maszty. Były to jedynie atrapy, a zgodnie z nowymi przepisami pozostać mogą jedynie te, które rzeczywiście można wykorzystywać do zainstalowania fotoradaru. W zamian na obu ulicach został ustawiony znak informujący o możliwości prowadzenia automatycznej kontroli prędkości – wyjaśnia Paweł Pliszka.

Pozostałe maszty fotoradarów mają zostać przemalowane na żółto do końca maja. Dotyczy to masztów przy ulicach: Krasickiego, Synów Pułku, Sielskiej, Bałtyckiej, Jagiellońskiej i Wawrzyczka.

Co ciekawe - w posiadaniu strażników miejskich znajduje się tylko jeden fotoradar, który będzie musiał na zmianę obsłużyć 11 masztów. Poza tym informacja, w którym konkretnie miejscu znajduje się ten swoisty straszak na kierowców będzie musiała być jawna. To jednak nie koniec zmian. Już niebawem zostaną zainstalowane urządzenia, które będą "cykać" zdjęcia kierowcom, przejeżdżającym skrzyżowania na czerwonym świetle. Bat na kierowców już jest. Teraz czekamy na remonty dróg.


Źródło: www.express.olsztyn.pl

Zaj007 - 21 Maj 2013, 21:28

Właśnie miałem napisać, że po wsi chodzą ploty o rychłym montażu urządzeń do focenia za czerwone. Podobne głosy słyszałem już kilka lat temu i jak do tej pory żadnej zmiany. Dzisiaj rano pobieżnie przejrzałem zamówienia publiczne i też nic, ale jak jakieś pół roku temu podobną operację przeprowadziłem, to było ogłoszenie o montażu ITSu.

Zdjęcia masztów po lifcie wrzucę jak dokończą malowanie. :smile:

Jakby ktoś się zastanawiał to <SM> ma na stanie Fotorapida z 2002r, ponoć częściej się psuje niż pstryka :grin:

Cytat:
Grafik pomiaru prędkości urządzeniem typu "Fotorapid" przez Straż Miejską w Olsztynie w oparciu o bieżącą analizę stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na miesiąc Maj 2013.

Dzień miesiąca/Typ (S/P)*/Czas pracy urządzenia/Lokalizacja punktu pomiarowego

10.05.2013 P 09-14 ul. Wyszyńskiego
12.05.2013 P 09-12 ul. Sielska
17.05.2013 S 09-14 ul. Sikorskiego
23.05.2013 S 10-13 ul. Wawrzyczka
28.05.2013 S 10-13 ul. Wawrzyczka

*S - stacjonarne, P - przenośne

Źródło

Zaj007 - 26 Maj 2013, 12:20

No i wszystko jasne. Dobrze kojarzyłem ITS ze zdjęciami za przejazd na czerwonym. :twisted:
Cytat:
Firma z Olsztyna zajmie się inteligentnym sterowaniem ruchem

Firma Sprint S.A. wygrała przetarg na wdrożenie w Olsztynie tzw. systemów inteligentnego sterowania ruchem. System będzie kosztował 66 mln zł. W przyszłym roku na ulicach Olsztyna pojawią się biletomaty.

Po wielu perturbacjach, w końcu doszło do rozstrzygnięcia przetargu na wdrożenie w Olsztynie systemów inteligentnego sterowania ruchem (ITS). Przetarg wygrała firma Sprint S.A., która złożyła najniższą ofertę i wprowadzi system za 66 mln zł. Firma z Olsztyna wygrała z konkurencją z Hiszpanii (oferta ponad 81 mln zł), Czech (ponad 70 mln zł) czy Korei (ponad 74 mln zł).

System ITS będzie składał się min. z kamer i czujników zainstalowanych w autobusach i tramwajach. Wszystko po to, by zarówno tramwaje, jak i, tam gdzie będzie to możliwe, autobusy zawsze przejeżdżały przez skrzyżowania jako pierwsze. Dane z czujników będą umożliwiały min. sterowanie sygnalizacją świetlną w Olsztynie.

Dzięki systemowi już w przyszłym roku na ulicach Olsztyna pojawią się biletomaty, czyli automaty do kupowania biletów. Zarówno obok przystanków, jak i w tramwajach oraz autobusach zostaną zainstalowane tablice z informacją o czasach przejazdu.

Oprócz tego system będzie zarabiał. Kamery zainstalowane na skrzyżowaniach umożliwią wyłapywanie kierowców wjeżdżających na skrzyżowanie na czerwonym świetle. Kamery rejestrujące obraz w wysokiej rozdzielczości pozwolą na łatwą identyfikację kierowców łamiących przepisy i monitoring ponad 60 miejsc w Olsztynie.

ŹRÓDŁO

phonemaniac - 31 Maj 2013, 19:03

Cytat:
- ul. Krasickiego, na wysokości ul. Jeziołowicza, przy pierwszych blokach os. Jaroty, obracany w obie strony

phonemaniac - 31 Maj 2013, 19:06

Cytat:
- ul. Sikorskiego, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Wilczyńskiego, jadąc od strony Reala

phonemaniac - 31 Maj 2013, 19:07

Cytat:
- ul. Sikorskiego, przy salonie Forda, obracany w obie strony

Ten to trochę krzywy jest ;)

phonemaniac - 31 Maj 2013, 19:09

Cytat:
- ul. Wawrzyczka, jadąc od strony pętli autobusowej

phonemaniac - 31 Maj 2013, 19:10

Cytat:
- ul. Warszawska, w pobliżu pętli autobusowej, obracany w obie strony

Z serii: Jestem Hardcorem ;)

phonemaniac - 31 Maj 2013, 19:11

Cytat:
- ul. Dworcowa, przy T.P. SA, obracany w obie strony

phonemaniac - 31 Maj 2013, 19:14

Są jeszcze 2 szt. ładnie pomalowane na żółto:

Cytat:
- ul. Obrońców Tobruku, przy skrzyżowaniu z ul. Warszawską, jadąc w kierunku Ostródy
- ul. Synów Pułku, przy skrzyżowaniu z ul. Orłowicza, obracany w obie strony, ogr. 70 km/h

Ale tych nie miałem już jak obfocić. :( Młodzież do domku już chciała, zaś pozostałe to (oprócz tego na Jagiellońskiej - nie byłem przy nim) szare myszki nie pomalowane.

delpiero - 31 Maj 2013, 21:20

phonemaniac napisał/a:
Są jeszcze 2 szt. ładnie pomalowane na żółto, ale tych nie miałem już jak obfocić (...)

(...) bo skończyła mi się klisza w aparacie. ;) :P

Fotorelacja jak z Google Street View. :good:

phonemaniac - 1 Czerwiec 2013, 21:48

Cytat:
- ul. Obrońców Tobruku, przy skrzyżowaniu z ul. Warszawską, jadąc w kierunku Ostródy

phonemaniac - 20 Czerwiec 2013, 07:39

Cytat:
To dopiero spór: jaki kolor mają mieć fotoradary



Miejscy drogowcy przemalowali niedawno na żółto maszty na fotoradary stojące w Olsztynie. Strażnicy miejscy twierdzą jednak, że zrobili to wbrew ministerialnym przepisom. I kto ma rację, a kto się myli?


Wygląd obudowy, w której umieszcza się fotoradar, jest określony w rozporządzeniu ministra transportu z czerwca 2011 r. Czytamy w nim, że powinna mieć barwę żółtą.

Są dwa typy masztów

Są w nim rysunki dwóch typów masztów, w którym można instalować fotoradary. Pierwszy to popularna "dziupla dla ptaków", zwana przez fachowców konstrukcją wsporczą. Żółta jest w niej tylko sama skrzynka, skrywająca urządzenie mierzące prędkość. Na drugim jest maszt typu wieżowego. Ten jest cały żółty.

Drogowcy pomalowali wszystko na żółto

W Olsztynie jest 11 masztów do instalowania fotoradarów, wśród nich nie ma ani jednego typu wieżowego. Tymczasem miejscy drogowcy dziesięć z nich przemalowali niedawno od góry do dołu na żółto. Tak zaczął się spór. Straż miejska twierdzi, że ich nowy wygląd wcale nie jest taki, jaki został określony w ministerialnym rozporządzeniu. - My patrzymy na obrazki zawarte w rozporządzeniu i uważamy, że żółtą barwę powinny mieć tylko skrzynki, w których umieszczany jest fotoradar - mówi Jarosław Lipiński, zastępca Straży Miejskiej w Olsztynie.

Dlatego straż miejska zwróciła uwagę...

Miejskiemu Zarządowi Dróg, żeby dostosował barwę do obowiązujących przepisów. Drogowcy nie dali się jednak przekonać. - W naszej ocenie rozporządzenie określające kolorystykę masztów można różnie interpretować - mówi Paweł Pliszka, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Olsztynie. - Żółty maszt jest lepiej widoczny dla kierowców. Ponadto ich stan wymagał już odnowienia i konserwacji całej konstrukcji. Dlatego na razie nie zamierzamy malować części masztu z powrotem na szaro.

Jak zinterpretowali przepisy w Elblągu?

- Na terenie miasta mamy sześć fotoradarów umieszczonych na konstrukcji wsporczej [takiej jak w Olsztynie] - mówi Łukasz Mierzejewski z biura prasowego Urzędu Miasta w Elblągu. - Dlatego zgodnie z rozporządzeniem na żółty kolor pomalowaliśmy tylko skrzynki, w których umieszcza się urządzenie rejestrujące prędkość.

Co na to ministerstwo?

Mimo że sposób malowania wydaje się sprawą drugorzędną i z pozoru nieistotną, a cały słup pomalowany na żółto jest lepiej widoczny, jednak postanowiliśmy rozstrzygnąć ostatecznie, kto w tym sporze ma rację. Zapytaliśmy o to Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. - Przepisy jednoznacznie wskazują, iż barwa żółta dotyczy "obudowy stacjonarnego urządzenia rejestrującego", a nie "konstrukcji wsporczej" tego urządzenia - przekonuje Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.

Czyli to straż miejska, a nie drogowcy mieli rację.

LINK

delpiero - 5 Lipiec 2013, 16:52

Cytat:
Zdjęć nie będzie. Popsuł się jedyny fotoradar w Olsztynie

- Podobno Straż Miejska w Olsztynie miała publikować grafik ustawienia fotoradaru w Olsztynie i chyba na zapowiedziach się skończyło, bo na stronie internetowej brak informacji - pisze w mailu do redakcji czytelnik Gazety Olsztyńskiej. Postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego grafik nie ukazuje się.

Czytelnicy Gazety Olsztyńskiej niemal natychmiast zauważyli brak grafiku rozstawienia fotoradaru, który co miesiąc publikowała Straż Miejska w Olsztynie. Niektórzy byli wręcz przekonani o celowym działaniu funkcjonariuszy. Postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego grafik się nie ukazał.

Przyczyna okazała się prozaiczna. Jedyne urządzenie, którym dysponowała straż miejska uległo poważnej awarii, a grafik z pustymi polami wyglądałby co najmniej śmiesznie.

- Grafik ustawienia fotoradaru nie znalazł się na stronie, ponieważ fotoradar trafił do serwisu i w tym miesiącu nie wykona żadnych zdjęć. Cieszy nas, że grafik spotkał się z tak dużym zainteresowaniem mieszkańców. Fotoradary w Olsztynie używane są wyłącznie w celach prewencyjnych - mówi Jarosław Lipiński, zastępca komendanta straży miejskiej w Olsztynie.

Fotoradar, który posiada straż miejska w Olsztynie, to już prawdziwy zabytek. Został wyprodukowany jedenaście lat temu i może pracować na słupie lub na trójnogu. Wtedy jest zasilany z baterii. — Starcza na dwie, trzy godziny pracy — wyjaśnia Lipiński. — Gdy umieszczamy go w skrzynce na maszcie, to znowu się przegrzewa.

Tym razem leciwy fotoradar uległ poważniejszej awarii i trafił do producenta w Ostrowi Mazowieckiej. Naprawa i legalizacja potrwa jeszcze jakiś czas, dlatego w tym miesiącu fotoradar nie będzie robił zdjęć kierowcom. To jednak nie oznacza, że kierowcy lubiący przycisnąć gaz mogą czuć się bezkarni. Ulice w Olsztynie patroluje jeszcze policja w nieoznakowanych radiowozach.

W ubiegłym roku straż miejska chciała kupić nowy fotoradar i dwa radiowozy, ale z powodu sytuacji ekonomicznej i ogólnej tendencji do zaciskania pasa nic z tego nie wyszło. W tym roku będzie podobnie.

Źródło: www.olsztyn.wm.pl

Zaj007 - 5 Lipiec 2013, 20:41

A nie mówiłem? :twisted:
piotreg - 11 Listopad 2013, 18:23

Fotorapid powrócił z naprawy.
Zaj007 - 3 Styczeń 2014, 02:13

Ulica Bałtycka jest gruntownie przebudowana (2 jezdnie, 4 pasy ruchu) na odcinku, gdzie był maszt. Nowego nie ma i najprawdopodobniej nie będzie. :wink:
Ostatnie zdjęcia masztu:




piotreg - 3 Styczeń 2014, 11:28

:good:

Ściągamy go z mapy, choć łza się w oku kręci, kiedy człowiek patrzy na Twoje poglądowe fotki. :twisted:

phonemaniac - 24 Luty 2014, 16:51

Sytuacja na Sielskiej:
Zaj007 - 13 Czerwiec 2014, 17:47

Na to wygląda, że wszystkie maszty zniknęły z ulic Olsztyna. Fotoradar tylko na trójnogu. :wink:
piotreg - 14 Czerwiec 2014, 15:09

Łza się w oku kręci. Tyle zdjęć phone do kosza...
delpiero - 14 Czerwiec 2014, 19:45

Cytat:
Maszty po fotoradarach zniknęły z Olsztyna

- Gdzie się podziały fotoradary? Sprawdziłem, nie ma ich ani na Sielskiej, ani na Sikorskiego czy Synów Pułku - z taką informacją zgłosił się do nas czytelnik Artur. Sprawdziliśmy, rzeczywiście pomalowane na żółto maszty zniknęły z ulic Olsztyna.

Maszty zostały zdemontowane przez służby. Wszystko za sprawą przepisów, według których do 1 lipca z ulic mają zniknąć puste maszty. Według ustawy wprowadzonej jeszcze w 2011 roku, na ulicach po 1 lipca mogą stać wyłącznie aktywne fotoradary.

Zniknięcie starych pustych masztów nie oznacza, że w tych miejscach nie będą stały nowe czynne przez cały czas urządzenia. Nowe maszty mają być odpowiednio oznakowane i widoczne z daleka.

W chwili wprowadzenia nowych przepisów na polskich ulicach stało ponad 1000 masztów, ale działających fotoradarów było jedynie 70.


Źródło: www.olsztyn.wm.pl

phonemaniac - 19 Czerwiec 2014, 22:16

Cytat:
Wspomnienie po fotoradarach. Czy kierowcy będą bezkarni?

Maszty ze skrzynkami, w których miały być montowane urządzenia do pomiaru prędkości samochodów, są w Olsztynie stopniowo likwidowane.


Jako pierwszy zniknął - i to już dosyć dawno temu - maszt na fotoradar, który stał na skrzyżowaniu ul. Krasickiego i Wańkowicza. Teraz usuwane są kolejne - od al. Warszawskiej zaczynając.

Likwidowanie skrzynek to następstwo znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym. Pisaliśmy o tym w "Wyborczej Olsztyn" kilka razy. Fotoradarowa rewolucja zaczęła się już w 2011 r. Najpierw polska policja musiała przekazać wszystkie swoje fotoradary Inspekcji Transportu Drogowego. Od tamtej pory to ta instytucja miała się zająć obsługą fotoradarów i ich montowaniem w skrzynkach stojących przy ulicach i drogach.

Koniec ze straszakami

Zgodnie ze znowelizowaną ustawą z dróg miały też zniknąć straszaki, czyli puste maszty, w których nie ma fotoradarów. Pomysłodawcy zmian doszli do wniosku, że jeśli słupy mają spełniać swoją funkcję, muszą być wyposażone w urządzenie do automatycznego mierzenia prędkości. Efekt był taki, że wszystkich 14 masztów, które znajdowały się ostatnio w Olsztynie, stały od pewnego ostatnio puste, bo fotoradar w mieście jest tylko jeden. Wykorzystuje go straż miejska - a strażnicy wolą ustawić go na stojaku raz w jednym, drugi raz w innym miejscu Olsztyna. Pieniędzy na dodatkowe urządzenia pomiarowe w budżecie Olsztyna nie ma. To przesądziło o losie pustych masztów na olsztyńskich ulicach. - Ponieważ gmina Olsztyn nie ma fotoradarów, zapadła decyzja o zdemontowaniu słupów - mówi Paweł Pliszka, rzecznik Zarządu Dróg Zieleni i Transportu. Zdjęte skrzynki zostaną zezłomowane.

Co na to kierowcy?

Olsztyńscy kierowcy zauważyli, że masztów na fotoradary na ulicach jest już coraz mniej. - Obawiam się, że przez likwidację fotoradarów kierujący poczują się bezkarni. Mimo że były to tylko straszaki, to spełniały swoją funkcję. Ale z drugiej strony, byli też i tacy, którzy spostrzegając fotoradar w ostatniej chwili gwałtownie hamowali, przez co sprawiali zagrożenie na drodze. To dwie strony tego samego medalu - mówi Bartosz Myślak.

Sławomir Kałwianiec, olsztyński taksówkarz, zasiadający w Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego dodaje: - Likwidacja fotoradarów na pewno nie poprawi sytuacji na drogach. Kierowcy potrzebują przysłowiowego bata nad głową. Miejsca dla fotoradarów były wybierane zgodnie z analizą bezpieczeństwa na drogach i w 90 proc. kierowcy widząc je naciskali tam na hamulec. I o to chodziło. Trudno ocenić, jak będzie teraz.

Policja się nie martwi

Czy w związku z likwidacją olsztyńskich straszaków zwiększy się liczba kierowców jeżdżących nieprzepisowo? Policja się o to nie martwi. - Nie obawiamy się, że likwidacja masztów na fotoradary, które i tak nie pełniły swojej funkcji, zwiększy liczbę piratów drogowych. Policja prowadzi cały czas działania prewencyjne, mamy nieoznakowane pojazdy i radary ręczne. Poza tym organizujemy też akcje "Prędkość" czy "Bezpieczne wakacje" - mówi Krzysztof Wasyńczuk, rzecznik prasowy KMP w Olsztynie.

Także straż miejska będzie ustawiała przenośny fotoradar w miejscach, gdzie kierowcy lubią przycisnąć pedał gazu.

LINK

Zaj007 - 23 Lipiec 2015, 13:42

W "Olsztyniu" ustawiane są nowe maszty pod Fotorapida. Póki co zauważyłem maszt na skrzyżowaniu ul. Dworcowej/Pstrowskiego (k. Tesco) i na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej/Dybowskiego (wylot na Olsztynek, k. Wydziału Prawa i Administracji UWM).

Racjonalność inwestycji gminnych włodarzy na poziomie poniżej 1%... :nose:


piotreg - 24 Lipiec 2015, 10:11

Zaj007 napisał/a:
Póki co zauważyłem maszt na skrzyżowaniu ul. Dworcowej/Pstrowskiego (k. Tesco) (...)

W którym kierunku celuje?

Zaj007 napisał/a:
Racjonalność inwestycji gminnych włodarzy na poziomie poniżej 1%... :nose:

Na pewno będą to maszty gminne? :o Inwestycja istotnie przemyślana... :facepalm:

Zaj007 - 24 Lipiec 2015, 12:10

Tak, jak widać na fotografii! W kierunku Tesco. :razz:

Nie mogę dokopać się do żadnej informacji na ten temat, ale:
1. Na terenie miasta co do zasady są gminne, także obstawiam, że tak jest i tym razem.
2. Że to o absolutnie o niczym nie przesądza, ale maszty nie były stawiane przez <itd> ani pod ich nadzorem.
3. Maszty pojawiły się w tych miejscach, gdzie stała informacja o przenośnym, gminnym fotoradarze. :)

piotreg - 26 Lipiec 2015, 00:06

Zaj007 napisał/a:
W kierunku Tesco. :razz:

A w kierunku którego miasta? :o

Zaj007 napisał/a:
Na terenie miasta co do zasady są gminne, także obstawiam, że tak jest i tym razem.

Inspekcja stawia "canarki" w miastach.

Zaj007 napisał/a:
Maszty pojawiły się w tych miejscach, gdzie stała informacja o przenośnym, gminnym fotoradarze. :)

To jest argument!

phonemaniac - 26 Lipiec 2015, 08:28

piotreg napisał/a:
A w kierunku którego miasta?

Z tego co widzę to celuje w jadących w kierunku skrzyżowania Wyszyńskiego/Synów Pułku z Pstrowskiego (czyli w jadących w stronę Szczytna, lub jak skręcą w lewo to na Augustów). Może będę w sierpniu w Olsztynie, to oblukam co i jak z tymi masztami.

W kwestii własności masztów, <itd> może być właścicielem tych masztów, bo Pstrowskiego to ciąg dróg krajowych nr 16, 51, 53.

phonemaniac - 26 Lipiec 2015, 08:54

Już się wyjaśniło co i jak z tymi fotoradarami:

Cytat:
Reaktywacja fotoradarów w Olsztynie. Jeden już stoi

Lada dzień w Olsztynie będzie pięć masztów z urządzeniami rejestrującymi prędkość samochodów, a niedługo potem siedem kolejnych. Mają pomóc zmniejszyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków w mieście
.

Pierwszy z fotoradarów już stanął. Wycelowany jest w kierowców jeżdżących al. Warszawską w okolicy skrzyżowania z ul. Dybowskiego. Kolejne cztery w ciągu kilku dni zostaną zainstalowane na skrzyżowaniu ulic: Dworcowej z Pstrowskiego, Piłsudskiego z Obiegową, Leonharda z Kołobrzeską, a także na ul. Kętrzyńskiego przy Szkole Podstawowej nr 15. Lokalizacja kolejnych siedmiu, które zostaną ustawione do końca października, nie została jeszcze uzgodniona. Co istotne, w każdym z tych 12 masztów fotoradary będą zamontowane na stałe. Oznacza to, że będą one fotografowały kierowców przez 24 godziny na dobę.

Do powrotu fotoradarów do Olsztyna ratusz wykorzystał wprowadzenie w mieście elektronicznego systemu ITS - będącego częścią projektu tramwajowego - który ma ułatwić jazdę po Olsztynie. System ten składa się z systemu kilkuset kamer, które śledzą ulice miasta, by ułatwić przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, a także na pięciu dużych skrzyżowaniach będą rejestrować samochody przejeżdżające na czerwonym świetle.

Wspólne ustalanie

Miejsca, gdzie mają stanąć maszty, najpierw wytypował olsztyński Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu. Drogowcy korzystali z danych, jakie w ostatnich latach otrzymywali od policji. - Nie szukaliśmy tylko ulic i skrzyżowań, gdzie dochodziło do największej liczby wypadków czy kolizji. Pod uwagę były brane również odcinki dróg, na których kierowcy najczęściej przekraczali dozwoloną prędkość - wyjaśnia Marta Bartoszewicz, rzeczniczka ratusza. - Następnie wytypowane przez drogowców lokalizacje były konsultowane z Komendą Wojewódzką Policji i Inspekcją Transportu Drogowego.

Urzędnicy tłumaczą, że montaż aż dwunastu fotoradarów ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa na ulicach Olsztyna. A z tym nie jest ostatnio najlepiej. W ubiegłym roku w wypadkach na terenie miasta zginęło aż 13 osób, a 294 zostało rannych. To znacznie więcej niż w latach ubiegłych. Przyczyną tych tragedii najczęściej była nadmierna prędkość. - Liczymy na to, że ustawienie urządzeń rejestrujących prędkość i kierowców przejeżdżających skrzyżowania na czerwonym świetle ostudzi zapędy niektórych z nich i spowoduje, że zdejmą nogę z gazu - dodaje Bartoszewicz.

Pierwszy maszt stanął kilkaset metrów od miejsca, gdzie na przejściu dochodziło już do tragicznych wypadków. Dlaczego tak daleko? - W pobliżu tych pasów nie ma światłowodu, do którego można byłoby podłączyć fotoradar. Drogowcy w zamian rozważają ustawienie w tym miejscu sygnalizacji świetlnej - zapowiada Marta Bartoszewicz.

Od roku w Olsztynie nie ma ani jednego masztu na fotoradar. Wszystkich 15 zostało zdemontowanych. Było to pokłosiem rewolucji, jaka zaczęła się w 2011 r., gdy w życie weszły nowe przepisy Ustawy prawo o ruchu drogowym. Najpierw z polskich dróg musiało zniknąć ok. 900 masztów atrap, w których nie można było zainstalować fotoradarów. W Olsztynie był jeden taki straszak na kierowców - na skrzyżowaniu ul. Krasickiego i Wańkowicza. W 2013 roku weszły w życie kolejne nowe przepisy. Według nich wszystkie maszty, jeśli mają spełniać swoją rolę, musiały być zawsze wyposażone w fotoradar. Olsztyńska straż miejska ma tylko jeden fotoradar i woli go przenosić z miejsca na miejsce, zamiast stawiać na stałe do jednej skrzynki. Dlatego 14 masztów zostało zdemontowanych.

Będzie bezpieczniej?

Z powrotu fotoradarów zadowoleni są policjanci. - Każde kolejne urządzenie, mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo na drogach, jest naszym zdaniem niezwykle ważne - mówi Mariola Plichta, rzecznik prasowy olsztyńskiej policji.

Podobnego zdania jest Sławomir Kałwianiec, olsztyński taksówkarz, który zasiada w miejskiej komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Tak jak maszty na fotoradary spełniały swoją rolę w przeszłości, tak i te będą funkcjonować z korzyścią dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym - uważa.

Wszystkie fotoradary zostaną uruchomione pod koniec października.

LINK

piotreg - 26 Lipiec 2015, 09:11

Zobaczymy co zrobią, kiedy Senat klepnie odebranie <SM> przywileju kontroli RD.
Zaj007 - 26 Lipiec 2015, 12:46

Przypominam, że całkiem niedawno zainstalowali jeszcze Red light. :lol: :grin:

Od jednego z lokalnych przedstawicieli władzy samorządowej wiem, że miał działać od czerwca.

phonemaniac - 28 Lipiec 2015, 07:37

Cytat:
Olsztyn nie zarobi na mandatach z fotoradarów



Zgodnie z przyjętą w miniony piątek przez Sejm nowelizacją prawa o ruchu drogowym, strażnicy miejscy stracą uprawnienia do prowadzenia kontroli za pomocą wszelkich automatycznych urządzeń ujawniających i rejestrujących wykroczenia drogowe. Takie montowane są właśnie w stolicy Warmii i Mazur.


W minionym tygodniu pisaliśmy, że do końca października w Olsztynie ma być zainstalowanych aż 12 stacjonarnych fotoradarów. Jeden maszt został już nawet ustawiony w pobliżu skrzyżowania al. Warszawskiej z ul. Dybowskiego.

Montażem tych urządzeń zajmuje się firma Sprint w ramach budowy elektronicznego systemu ITS, który ma ułatwić jazdę po Olsztynie. Tym samym reaktywacja fotoradarów jest więc też częścią większego projektu przywracającego w mieście tramwaje. Miejscy urzędnicy w rozmowie z "Wyborczą Olsztyn" przekonywali wówczas, że obok systemu kamer wyłapujących kierowców ignorujących czerwone światło na pięciu dużych skrzyżowaniach, będzie to kolejny sposób na poprawę bezpieczeństwa na drogach w Olsztynie. Wyjaśniali przy okazji, że za obsługę techniczną tych urządzeń będzie odpowiadał Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu, a prowadzeniem postępowań mandatowych zajmie się straż miejska.

Posłowie zmieniają przepisy

Tymczasem informacja o powrocie fotoradarów na ulice Olsztyna zbiegła się w czasie z przyjęciem przez Sejm nowelizacji prawa o ruchu drogowym, która odbiera strażnikom gminnym i miejskim uprawnienia do prowadzenia kontroli za pomocą wszelkich automatycznych urządzeń ujawniających i rejestrujących wykroczenia drogowe. A do tych zaliczają się zarówno przenośne i stacjonarne fotoradary, jak też kamery rejestrujące przejazd pojazdu na czerwonym świetle.

Uchwalone przez posłów zmiany mają wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 roku. Tego dnia fotoradary stacjonarne mają być przekazane do użytkowania tylko przez Inspekcję Transportu Drogowego. Dodajmy, że pozbawienie straży miejskich takich uprawnień to realizacja zalecenia Najwyższej Izby Kontroli, która w opublikowanym w ub. roku raporcie wskazała, że służby te nie powinny używać fotoradarów. NIK zauważył bowiem, że zaangażowanie strażników w obsługę takich urządzeń służyło często nie tyle poprawie bezpieczeństwa, co chęci zasilenia gminnej kasy.

Miasto nie widzi problemu

Co w takiej sytuacji zamierza zrobić teraz ratusz ze swoimi licznymi nowymi kamerami rejestrującymi wykroczenia drogowe? - Nowe przepisy nie są dla nas problemem - zapewnia Patryk Pulikowski z Biura Komunikacji i Dialogu Obywatelskiego w Urzędzie Miasta w Olsztynie. - Naszym celem nadrzędnym jest bowiem zapewnienie bezpieczeństwa na olsztyńskich ulicach. Urządzenia montowane i testowane w Olsztynie, które mają wspomagać służby, zostaną więc udostępnione Inspekcji Transportu Drogowego.

Ratuszowi urzędnicy zapewniają, że to właśnie ITD będzie obsługiwać zarówno fotoradary, jak i system rejestrujący, czy kierowcy przejeżdżają skrzyżowania na czerwonym świetle. - Urządzenia te są częścią całego systemu ITS, który kosztuje niemal 54,5 mln zł - mówi Pulikowski. - Nie planujemy jednak wystąpić do ITD o płatności dotyczące użytkowania tego sprzętu, ponieważ wierzymy, że obecność tego systemu znacznie podniesie bezpieczeństwo na naszych ulicach, a to jest najważniejsze. Cały system ITS ma zostać uruchomiony z początkiem listopada. Magistrat planuje, że za sterowanie ruchem, w tym również komunikacją publiczną, będzie odpowiadać w sumie 11 osób. - Przekazanie ITD w użytkowanie urządzeń do mierzenia prędkości oraz do rejestrowania pojazdów wjeżdżających na skrzyżowanie na czerwonym świetle nie będzie mieć wpływu na ich zatrudnienie - zapewnia Pulikowski.

Strażnicy niezadowoleni

Szefostwo straży miejskiej w Olsztynie uważa z kolei, że pozbawienie jej możliwości kontroli fotoradarowej, zwłaszcza tej przenośnej, to bardzo zła wiadomość dla olsztynian. - Wrzucanie wszystkich straż do jednego worka i mówienie, że fotoradary służą im tylko do zarabiania pieniędzy, jest dla nas krzywdzące - mówi Urszula Kania, zastępca komendanta straży miejskiej w Olsztynie. - Mandaty z jedynego posiadanego przez nas fotoradaru stanowiły zaledwie 2 procent wszystkich mandatów nałożonych przez nas w ciągu roku.

Strażniczka zapewnia, że przenośny sprzęt zawsze był ustawiany w miejscu, które wcześniej było szczegółowo przeanalizowane wspólnie z policją. - Jeździliśmy z nim również w okolice szkół na prośbę dyrektora placówki, czy rodziców uczniów zaniepokojonych nieprzepisową jazdą kierowców - dodaje Urszula Kania. - Jeśli uchwalone przez posłów prawo wejdzie w życie, nie będziemy mogli już spełniać takich próśb.

Z takiej postawy posłów cieszy się natomiast Piotr Jakubiak ze Stowarzyszenia Prawo na Drodze: - Straże gminne i miejskie zapomniały o prewencyjnej funkcji fotoradarów, czyniąc z nich źródło dochodów dla gminy, dlatego dobrze się stało, że zostaną im one odebrane - mówi. - Kierowcy będą mogli poczuć się spokojnie, bo skończy się wreszcie polowanie na nich.

Link

Zaj007 - 28 Lipiec 2015, 22:30

<FR> już działają. Nie radzę testowania tolerancji. Jechałem dziś na ul. Warszawskiej za ciężarówką, która mała ciut ciut ponad 60 km/h i dostała flashem.

Z tego co wiem: ul. Warszawska, wlot od Olsztynka na wysokości Orlenu - kierunek centrum.
skrzyżowanie ul. Dworcowej i Pstrowskiego, na wysokości Tesco/Citi Banku - w kierunku od Tesco do dworca.

O tyle dziwnie, że nie widziałem nigdzie znaków D-51.

elektro - 29 Lipiec 2015, 18:07

Może to na razie testy?
Zaj007 - 4 Sierpień 2015, 11:10

Raczej nie. Kolejny znaleziony: Skrzyżowanie ul. Piłsudskiego/Obwodowej k. Hali Uranii; kierunek z centrum miasta.

Skoro jest ładna pogoda postaram się w tym tyg. fotki ogarnąć.

piotreg - 8 Sierpień 2015, 09:19

Nie mogą wystawiać mandatów, jeśli maszt nie jest oznakowany znakiem D-51! Więc muszą to być jakieś testy!

Na chwilę obecną dopisałem cztery:

Cytat:
- ul. Dworcowa, na wysokości Tesco, jadąc w kierunku dworca
- ul. Piłsudskiego, na wysokości Hali Uranii, jadąc od strony centrum
- ul. Warszawska, wlot do miasta, na wysokości stacji Orlen, jadąc od strony Olsztynka
- ul. Warszawska, wylot z miasta, na wysokości Uniwersytetu, jadąc w kierunku Olsztynka

Dobre opisy? :cool:

piotreg - 8 Sierpień 2015, 10:54

- ul. Warszawska:
piotreg - 8 Sierpień 2015, 11:00

Na ul. Leonharda, a Kołobrzeska też już ponoć stoi. W którym kierunku celuje? :o
Zaj007 - 8 Sierpień 2015, 11:27

Muszę podjechać zobaczyć.
Fotek nie robię na razie, bo jak widać zasłonięte są wszystkie.

piotreg, na ul. Warszawskiej jeden jest. Dokładnie na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i ul. Dybowskiego. Koło Biblioteki UWM i Wydziału Prawa i Administracji.

phonemaniac - 8 Sierpień 2015, 12:32

Ja będę od 13.08 w Olsztynie, to mogę w ramach relaksu pojeździć po Olsztynie i porobić sesje (jak będzie co robić).
piotreg - 8 Sierpień 2015, 22:25

phonemaniac napisał/a:
Ja będę od 13.08 w Olsztynie, to mogę w ramach relaksu pojeździć po Olsztynie i porobić sesje (jak będzie co robić).

:good:

Zaj007 napisał/a:
piotreg, na ul. Warszawskiej jeden jest. Dokładnie na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej i ul. Dybowskiego. Koło Biblioteki UWM i Wydziału Prawa i Administracji.

Piszesz o tym, który jest na zdjęciu ciut wyżej? :o

W którym kierunku on celuje? W kier. Olsztynka czy od Olsztynka? :o

phonemaniac - 9 Sierpień 2015, 00:25

Z tego co widzę, to w jadących do Olsztynka.
piotreg - 9 Sierpień 2015, 08:16

:good:
Zaj007 - 9 Sierpień 2015, 12:02

Tak, celuje w jadących z Olsztynka.

Ten z Leonharda/Kołobrzeskiej celuje do jadących w kierunku OBI.

piotreg - 11 Sierpień 2015, 14:55

Zaj007 napisał/a:
Tak, celuje w jadących z Olsztynka.

Teraz sami siebie wzajemnie wykluczacie. phone twierdzi, że do Olsztynka, Ty że z Olsztynka. :lol:

Zaj007 napisał/a:
Ten z Leonharda/Kołobrzeskiej celuje do jadących w kierunku OBI.

W kierunku jakiego miasta? :o

phonemaniac - 11 Sierpień 2015, 21:22

Pojutrze powiem Ci na 100% jak jest. ;)
Zaj007 - 11 Sierpień 2015, 22:50

piotreg napisał/a:
Zaj007 napisał/a:
Tak, celuje w jadących z Olsztynka.

Teraz sami siebie wzajemnie wykluczacie. phone twierdzi, że do Olsztynka, Ty że z Olsztynka. :lol:

Zaj007 napisał/a:
Ten z Leonharda/Kołobrzeskiej celuje do jadących w kierunku OBI.

W kierunku jakiego miasta? :o

Ostatnio jeżdżę tam prawie codziennie. Celuje do jadących z Olsztyna.
Ten z Leonharda/Kołobrzeskiej celuje do jadących w kierunku Mrągowa.

Jest jeszcze jeden na ul. Kętrzyńskiego, dokładnie w tym samym miejscu, gdzie kiedyś.
Puki co wszystkie zafoliowane, więc robienie zdjęć uważam za niecelowe. :wink:

piotreg - 12 Sierpień 2015, 20:48

Zaj007 napisał/a:
Puki co wszystkie zafoliowane, więc robienie zdjęć uważam za niecelowe. :wink:

Sam pisałeś, że już błyskają...

Zaj007 napisał/a:
Jest jeszcze jeden na ul. Kętrzyńskiego, dokładnie w tym samym miejscu, gdzie kiedyś.

Cytat:
- ul. Kętrzyńskiego, na wysokości szkoły, jadąc od strony centrum

Stosowny opis?

Zaj007 - 13 Sierpień 2015, 00:21

Oj, nie rozumiemy się. Może nie wyraziłem się dostatecznie jasno, ale przez zdanie:

Cytat:
Fotek nie robię na razie, bo jak widać zasłonięte są wszystkie.

miałem na myśli, że je na nowo zasłonili. Dosłownie dzień-dwa po instalacji. Fotorapidy ruszyły do pracy i po jakimś czasie (ok. tygodnia) zostały zasłonięte czarną folią. Dalej nie są poprzedzone znakami D-51.

Co do tego na ul. Kętrzyńskiego: opis jest dobry, ale kierunku pewny nie jestem. Maszt już był zasłonięty i nie rozpoznałem w którą stronę celuje. Jedyne precyzyjniej określiłbym lokalizację stwierdzając, iż maszt znajduje się na wysokości Clubu Fitness "Body Perfect". Ale jak napisałem, szkoła też dobra. :good:

phonemaniac - 13 Sierpień 2015, 12:20

Ok, już na 100%:

Cytat:
- al. Warszawska - celuje w jadących od Olsztynka do Olsztyna. Stoi na skrzyżowaniu z ul. Dybowskiego, ogr. <ZAB>
- al. Marszałka Józefa Piłsudskiego, przy planetarium - celuje w jadących od Ratusza (lub ul. Kościuszki jak kto woli) w kierunku ul. Dworcowej.
- ul. Leonharda - stoi przy skrzyżowaniu z Kołobrzeską (przy salonie Komfortu). Celuje w jadących w stronę Mrągowa.

Zaj007 - 13 Sierpień 2015, 12:38

Zaj007 napisał/a:
Celuje do jadących z Olsztyna.

Czy ja jestem takim głąbem, czy autokorekta w telefonie płata mi figle, czy jakiś karzeł mi po cichu posty edytuje. :facepalm:
Miało być z Olsztynka do kury pipy :!:

piotreg - 15 Sierpień 2015, 15:18

Zaj007 napisał/a:
Oj, nie rozumiemy się.

Wywnętrzyłeś się i się natychmiast zrozumieliśmy. :twisted:

phonemaniac napisał/a:
Ok, już na 100%

:good:

Zaj007 napisał/a:
Czy ja jestem takim głąbem, czy autokorekta w telefonie płata mi figle, czy jakiś karzeł mi po cichu posty edytuje. :facepalm:

To czapla. :lol:

phonemaniac - 20 Wrzesień 2015, 07:46

Nowy maszt pod Fotorapida CM pojawił się na skrzyżowaniu Synów Pułku z Krasickiego. Celuje w jadących Synów Pułku od Sikorskiego do Pstrowskiego. Na razie głowę ma zakrytą czarną folią.
phonemaniac - 17 Październik 2015, 12:51

Widzę, że tendencja w Olsztynie jest taka, że odsłaniają oko w budzie i uruchamiają FR. Budy w dalszym ciągu owinięte są folią, tak samo jak znaki D-51. Dzisiaj na Warszawskiej siał, że aż miło.

Zdjęcia później.

Zaj007 - 17 Październik 2015, 22:53

Dziś zwróciłem uwagę na to samo. na ul Dworcowej znak do połowy odsłonięty a obudowa na <FR> ma odsłonięty obiektyw. Ten masz nie siał.
phonemaniac - 18 Październik 2015, 20:55

Zaległe zdjęcia.
piotreg - 18 Październik 2015, 21:11

Pomiar testowy? Głowicę radaru także powinni odsłonić? :o Trzeba zapytać magistrat o co kaman!
phonemaniac - 20 Październik 2015, 11:25

Cytat:
"Zamaskowane" fotoradary sieją strach wśród olsztynian



W ostatnich dniach otrzymaliśmy kilka sygnałów od kierowców, którzy skarżą się, że ich zachowanie na drodze śledzą "zamaskowane" obiektywy fotoradarów. - Urządzenia są tak skryte, że trudno je dostrzec - mówi jeden z nich.


Reaktywacja fotoradarów w Olsztynie rozpoczęła się latem br. Ratusz wykorzystał w tym celu wprowadzenie w mieście elektronicznego systemu ITS - będącego częścią projektu tramwajowego - który ma ułatwić jazdę po Olsztynie. System ten składa się z kilkuset kamer, które śledzą ulice miasta, by ułatwić przejazd pojazdom komunikacji miejskiej, a także na pięciu dużych skrzyżowaniach będą rejestrować samochody przejeżdżające na czerwonym świetle.

Pierwszy z fotoradarów stanął na al. Warszawskiej w okolicy skrzyżowania z ul. Dybowskiego. W następnych miesiącach w różnych częściach miasta zainstalowano sześć kolejnych urządzeń.

Urzędnicy od samego początku informowali, że fotoradary mają być uruchomione dopiero jesienią. W międzyczasie firma, która zajęła się ich instalacją, ma prowadzić jedynie testowe zdjęcia. Dla uspokojenia nerwów kierowców zasłonili nawet czarną taśmą żółte skrzynki umieszczone na masztach.

Tymczasem w ostatnich dniach otrzymaliśmy kilka sygnałów od kierowców, że ich zachowanie na drodze śledzą zmyślnie ukryte obiektywy fotoradarów. - Urządzenia są tak zamaskowane, że trudno je dostrzec - mówi jeden z nich. Na dowód przysłał nam zdjęcie fotoradaru na ul. Kętrzyńskiego.

Czyżby oznaczało to, że miasto po cichu uruchomiło już nowe fotoradary? - W żadnym wypadku - zapewnia Marta Bartoszewicz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Olsztynie. - Obiektywy tych urządzeń zostały odsłonięte, żeby fotoradary mogły robić jedynie testowe zdjęcia. Odbiór tych urządzeń od wykonawcy systemu nastąpi dopiero na początku listopada. Jeśli uznamy, że wszystko działa poprawnie, przekażemy te urządzenia straży miejskiej, która zajmie się ich użytkowaniem.

LINK

Zaj007 - 20 Październik 2015, 17:47

"(...) straży miejskiej, która zajmie się ich użytkowaniem" do dnia 31.12.2015 roku. :grin: Tego już nie dodali...
piotreg - 21 Październik 2015, 10:36

Mimo że tylko do 31 grudnia 2015 r. to i tak będzie to spory zastrzyk dla budżetu miasta. Szacowałbym na 150 000 - 200 000 zł.

Zaj, masztów jest ponoć 7. My na mapie mamy 6. Zlokalizuj nam tego brakującego... :cool:

Zaj007 - 21 Październik 2015, 19:19

Panie Kolego, jak wiesz radzimy sobie (jako mieszkaniec Gminy Olsztyn mogę tak powiedzieć) bez <FR> , a Olsztyn jest najmniej zadłużonym miastem wojewódzkim w Polsce. :smile:

ŹRÓDŁO

Fotoradarku poszukam.

Zaj007 - 21 Październik 2015, 23:55

Moi koledzy motofile nie wiedzą o 7. fotoradarze.

Tu piszą, że jest ich niby 5 sztuk (plus plany GITD na CANARD na przyszłej obwodnicy). Ja rejonów ulicy Synów Pułku w ogóle nie ogarniam i nie wiem gdzie tam jest maszt.

Cytat:
Zakamuflowane fotoradary z odsłoniętymi obiektywami straszą olsztyńskich kierowców. Zdjęcia skrzynki owiniętej częściowo folią podesłał nam czytelnik Łukasz. Sprawdziliśmy, czy kierowcy mają czego się obawiać.



Fotoradary zamontowane przy olsztyńskich skrzyżowaniach mają być częścią systemu ITS (Inteligentnego Systemu Zarządzania Ruchem), który właśnie buduje miasto. W Olsztynie zamontowano 5 takich urządzeń.

Maszty, postrach kierowców z ciężką nogą, zostały zamontowane przy skrzyżowaniu ul.: Warszawskiej-Dybowskiego, Dworcowej-Pstrowskiego, Piłsudskiego-Obiegowa, Kętrzyńskiego przy SP 15 oraz Leonharda-Kołobrzeska. 
Po sensacji jaką wzbudziły wśród kierowców, nieaktywne maszty przysłonięto czarną folią. Jednak od pewnego czasu spod foli widać obiektywy fotoradarów. Zdjęcie takiego urządzenia podesłał nam czytelnik Łukasz. Postanowiliśmy sprawdzić, czy tak zakamuflowane urządzenia wykonują cenne, z punktu widzenia budżetu państwa, zdjęcia.

— Fotoradary dostarcza firma Sprint, która wygrała przetarg na tę część tzw. projektu tramwajowego. Całość ma być wykonana do końca października. W związku z tym, na razie fotoradary są zakryte folią, w niektórych miejscach są jedynie odsłonięte obiektywy, gdyż sprzęt jest aktualnie testowany. Po odbiorze technicznym sprzęt będzie przekazany do Straży Miejskiej w Olsztynie — informuje Marta Bartoszewicz rzecznik prasowy urzędu miasta Olsztyna.

Olsztyńska straż miejska jeszcze nie otrzymała do dyspozycji urządzeń. Jednak zgodnie z nowelizacją prawa 1 stycznia 2016 roku straże miejskie i gminne stracą możliwość przeprowadzania kontroli fotoradarowej kierowców na rzecz Inspekcji Transportu Drogowego.

Zmieni się także odbiorca finansowego zadośćuczynienia za przekroczoną prędkość. Pieniądze z mandatów będą wpływały do budżetu państwa, a nie do lokalnych samorządów.

Na razie nie wiadomo, co stanie się z urządzeniami zamontowanymi przez firmę Sprint. Urządzenia po sporządzeniu odpowiedniego wniosku zostaną zaoferowane Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego. Jak się dowiedzieliśmy, ta instytucja nie ma prawnego obowiązku przyjęcia fotoradarów i urządzeń przyjmować nie musi. Obecnie GITD ma plany na zamontowanie jednego fotoradaru na obwodnicy Olsztyna.

ŹRÓDŁO

phonemaniac - 22 Październik 2015, 06:08

Na Synów Pułku jest maszt dokładnie na skrzyżowaniu z Krasickiego (na światłach). Szczerze, to nie wiem po co on tam jest.
piotreg - 22 Październik 2015, 10:16

Oni tak naprawdę nie wiedzą ile jest tych masztów, ponieważ kolejne artykuły wzajemnie się wykluczają.
phonemaniac - 7 Listopad 2015, 10:51

Cytat:
Kierowcy łamiący przepisy (niestety) odetchną



Problemu miejskich kamer i fotoradarów, które miały łapać piratów drogowych, ale po zmianie przepisów nie mogą tego robić, nie da się szybko rozwiązać. Dziś już wiemy, że miną długie miesiące zanim będzie je można wykorzystać dla poprawy bezpieczeństwa na ulicach Olsztyna.


Przy okazji reaktywacji komunikacji tramwajowej w Olsztynie, na kilkudziesięciu skrzyżowaniach zamontowane zostały kamery. Ich głównym zadaniem jest sterowanie pracą sygnalizacji świetlnej w mieście w taki sposób, by autobusy miejskie, a niedługo także tramwaje, sprawnie poruszały się po Olsztynie. Cały system - funkcjonujący pod nazwą ITS - kosztował miasto 55 mln zł.

Jednak oprócz zwykłych kamer śledzących to co się dzieje na ulicach, w jego skład wchodzą także kamery umożliwiające robienie zdjęć samochodom przejeżdżającym skrzyżowania na czerwonym świetle oraz fotoradary ustawione w siedmiu miejscach w Olsztynie. Urzędnicy zaplanowali, że wysyłaniem wezwań do kierowców, który złamali przepisy ruchu drogowego i zostali nagrani lub sfotografowani, zajmie się straż miejska. - Będziemy gotowi, by 1 grudnia przekazać jej wszystkie fotoradary i kamery - zapowiada Andrzej Karwowski, kierownik projektu tramwajowego.

Niespodziewana nowelizacja przepisów

Ale jak pisaliśmy już wielokrotnie na łamach "Wyborczej Olsztyn", w sierpniu Sejm niespodziewanie przegłosował nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Odebrała ona strażnikom miejskim uprawnienia do prowadzenia kontroli za pomocą fotoradarów i kamer na skrzyżowaniach oraz karania na tej podstawie kierowców łamiących przepisy.

Zmiany te wejdą w życie 1 stycznia 2016 roku. Od tego dnia fotoradarami będzie mógł zarządzać jedynie Inspektorat Transportu Drogowego. A to oznacza, że strażnicy z Olsztyna mieliby zajmować się karaniem piratów drogowych złapanych przez uliczne kamery jedynie przez miesiąc.

Na dodatek strażnicy przekonują, że niecały miesiąc jaki został do początku grudnia to zbyt mało czasu, by przygotować się do tego zadania. - Przejęcie fotoradarów i kamer na skrzyżowaniach to nie jest taka prosta sprawa - potwierdza Grzegorz Szczęsnowicz, rzecznik olsztyńskiej straży miejskiej. - W grę wchodzi znalezienie dodatkowych osób, które zajęłyby się przetwarzaniem informacji z kamer, i ich przeszkolenie. To bardzo czasochłonne.

Operatorzy kamer na pewno mieliby dużo pracy. Przypomnijmy, że miasto już przetestowało urządzenia mające nagrywać piratów drogowych. Tylko przez pierwsze cztery miesiące próbnego działania kamery odnotowały około 30 tys. wykroczeń polegających na przejechaniu skrzyżowania na czerwonym świetle.

Miasto już wcześniej zaproponowało, że po nowym roku kamery i fotoradary przekaże ITD. Pojawiły się też sugestie, że chciałoby rekompensaty finansowej za zbudowanie tak drogiego systemu. Gdy kilka tygodni temu pytaliśmy tę instytucję, czy przejmie urządzenia, dostaliśmy odpowiedź, że ITD nie jest na razie zainteresowane olsztyńskim systemem.

Teraz ponowiliśmy pytanie

I odpowiedź nie jest już tak kategoryczna. Adrian Kurza z Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, które w imieniu Inspekcji Transportu Drogowego zajmuje się urządzeniami rejestrującymi wykroczenia na ulicach przyznaje, że trwa korespondencja z ratuszem w Olsztynie w tej sprawie. Dotyczy strony technicznej miejskich urządzeń pomiarowych. - Jednak 1 stycznia 2016 roku jako termin ich przejęcia na pewno jest mało realny. Na razie w ogóle wskazywanie jakiejkolwiek daty jest niemożliwe. Do tego jeszcze daleka droga - stwierdził.

Powodów, które każą czekać na ostateczną decyzję tak długo, jest wiele. - Najpierw nasi pracownicy będą musieli na miejscu ocenić, czy w ogóle możliwe jest podłączenie tych urządzeń do naszego systemu. Może się okazać, że to niewykonalne. Jeżeli jednak sprawy techniczne nie staną na przeszkodzie, trzeba będzie wszcząć procedury związane z homologacją urządzeń pomiarowych, sprawdzić, czy ich uruchomienie wynika naprawdę z potrzeb zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego itd. - mówi Adrian Kurza. - W końcu należałoby też przeszkolić naszych inspektorów do ich obsługi.

Przy okazji zaznacza, że w nowelizacji przepisów nie są wskazane podmioty, które miałyby obowiązek przejęcia urządzeń związanych z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Nie ma go także ITD.

Czy rekompensata finansowa dla miasta za przejęte kamery i fotoradary wchodzi w rachubę? - Władze Olsztyna zwróciły się do ITD z propozycją przekazania urządzeń. Z otrzymanej korespondencji nie wynika, aby ITD miało ponieść jakiekolwiek koszty związane z przejęciem wspomnianych urządzeń. Warto też podkreślić, iż dopiero po uzyskaniu wspomnianych informacji technicznych [dotyczących kamer i fotoradarów] możliwe będzie oszacowanie kosztów koniecznych do poniesienia na ich dostosowanie do pracy w systemie CANARD - odpowiada.

Co w tej sytuacji stanie się z olsztyńskimi kamerami i fotoradarami po 1 stycznia 2016 roku? - Wyjdzie na to, że będą nam one początkowo służyć tylko w celach statystycznych - stwierdził Andrzej Karwowski. Miasto będzie więc wiedziało dokładnie, ilu kierowców łamie przepisy drogowe i stwarza zagrożenie na ulicach. I nic z tym nikt nie będzie mógł zrobić.

LINK

delpiero - 29 Grudzień 2015, 08:26

Cytat:
Fotoradary w Olsztynie wciąż bezużyteczne. Jak długo jeszcze?



Zainstalowane niedawno miejskie fotoradary od 1 stycznia staną się praktycznie bezużytecznymi puszkami. Główny Inspektorat Transportu Drogowego wciąż nie podjął decyzji o ich przejęciu. I bez ogródek przyznaje, że nie ma na to pieniędzy.

Zabranie samorządom zarządzania fotoradarami to pokłosie zmiany prawa drogowego. Od 1 stycznia takimi urządzeniami będą mogły się posługiwać tylko Generalna Inspekcja Transportu Drogowego lub policja, ponieważ strażom miejskim i gminnym odebrano prawo do rejestrowania wykroczeń drogowych. Tyle tylko, że od kilku miesięcy trwa impas — nikt nie chce urządzeń do pomiarów prędkości przejąć.

Olsztyn znalazł się w szczególnie trudnej sytuacji, bo decyzję o zainstalowaniu masztów podjęto długo przed lipcową nowelizacją ustawy. Urządzenia są jednym z elementów Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) wdrażanego przy okazji projektu tramwajowego.

Jak pisaliśmy, władze Olsztyna, które nagle mogły zostać z bezużytecznymi masztami, interweniowały u parlamentarzystów oraz w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Bezskutecznie.

Źródło: www.olsztyn.wm.pl

piotreg - 21 Marzec 2016, 09:09

Cytat:
Co z fotoradarami w Olsztynie? Czy trzeba będzie je zdemontować?



W piątek (18.03) ratusz wysłał kolejne pismo do Ministerstwa Infrastruktury i Transportu, w którym zwraca się z prośbą o zajęcie się sprawą fotoradarów w miastach. Chodzi o to, żeby zadecydowano kto konkretnie ma przejąć nad nimi kontrolę - policja czy ITD. Niestety bezskutecznie.


Przypomnijmy, że zabranie samorządom zarządzania fotoradarami to pokłosie zmiany prawa drogowego. Od 1 stycznia takimi urządzeniami mogą posługiwać się tylko Generalna Inspekcja Transportu Drogowego lub policja, ponieważ strażom miejskim i gminnym odebrano prawo do rejestrowania wykroczeń drogowych. Tyle tylko, że od kilku miesięcy w Olsztynie trwa impas — nikt nie chce urządzeń do pomiarów prędkości przejąć.

A jest o co walczyć, ponieważ stacjonarnych urządzeń do pomiaru prędkości jest w mieście siedem i znajdują się przy ulicach Dworcowej, Warszawskiej, Piłsudskiego, Kętrzyńskiego, Leonharda, Towarowej i Krasickiego. Fotoradary są też elementem systemu ITS, na który miasto wydało 66 milionów złotych. Na niektórych skrzyżowaniach zamontowano system pomiaru prędkości i przejazdu na czerwonym świetle. Ale on też wciąż nie może być wykorzystywany.



Już wcześniej pisaliśmy o tym, że władze Olsztyna interweniowały u parlamentarzystów oraz w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Bezskutecznie. Tym razem było podobnie. I nie zanosi się jednak, żeby fotoradarowy impas został zażegnany. Rozwiązanie problemu upatrywano w rozmowach z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego. Jednak ten nie przejmie kontroli nad rejestratorami, ponieważ nie ma na to środków.

Zapytaliśmy więc Urząd Miasta, co zrobi, jeśli nikt fotoradarów nie przygarnie. Czy trzeba będzie je zdemontować? Otrzymaliśmy odpowiedź, że ratusz tego nie planuje i liczy na takie zmiany w prawie, które pozwolą z nich korzystać.

Link

piotreg - 21 Marzec 2016, 13:55

Pozwolę sobie na komentarz w związku z zaistniałą sytuacją. Nie "od wczoraj" było wiadomo, że Sejm zabierze samorządom fotoradary. Temat Gminne fotoradary do likwidacji powstał u Nas na forum 7 stycznia 2013 r. Już wtedy Resort transportu zamierzał ograniczyć prawo samorządów do posługiwania się fotoradarami. W 2015 r. było już tak naprawdę wszystko jasne. Po jakiego więc grzyba włodarze miasta Olsztyn zainwestowali grube pieniądze, w dodatku publiczne, na system pomiaru prędkości (fotoradary oraz Red light), skoro wiadomym było, że "idzie" zmiana przepisów. Owszem, Komendanci prowincjonalnych <SG> , które żyły z fotoradarów, lobbowali w tej sprawie, ale nikt chyba nie wierzył w to, że PO, walcząca o kolejną kadencję, zostawi samorządom fotoradary, tylko dlatego by kilkunastu Komendantów i ich podwładnych zachowało swoje posady. A teraz, kiedy wiadomo, że <itd> nie przejmie samorządowych urządzeń (więcej tutaj), miejscy urzędnicy, robią z siebie... i zapewniają podatników, że jest wszystko ok. i że system zaraz ktoś przejmie. :facepalm:
Zaj007 - 22 Marzec 2016, 15:32

100% racji. Sprawa była oczywista dawno temu. Urząd Miasta powinien nasze forum czytać. :grin: Od siebie dodam, że maszty są zasłonięte czarną folią, ale mają wystawione "oko" i sieją. Red Light stoi jak stał. ITS działa jakby chciał, a nie mógł. Przez tramwaje okres czekania na zielone x3. Na pewno niewarte 66 mln zł.
piotreg - 23 Marzec 2016, 12:18

We Wrocławiu też jest ITS za grube miliony złotych. Wg mnie system ten nie jest warty złamanego grosza, bo po mieście jeździ się jeszcze gorzej niż kiedyś.
piotreg - 26 Maj 2016, 18:13

<itd> zwrócił się do Samorządu z propozycją nieodpłatnego przejęcia gminnych masztów. Więcej tutaj. Problem z tym, że Samorząd ze środków własnych musiałby je dostosować do systemu CANARD.
phonemaniac - 16 Sierpień 2016, 11:20

Dziwna sprawa w Olsztynie. Wszystkie maszty zafoliowane, ale oko jest odsłonięte i otwory wentylacyjne. Czyżby jakieś pomiary testowe?
piotreg - 16 Sierpień 2016, 12:41

Trzeba by się zwrócić z oficjalnym zapytaniem do Miasta.
Zaj007 - 16 Sierpień 2016, 23:38

Zaj007 napisał/a:
(...) maszty są zasłonięte czarną folią, ale mają wystawione "oko" i sieją. (...)

Nic się od tej pory nie zmieniło.

darek88 - 11 Wrzesień 2016, 20:28

Mam pytanie, to jak to w końcu jest z tymi fotoradarami w Olsztynie? Robią zdjęcia czy tylko straszą?
piotreg - 12 Wrzesień 2016, 10:42

Zdjęcia robią, ale nie mogą być wykorzystywane w postępowaniu mandatowym. No chyba że Miasto przekaże je Policji.
phonemaniac - 21 Marzec 2017, 09:28

Dostałem wiadomość od Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu z Olsztyna:

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie napisał/a:
W odpowiedzi na e-mail z 16 lutego 2017 r., Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie informuje, że wspomniane przez Pana fotoradary oraz system rejestracji przejazdów na czerwonym świetle są obecnie zarządzane przez Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. Działanie wymienionych systemów polega obecnie tylko i wyłącznie na zbieraniu danych statystycznych (ilu kierowców przekracza prędkość dopuszczalną, jaka jest to prędkość, średnia przekroczona prędkość, ilość przejazdów na czerwonym świetle, w jakich godzinach i w jakich miejscach następuje to najczęściej). Dane te są anonimowe i nie służą karaniu kierowców.

Zaj007 - 21 Marzec 2017, 22:15

Mam wrażenie, że zza folii flash pstryka... przynajmniej na ul. Warszawskiej.
phonemaniac - 23 Grudzień 2017, 21:48

Fotoradar na Synów Pułku (na skrzyżowaniu z Krasickiego) został zdemontowany.
piotreg - 24 Grudzień 2017, 10:17

A pozostałe lokalizacje? A systemy red light?
phonemaniac - 24 Grudzień 2017, 12:21

Redlighty istnieją, a pozostałe lokalizacje stacjonarnych:

- Leonharda - dalej stoi z odsłoniętym okiem
- Kętrzyńskiego - dalej stoi z odsłoniętym okiem
- Warszawska - powiem w środę jak będę tamtędy przejeżdżał

phonemaniac - 27 Grudzień 2017, 11:51

Na Warszawskiej stoi z otwartym okiem i celuje w jadących w stronę centrum.
piotreg - 28 Grudzień 2017, 12:46

:good:

Trzeba jeszcze potwierdzić ul. Dworcową i Piłsudskiego. :cool:

Zaj007 - 30 Grudzień 2017, 21:16

Na Dworcowej stoi oklejony, oko wystaje, sieje do jadących w kierunku dworca.
piotreg - 22 Luty 2018, 08:41

Zaj007 napisał/a:
Na Dworcowej stoi oklejony, oko wystaje, sieje do jadących w kierunku dworca.

Podobnie na Towarowej przy Lotosie. Nie mamy go nawet na wykazie. W którym kierunku celuje?

phonemaniac - 22 Luty 2018, 09:25

Wg mnie celuje w jadących od ul. Leonharda w kierunku Dworcowej.
phonemaniac - 16 Kwiecień 2018, 13:37

Cytat:
ITD szuka milionów na wielkie zakupy fotoradarów

Inspekcja Transportu Drogowego dostała 1,9 tys. wniosków o ustawienie fotoradarów przy drogach w Polsce. Ile z nich uda się zrealizować dzięki milionom z Unii Europejskiej?


Niedawno Olsztyn został poruszony wypadkiem, do którego doszło przy ul. Synów Pułku na osiedlu Nagórkach. Kobietę na przejściu dla pieszych śmiertelnie potrącił kierowca, który okazał się typowym piratem drogowym. Przez ponad dekadę ponad 30 razy był zatrzymywany, gdy popełniał wykroczenia drogowe, w tym powodował kolizje.

Może sygnalizacja?

Mieszkańcy okolicy zastanawiają się teraz, co zrobić, żeby to, ale także inne podobne przejścia dla pieszych, były bezpieczniejsze. Niektórzy chcieliby, żeby w miejscu tragedii stanęła sygnalizacja świetlna. Na al. Warszawskiej, koło olsztyńskiego miasteczka akademickiego w Kortowie, gdzie dochodziło do śmiertelnych potrąceń, to pomogło.

Problem w tym, że nowe sygnalizacje wywołują frustrację, tak u kierowców, jak i pieszych. Póki co więc miejska komisja bezpieczeństwa ruchu drogowego doszła do wniosku, że lepszym rozwiązaniem będzie utworzenie w tym miejscu tzw. przejścia aktywnego, z wymalowanymi na czerwono pasami i pulsującym oświetleniem, gdy zbliżać się do niego będzie pieszy. – Pamiętajmy jednak, że takie przejście to ponad 100 tys. zł. Na razie pieniędzy na to nie mamy – mówi Paweł Pliszka, rzecznik miejskich drogowców w Olsztynie.

Fotoradar był, ale się...

Do tragedii doszło w miejscu, w którym do niedawna był fotoradar. – Stanął w tym miejscu, bo mieszkańcy skarżyli się, że ulica była przez niektórych kierowców wykorzystywana do robienia sobie wyścigów samochodowych – przypomina Jarosław Lipiński, komendant straży miejskiej.

Ale fotoradaru tego i innych, które stały w Olsztynie, tak samo jak we wszystkich niemal miastach w Polsce, już nie ma, bo od 2016 r., po zmianach w przepisach, na polskich drogach zostały tylko te, które obsługuje Inspekcja Transportu Drogowego. Pozostałe do końca 2015 roku zostały z ulic i dróg usunięte. Z fotoradarów stacjonarnych nie może korzystać policja, nie mówiąc o straży miejskiej.

Policja nie używa nawet fotoradarów przenośnych. – Po prostu ich nie mamy – przyznaje Krzysztof Wasyńczuk z Wojewódzkiej Komendy Policji w Olsztynie. Policjantom zostają radary ręczne i wideorejestratory w radiowozach.

Miasta bez fotoradarów

W sumie funkcjonujących w Polsce fotoradarów jest obecnie zaledwie 431. Do tego dochodzą urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości w 30 miejscach w kraju, również obsługiwane przez ITD. Inspekcja nie była w stanie przejąć kilku tysięcy urządzeń pomiarowych zamontowanych przy drogach w miastach i gminach. W dużych miastach zbiera wyniki pomiarów jedynie z: trzech fotoradarów w Łodzi, dwóch w Szczecinie, po jednym w Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie i Katowicach. Wyjątkiem jest Warszawa, gdzie udało się dojść do porozumienia i przejąć miejską sieć fotoradarów, składającą się z 28 urządzeń, w tym 23 użyczonych przez straż miejską.

Trudno wyrokować, czy gdyby fotoradary nadal stały, statystyki byłyby lepsze i czy ofiary wypadków – tak jak młoda kobieta z Olsztyna – żyłyby nadal. Wiadomo natomiast, że piesi w miastach są obecnie niemal bezbronni przed piratami drogowymi. Tylko w ubiegłym roku w Olsztynie doszło do 3540 zdarzeń drogowych. Poniosły w nich śmierć cztery osoby, a 283 zostały ranne. W 2016 r. zginęło osiem osób, a 357 zostało rannych. Większość zdarzeń, w których są ciężko ranni i zabici, to wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów. Prędkość ma tutaj decydujące znaczenie.

Hulaj dusza...

Niestety, jest też normą. Tak wynika z pomiarów olsztyńskiego systemu ITS. To kamery zamontowane na skrzyżowaniach w mieście, wykorzystywane do sterowania ruchem ulicznym. Mogłyby też służyć do łapania piratów drogowych, którzy jeżdżą za szybko lub przejeżdżają na czerwonym świetle. Lecz nie mogą, bo nowe przepisy tego też zabraniają. Ale działają i tygodniowo rejestrują kilka tysięcy przypadków przekraczania prędkości na skrzyżowaniach w Olsztynie. Ich sprawcy pozostają bezkarni. – Dzięki fotoradarom kierowcy zdejmowali nogę z gazu. Dlatego jestem za tym, by wrócić do rygorystycznego egzekwowania przepisów na terenie miasta – mówi Krzysztof Kacprzycki, olsztyński radny SLD.

Czekają na fotoradary

Jest jednak szansa, że stacjonarne fotoradary wrócą do polskich miast. Generalny inspektor transportu drogowego wystąpił o dofinansowanie unijne nowego projektu, który ta instytucja ma realizować z pieniędzy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Przewiduje on instalację nowych fotoradarów już nie tylko przy drogach krajowych, ale także innej kategorii. Dzięki niemu uda się zrealizować przynajmniej część próśb samorządów o fotoradary. Takich wniosków jest w ITD aż 1,9 tys. – Będziemy je analizować, bo na pewno nowych urządzeń będzie dużo mniej – mówi Wojciech Król z Wydziału Analiz i Rozwoju Systemowego Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. – To jednak perspektywa kilku najbliższych lat.

I przekonuje, że fotoradary to nie są maszynki do zarabiania pieniędzy. – Statystyki Komendy Głównej Policji wskazują jednoznacznie, że system fotoradarowy ma wpływ na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego – dodaje.

Szacowana wartość projektu, w tym zakupu nowych fotoradarów, to 162 mln zł.






LINK

piotreg - 19 Grudzień 2018, 11:21

W Olsztynie nic się nie zmieniło.
piotreg - 24 Maj 2020, 13:21



fot. Marek Cieślak

małymobil - 29 Październik 2020, 12:43

phonemaniac napisał/a:
Na Warszawskiej stoi z otwartym okiem i celuje w jadących w stronę centrum.

Nadal stoi, a jego serducho bije. Ten przy ul. Dworcowej obrócony i zaklejony.

piotreg - 30 Październik 2020, 08:42

Fotoradary statystyczne. W jakim celu "Miasto" gromadzi takie dane? :mad:
phonemaniac - 30 Październik 2020, 09:12

Kiedyś pytałem i taką odpowiedź dostałem:

Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie napisał/a:
W odpowiedzi na e-mail z 16 lutego 2017 r., Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie informuje, że wspomniane przez Pana fotoradary oraz system rejestracji przejazdów na czerwonym świetle są obecnie zarządzane przez Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie. Działanie wymienionych systemów polega obecnie tylko i wyłącznie na zbieraniu danych statystycznych (ilu kierowców przekracza prędkość dopuszczalną, jaka jest to prędkość, średnia przekroczona prędkość, ilość przejazdów na czerwonym świetle, w jakich godzinach i w jakich miejscach następuje to najczęściej). Dane te są anonimowe i nie służą karaniu kierowców.

piotreg - 1 Listopad 2020, 03:00

Dla mnie bomba, tylko dlaczego taka zabawa z moich podatków?! :mad:
phonemaniac - 1 Listopad 2020, 08:48

To raczej zabawa z podatków mieszkańców Olsztyna. ;)
Zaj007 - 12 Listopad 2020, 12:41

Dlaczego? Prosta sprawa. Miasto Olsztyn zakupiło fotoradary i kamerki na trochę przed wejściem w życie monopolu <itd> . Nie wiem dlaczego się nie wycofano. Może już została wybrana oferta i podpisano umowę. Na pewno nikt w ratuszu nie ogarnął zawczasu, że planowane są nowelizacje i gminy stracą <FR> . Fotoradary i kamery skutecznie działały onegdaj 2 miesiące (do 01.01.20 - coś-tam roku). Prezydent Olsztyna był jednym z tych, co pisał listy do ministra co by utrzymać poparzeni stan prawny.
phonemaniac - 26 Listopad 2021, 16:47

Cytat:
Olsztyn bez fotoradarów. Inspektorat Transportu wyjaśnia, dlaczego ich nie ma

Niedawny wypadek na ul. Bałtyckiej boleśnie przypomniał o bezbronności miasta wobec piratów drogowych. Okazuje się, że Inspekcja Transportu Drogowego nie zamierza chronić olsztynian narzędziem, jakim są fotoradary.


Kiedy rozpędzone do 190 km na godz. audi rozpłatało zawracający na ul Bałtyckiej samochód, po raz kolejny można było przekonać się jak bardzo jesteśmy bezbronni wobec piratów drogowych. Śmierć poniosły dwie młode osoby - rodzeństwo z Olsztyna.

Fotoradar dla Olsztyna nie jest priorytetem

Fotoradar, który kiedyś stał w rejonie tragicznego wypadku, został usunięty po tym, jak kilka lat temu posłowie odebrali samorządom możliwość ustawiania urządzeń rejestrujących. Wszystko to odbywało się pod pretekstem ratowania kierowców przed pazernymi wójtami, burmistrzami i prezydentami, którzy w ten sposób mieli podobno uzupełniać braki w miejskiej kasie.

W efekcie z ulic miast usunięte zostały setki urządzeń i w wielu miastach nie ma obecnie żadnego czynnego fotoradaru. Teraz radary ustawia Główna Inspekcja Transportu Drogowego, a nadzoruje je Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Jednak urządzeń jest zdecydowanie mniej, niż kiedyś, a przeważają przy tym lokalizacje na drogach poza miastami.

Do takich "bezbronnych" miast należy także Olsztyn. - Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym nie posiada urządzeń rejestrujących w Olsztynie - przyznaje biuro informacji Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. - Lokalizacje urządzeń rejestrujących, zakupionych w ramach zakończonego w 2015 roku projektu "Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" wybierane były w oparciu o metodologię opracowaną przez ekspertów z Politechniki Gdańskiej i Krakowskiej. Na jej podstawie nie wytypowano wtedy żadnej lokalizacji w Olsztynie.

Drugi etap też omija Olsztyn

Teraz montowanych jest kolejnych 100 urządzeń. - W analizie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, którą wykonał na zlecenie GITD Instytut Transportu Drogowego, wskazano dwie potencjalne lokalizacje w Olsztynie. Jednak nie były to miejsca określone jako te, w których w pierwszej kolejności należy zamontować urządzenie rejestrujące - dowiadujemy się z biura informacji GITD. - W Olsztynie nie planuje się montażu urządzeń rejestrujących.

Dodajmy, że wspomniane dwa miejsca to rejon ulic al. Warszawska - Kalinowskiego oraz Tuwima - Synów Pułku. Ostatecznie nie będą one jednak nadzorowane przez fotoradary.

Nic dziwnego, że takie działania, a w zasadzie ich brak, jest krytykowany. - Polityka krajowa zwiększania bezpieczeństwa ruchu skupia się na drogach krajowych, ekspresowych, natomiast problemy miast są pomijane i tego nie rozumiem - mówi Mirosław Arczak, radny Wspólnego Olsztyna. - Po odebraniu samorządom uprawnień do kontroli powstała ogromna luka. Wszystkim otworzył oczy wypadek na Bałtyckiej, ale takich groźnych miejsc, które znamy prawie wszyscy, jest w Olsztynie mamy dużo więcej. To np. ul. Synów Pułku, Witosa, ale także Dworcowa, Niepodległości i Pstrowskiego.

Radny Arczak przygotował interpelację do urzędu miasta, w której pyta m.in o starania miasta dotyczące instalacji takich urządzeń. - Wydaje się, że miasta, które intensywnie się o to upominają, częściej je dostają - mówi radny.

Wyborcza.pl

piotreg - 28 Listopad 2021, 09:15

To może niech miasto zdejmie folię ze starych masztów. Efekt prewencyjny zostanie zachowany.
piotreg - 25 Marzec 2024, 12:59

Grzebią na ul. Warszawskiej:



fot. Damian Jakubowiak


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group