Forum Mapy Fotoradarów

Poznań - Fotoradary stacjonarne

Kasik26 - 23 Listopad 2007, 14:12
Temat postu: Fotoradary stacjonarne
Cytat:
Fotoradary stacjonarne na terenie miasta Poznań

- ul. Baraniaka, po prawej stronie, przed Hotelem Park, jadąc w kierunku centrum /zdemontowany/
- ul. Dąbrowskiego, na wysokości Muzeum Broni Pancernej, jadąc w kierunku centrum, ogr. (70)
- ul. Droga Dębińska, pod wiaduktem nad ul. Hetmańską, jadąc od strony centrum /zdemontowany/
- ul. Głogowska, wlot do miasta, na wysokości WGO, jadąc od strony Wrocławia, ogr. (50)
- ul. Hetmańska, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Kolejową, jadąc w kierunku ul. Głogowskiej, ogr. (50)
- ul. Hetmańska, zaraz za wiaduktem, na wysokości stacji BP, jadąc w stronę Starołęki /zdemontowany/
- ul. Księcia Mieszka I, między Serbską a Słowiańską, obracany w obie strony /zdemontowany/

Traffipax - reaguje na przejazd na czerwonym świetle:

- skrzyżowanie ul. Solnej i Małe Garbary, jadąc Garbarami na południe /zdemontowany/

Stacjonarne "pudła" pod Multanovę:

- ul. Bałtycka, tuż przed skrzyżowaniem z ul. Janikowską, jadąc w kierunku Bydgoszczy/Warszawy, ogr. (70) /zdemontowane/
- ul. Grunwaldzka, tuż przed skrzyżowaniem z ul. Ostroroga, jadąc w kierunku centrum /zdemontowane/
- ul. Grunwaldzka, vis a vis stacji BP, jadąc w kierunku centrum /zdemontowane/
- ul. Reymonta, na wysokości Areny, jadąc w kierunku centrum, ogr. (50) /zdemontowane/
- ul. Wyszyńskiego, na wysokości katedry, jadąc w kierunku centrum, ogr. (50) /zdemontowane/

Czy ktoś mi może powiedzieć czy radar przy Katedrze działa czy to tylko atrapa. Podobno jest na podczerwień... jak to działa? Z góry dzięki. Pozdrawiam.

piotreg - 23 Listopad 2007, 17:56

Przy katedrze? Hmmm... pierwsze skojarzenie... masz na myśli lodówkę?
Kasik26 - 23 Listopad 2007, 22:18

Wygląda jak skrzynka od prądu... jak się okazało to radar... :(
Stoi zaraz za przystankiem autobusowym...

piotreg - 24 Listopad 2007, 22:16

Tzw. lodówki - w nich podobno SM ma umieszczać - rotacyjnie - Multanovę.
Prawdopodobieństwo, że była pełna jest jak 1/100.

Jak dla mnie to tylko czysta prewencja, ponieważ strażyczka, która dysponuje jedną Multanovą, cały czas jej używa w wersji mobilnej. W obstawie prawie zawsze srebrne Kangoo PO 083AN.

Franek - 6 Kwiecień 2009, 08:15

Właśnie wczoraj w niedzielę ok. godz. 16 SM zrobiła niespodziewanke i w lodówce koło Katedry była Multanova. Pstryknęło kolesia przede mną. Taka niedziela palmowa.
piotreg - 6 Kwiecień 2009, 09:40

Jak to mawia Ojciec - to się zdarza nawet w najlepszej rodzinie.
amaral - 23 Czerwiec 2009, 11:20

W niedziele znów tam stali z fotoradarem.
piotreg - 12 Lipiec 2009, 08:47

W każdą niedziele katedra jest chyba na stałe na grafiku.

Lodówka sieje właśnie teraz.



Pozostałe maszty dzisiaj o poranku tylko czysta prewencja.

piotreg - 12 Lipiec 2009, 14:17

Co się stało z Traffipaxem, który kiedyś stał przy skrzyżowaniu ulic: Bukowskiej i Przybyszewskiego?
amaral - 22 Lipiec 2009, 12:39

Nic.
piotreg - 22 Lipiec 2009, 13:26

Szukaliśmy go, jeżdżąc obiema ulicami ze trzy razy? On tam nadal stoi?
amaral - 24 Lipiec 2009, 13:10

Tak.
piotreg - 24 Lipiec 2009, 14:34

Narazisz się na mandat i zrobisz nam fotki?

My z Ojcem ostatnio bez żadnych konsekwencji zrobiliśmy pozostałe:

->>> KLIK

gariz - 29 Lipiec 2009, 14:31

Hej, czy mi się zdaje, czy tak faktycznie jest, że gdy wewnątrz lodówki nie ma sprzętu, to jest ona zasłonięta dodatkowo takimi białymi drzwiami, a gdy jest uruchomiona to kolor ścianki jest beżowy?
piotreg - 29 Lipiec 2009, 14:44

Dokładnie. Zresztą, zerknij na zdjęcia.
mario77 - 28 Wrzesień 2009, 18:52

Na trasie Mosina-Śrem w miejscowości Żabinko stacjonarny fotoradar załadowany.
piotreg - 30 Wrzesień 2009, 22:43

Kolego - sprawa 1:

- Temat dotyczy masztów na terenie miasta Poznań.

Sprawa 2:

- Jak mieli załadować atrapę? :-) Pytanie retoryczne!!! :-)

gariz - 17 Kwiecień 2010, 11:05

Witam,

Dziś zainstalowałem sobie nową automapę i sprawdzałem jej aktualność szukając dróg, których nie miałem w poprzedniej wersji. Znalazłem ulicę Głogowską i węzeł w pobliżu ulicy Kotowo (Luboń) i bardzo się zdziwiłem, że trasa Poznań -> Wrocław przy zjeździe do Lubonia jest oznaczona znaczkiem radaru!

Ktoś widział ten radar, bo ja jeżdżę tamtędy codziennie z pracy i nigdy go nie widziałem!

KLIK

To chyba jakaś stara sprawa. :D Całe szczęście. :)

piotreg - 17 Kwiecień 2010, 21:12

Tam nigdy nie było puchy. Może ktoś widział przenośny i złe info puścił w świat?
delpiero - 11 Styczeń 2011, 14:38

Cytat:
Zniknęły fotoradary!

Kierowcy mogą odetchnąć z ulgą. Fotoradary nie straszą już w mieście. Zgodnie z nowymi przepisami straż miejska zdemontowała wszystkie maszty i skrzynki, w których ukrywane były aparaty, robiące bardzo drogie zdjęcia pamiątkowe. Czy to koniec fotoradarów na poznańskich ulicach?

Było ich dziewięć i siały postrach wśród kierowców. Straż miejska przez lata ustawiła na poznańskich drogach sieć dziewięciu masztów i skrzyń, w których na przemian ukrywała fotoradary. Kierowca nigdy nie wiedział, gdzie danego dnia zdjęcia będą robione. Nic dziwnego, że kosztowne fotki dało sobie zrobić wielu.
- To zwykłe nabijanie miejskiej kasy. Ustawienie fotoradaru sprawia, że gdy go zauważę odruchowo wciskam hamulec i to nieważne z jaką szybkością jadę. Gwałtowne hamowanie jest bardziej niebezpieczne, niż przekroczenie prędkości o parę kilometrów - denerwuje się poznański kierowca Tomasz Chlebanowski (20 l.).
Jednak to nie argumentacja kierowców przekonała strażników do zlikwidowania pustych masztów po fotoradarach.
- Nowe przepisy zobowiązały nas do tego kroku. Z ulic zniknęły wszystkie maszty i skrzynie, w których umieszczaliśmy fotoradary. Zostało tylko jedno stanowisko, gdzie fotoradar będzie ustawiony na stałe - informuje Przemysław Piwecki (53 l.) ze straży miejskiej.
Mowa o ul. Wyszyńskiego przy Katedrze. W niepozornej skrzyni w stronę centrum już wkrótce pojawi się fotoradar na stałe. Kiedy to nastąpi jednak na razie nie wiadomo. Wszystko zależy od tego kiedy ministerstwo infrastruktury zaprojektuje nowy znak ostrzegający przed fotoradarem. Bez nowego oznakowania straż miejska nie może karać kierowców za przekroczenie prędkości.

LINK
piotreg - 11 Styczeń 2011, 18:36

A Traffipax zdemontowali? :o

Cytat:
Tak było kiedyś:

Fotoradar stacjonarny:

- ul. Baraniaka, po prawej stronie, przed Hotelem Park, jadąc w kierunku centrum
- ul. Droga Dębińska, pod wiaduktem nad ul. Hetmańską, jadąc od strony centrum
- ul. Hetmańska, zaraz za wiaduktem, na wysokości stacji BP, jadąc w stronę Starołęki
- ul. Księcia Mieszka I, między Serbską a Słowiańską, obracany w obie strony

Fotoradar Traffipax - reaguje na przejazd na czerwonym świetle:

- skrzyżowanie ul. Solnej i Małe Garbary, jadąc Garbarami na południe

Stacjonarne 'pudła' pod Multanovę:

- ul. Bałtycka, tuż przed skrzyżowaniem z ul. Janikowską, jadąc w kierunku Bydgoszczy / Warszawy, ogr. 70 km/h
- ul. Grunwaldzka, tuż przed skrzyżowaniem z ul. Ostroroga, jadąc w kierunku centrum
- ul. Grunwaldzka, vis a vis stacji BP, jadąc w kierunku centrum
- ul. Reymonta, na wysokości Areny, jadąc w kierunku centrum, ogr. 50 km/h
- ul. Wyszyńskiego, na wysokości katedry, jadąc w kierunku centrum, ogr. 50 km/h

Ale to już było...

piotreg - 10 Maj 2011, 21:18
Temat postu: Re: Fotoradary stacjonarne
Kasik26 napisał/a:
Czy ktoś mi może powiedzieć czy radar przy Katedrze działa czy to tylko atrapa. Podobno jest na podczerwień... jak to działa? Z góry dzięki. Pozdrawiam.

Już nie zadziała. Ten także został zdemontowany :!:

piotreg - 7 Maj 2015, 21:41

Cytat:
System ITS Poznań: Montują nowe fotoradary i kamery na skrzyżowaniach


Przestanie się opłacać szaleć na poznańskich ulicach. W zachodniej części miasta powstaje system wyłapywania piratów drogowych.




Przy ul. Dąbrowskiego (w okolicach skrzyżowania z Tatrzańską i Lotniczą) ustawiono nowe fotoradary. To jednak tylko początek walki z piratami drogowymi w Poznaniu. Do czerwca jeszcze dwie lub trzy pary fotoradarów zostaną zamontowane przy innych ważnych drogach w zachodniej części miasta. Do tego pojawi się 20 kamer, które na skrzyżowaniach mają robić zdjęcia samochodom przejeżdżającym na czerwonym świetle. Kierowcy muszą się także liczyć się z wprowadzeniem odcinkowych pomiarów prędkości w Poznaniu. - Wszystko to związane jest z wprowadzaniem systemu ITS, czyli inteligentnego sterowania ruchem w mieście - wyjaśnia Marek Maciejewski, który w Poznańskich Inwestycjach Miejskich odpowiada za ten projekt. Dodaje, że głównym założeniem ITS ma być poprawa płynności przejazdów i zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Jednak przy tej okazji zamontowane zostaną urządzenia, które będą nadzorowały kierowców. - Wciąż ustalamy z Inspekcją Transportu Drogowego, gdzie ustawić dodatkowe fotoradary - mówi Marek Maciejewski.



Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta odpowiedzialny za bezpieczeństwo mówi, że najlepiej, jeśli zamontowane zostaną one przy szkołach. To jednak nie jest przesądzone.
Wiadomo natomiast, że zdjęcia przejeżdżającym na czerwonym świetle będą robione na głównych skrzyżowaniach na ul. Bukowskiej, Dąbrowskiego, Grunwaldzkiej i Głogowskiej. Możliwe, że także na Hetmańskiej oraz Reymonta. Natomiast odcinkowe pomiary prędkości zostaną zainstalowane tam, gdzie kierowcy rozwijają największe prędkości. Na razie ostateczne decyzje o lokalizacji nie zapadły, ale z naszych informacji wynika, że spodziewać się ich można na ulicy Grunwaldzkiej (od ronda Jeziorańskiego do ul. Matejki), na Bukowskiej (od al. Polskiej w stronę Ławicy), czy też na Grochowskiej (od Grunwaldzkiej w stronę Ogrodów). W tym przypadku kamery zrobią zdjęcia wszystkim samochodom, które wyjeżdżają ze skrzyżowania. Na kolejnym ponownie zostanie wykonywana fotografia. Później komputer sprawdzi, jaki minął czas od przejazdu pomiędzy zdjęciami. I w ten sposób okaże się, czy kierowca nie jechał za szybko. - Całość ma być uruchomiona w połowie tego roku - zapowiada Marek Maciejewski. Jednak przez pierwsze sześć miesięcy zdjęcia będą wykonywane nie dla karania, ale dla celów statystycznych. Później urządzenia zostaną przekazane straży miejskiej lub Inspekcji Transportu Drogowego. - Z pewnością nawet sama świadomość wśród kierowców, że mogą w każdej chwili zostać sfotografowani, będzie powodowała u nich rozważniejsza jazdę - podkreśla Jacek Kubiak ze straży miejskiej.



Dla lubiących poszaleć na miejskich drogach kierowców jest jeszcze jedna zła wiadomość. Od połowy roku znacznie mają wzrosnąć kary za wykroczenia drogowe. Dodatkowo jeśli urządzenia przejmie ITD, to kierowca nie otrzyma zdjęcia, tylko informacje o karze. - Oczywiście jeśli ktoś się nie zgadza z decyzją, może udać się do jednej z siedzib ITD i tam poprosić o pokazanie zdjęcia - tłumaczy Łukasz Majchrzak z ITD w Poznaniu.


Link

phonemaniac - 8 Maj 2015, 17:35

Czyżby ruski badziew zamontowali na nóżce?
piotreg - 8 Maj 2015, 22:11

Integra. Tyle, że nie na nóżce z napisem ZURAD. :-)
piotreg - 29 Grudzień 2015, 10:02

Maszty na ul. Dąbrowskiego zostały przemalowane na kolor biały!
SpeedControl - 5 Kwiecień 2019, 00:06

Cytat:
Ponad milion przekraczających prędkość. Tylu rejestruje w 3 miesiące jedna kamera w Poznaniu



Poznań nie może korzystać z fotoradarów, które kupił, ale one wciąż rejestrują dane. Dotarł do nich portal brd24.pl. Są porażające. Tylko na jednej ulicy w 3 miesiące prędkość przekracza ponad milion kierowców. Rekordzista został sfotografowany 82 razy – jeździ ponad 200 km/h przez miasto.

Kilka lat temu Poznań jak wiele innych miast kupił za kilkadziesiąt milionów złotych system inteligentnego zarządzania ruchem drogowym. W jego ramach miasto nabyło nie tylko setki kamer pomagających sterować ruchem, ale również 20 kamer rejestrujących przejazdy na czerwonym świetle oraz sześć fotoradarów.

Niestety, gdy system w 2015 r. zamontowano, posłowie poprzedniej kadencji Sejmu przegłosowali odebranie samorządom prawa do wykorzystywania wszystkich urządzeń nadzoru nad ruchem drogowym – nie tylko tych, z którymi gminne straże ustawiały się czasem w krzakach, także stacjonarnych.

Poznań nie może więc do dziś korzystać ani z fotoradarów, ani z urządzeń rejestrujących przejazdy na czerwonym świetle. Jednak kamery wciąż rejestrują wykroczenia. Dane zapisują się na serwerze i są tam przez niecałe 4 miesiące – na tyle pozwala pojemność serwera, na który potem nadpisują się nowsze dane.

Firma Video Radar, która wykonała poznański system ITS, ma także umowę na jego pięcioletni serwis. Przy okazji prac jej pracownicy widzą, ile zarejestrowało się wykroczeń. Pokazali nam dane za ostatnie 3,5 miesiąca. Są przerażające. Ujawniają bowiem, jak naprawdę jeżdżą kierowcy w miastach – czyli tam, gdzie nie są ostrzegani przed kontrolami. I jak złym pomysłem było pozbawienie samorządów praw do ochrony ludzi na ulicach przed piratami drogowymi.

Ul. Dąbrowskiego: ponad milion jadących za szybko na ograniczeniu do 50 km/h

Z danych na serwerze Video Radar wynika, że najwięcej kierowców łamie prawo na ul. Dąbrowskiego (na wysokości posesji 338). To odcinek miejskiej drogi, na której podniesiona jest dopuszczalna prędkość do 70 km/h. Jednak przed fotoradarem jest skrzyżowanie, które to podniesienie prędkości odwołuje. Mało który kierowca zwraca na to uwagę.



Przez ostatnie 3,5 miesiąca fotoradar na ul. Dąbrowskiego zarejestrował 1.098.285 pojazdów przekraczających dozwoloną prędkość o co najmniej 11 km/h. Czyli ponad milion kierowców jechało tam z prędkością przekraczającą 60 km/h.

Firma zaznacza, że to ogólny zbiór – nie wiadomo więc, ilu kierowców jechało w porze nocnej, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi 60 km/h. Można jednak zakładać, że nocny ruch jest dużo mniejszy, więc większość tych wykroczeń popełniana jest za dnia.

Ponad 14 tys. kierowców jadących tak szybko, że powinni tracić prawo jazdy na 3 miesiące

Wśród miliona kierowców jadących za szybko są też ci, którzy jadą zdecydowanie szybciej. Sprzęt firmy Video Radar na ul. Dąbrowskiego zarejestrował 14.132 pojazdy, które przekroczyły dopuszczalną prędkość o 50 km/h. To kierowcy, którzy jechali tam co najmniej 100 km/h. Zgodnie z obecnymi przepisami powinni tracić uprawnienia do kierowania pojazdami na trzy miesiące.

Nawet, gdyby przyjąć, że kierowcy nie wiedzą czy nie zauważają, że w obszarze skrzyżowania powinni zwolnić i wydaje im się, że mogą jechać 70 km/h, to dane z fotoradaru i tak nie pozostawiają złudzeń co do tego, jak traktuje się ograniczenia prędkości w Polsce.

Oto z jakimi prędkościami zostali tam przyłapani kierowcy:

81-90 km/h – 132.740 pojazdów
91-100 km/h – 48.123 pojazdów
101-110 km/h – 10.305 pojazdów
111-120 km/h – 3.162 pojazdów
powyżej 121 km/h – 1.052 pojazdów

207 km/h i w sumie 82 wykroczenia tym samym autem

"Rekordzista" wśród zarejestrowanych przez ostatnie 3,5 miesiąca w tym miejscu jechał z prędkością 207 km/h. Kolejne największe przekroczenie zostało zarejestrowane z udziałem tego samego pojazdu – tym razem jechał 199 km/h. A to nie wszystko. Kierowca tego samego pojazdu został zarejestrowany na przekraczaniu prędkości w sumie 82 razy!



Pracownicy serwisu fotoradarów przypominają sobie, że zdarzały się i większe przekroczenia. Latem ubiegłego roku rekordzista jechał ulicami Poznania prędkością 218 km/h. A jeden z przyrządów zarejestrował motocyklistę jadącego na jednym kole przy prędkości 188km/h.

W innych miejscach Poznania – setki tysięcy jadących za szybko

Dane z pozostałych pięciu fotoradarów miejskiego systemu ITS też powinny przerażać. Zwłaszcza, że dwie kamery usytuowane są w pobliżu przejść dla pieszych. Jak wygląda rejestracja wykroczeń w tych miejscach przez ostatnie 3,5 miesiąca?

1. Ul. Dąbrowskiego (drugi pas, czyli kierunek wyjeżdżających z miasta), dopuszczalna prędkość 70km/h - prędkość powyżej 81 km/h – 105.516 zarejestrowanych pojazdów.

2. Skrzyżowanie ulic Grunwaldzkiej i Konfederackiej (w kierunku centrum), dopuszczalna prędkość 50km/h - prędkość powyżej 61 km/h – 22.227 zarejestrowanych pojazdów.

3. Skrzyżowanie ulic Grunwaldzkiej i Marszałkowskiej (kierunek z centrum), dopuszczalna prędkość 50km/h - prędkość powyżej 61 km/h – 77.182 pojazdów.

4. Ul. Głogowska 241 (w kierunku centrum) – okolice giełdy odzieżowej, dopuszczalna prędkość 60 km/h (przed przejściem dla pieszych!) - prędkość powyżej 71 km/h – 69.808 zarejestrowanych pojazdów.

5. Ul. Głogowska 248 (kierunek na Wrocław) dopuszczalna prędkość 60 km/h (za przejściem dla pieszych!) - prędkość powyżej 71 km/h – 129.213 zarejestrowanych pojazdów.

Firma alarmuje miasto, policję, ITD. Nikt nie reaguje...

W sumie przez 3,5 miesiąca na wszystkich fotoradarach systemu ITS zarejestrowano ponad 2 tysiące kierowców jadących ponad 120 km/h. W tym 106 jechało aż 150 km/h, a 11 pędziło w mieście 170 km/h.

Jak wynika z informacji portalu brd24.pl pracownicy firmy Video Radar od dawna informowali o wielkiej skali rejestrowanych wykroczeń miejskich urzędników w Poznaniu. Zwracali się także do Policji oraz ITD. Do dziś nikt nie zareagował. I nie chodzi tylko o kłopotliwe przejęcie zarządzania fotoradarami – bo w obecnym stanie może to zrobić jedynie podlegające ITD Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym, a służby tej do przejęcia fotoradarów nikt nie może zmusić – ale także o samo wykorzystanie wiedzy o skali zagrożenia na poznańskich ulicach.

Wszystkie urządzenia Video Radar umożliwiają bowiem nie tylko rejestrowanie wykroczeń ale także dostęp on-line do kamer. Dzięki temu patrole policji w Poznaniu mogłyby bez trudu wyłapywać kierowców zagrażających innym swoją jazdą. Jednak nawet i z tego nikt w mieście do tej pory nie skorzystał.

Już w 2016 r. po wzroście wypadków i ofiar śmiertelnych eksperci apelowali do władz o zmianę przepisów i zwrócenie samorządom praw do wykorzystania stacjonarnych urządzeń do nadzoru kierowców. Opublikowany później raport Instytutu Transportu Samochodowego wskazał, że tam, gdzie zniknęły samorządowe fotoradary liczba ofiar śmiertelnych wypadków wzrosła o 46 proc.

Inteligentne Systemy Zarządzania ruchem wraz z urządzeniami rejestrującymi, których nie można wykorzystywać, oprócz Poznania kupiły też inne miasta w Polsce m.in. Olsztyn.

Link

Te dane są przerażające i tylko pokazują jak bandytyzm drogowy się szerzy przez społeczne przyzwolenie.

piotreg - 6 Kwiecień 2019, 09:17

A inne ulice, gdzie nigdy nie było kamer/radarów? Tam jest jeszcze gorzej!
kali - 23 Maj 2019, 02:58

Cytat:
Milion zdjęć z fotoradarów w kilka miesięcy, ale kierowcy nie dostali mandatów



Na skutek zmian w prawie, miasto Poznań nie może korzystać aż z sześciu fotoradarów, jakie zakupiono kilka lat temu w ramach wdrażania systemu zarządzania ruchem. W zaledwie w 3,5 miesiąca zrobiono aż milion zdjęć przekraczającym prędkość, jednak przez zawirowania żaden kierowca nie został ukarany mandatem. Teraz ma się to zmienić.


Kilka dni temu portal brd24.pl ujawnił kuriozalną sytuację ze stolicy Wielkopolski. Przed kilkoma laty, tamtejszy urząd miasta zainwestował kilkadziesiąt milionów złotych w zakup nowoczesnego systemu inteligentnego zarządzania ruchem drogowym. Składał się on z 20 kamer rejestrujących przejazd na czerwonym świetle i 6 fotoradarów.

System miał na celu walczyć z poznańskimi piratami drogowymi i przy okazji gwarantował też wpływy do lokalnego budżetu. Niestety, prędko stał się on jednak bezużyteczny. W 2015 roku sejm przegłosował bowiem przepisy odbierające samorządom lokalnym prawo do karania kierowców mandatami za zdjęcia z fotoradarów.

Co ciekawe, system cały czas działa i na bieżąco robi zdjęcia przekraczającym prędkość. Co więcej, jego obsługą nieprzerwanie zajmuje się pewna firma, która ma dostęp m.in. do bazy zdjęć, a także związanych z tym statystyk. Alarmuje ona, że obecna sytuacja powoduje, że poznańscy piraci drogowi są bezkarni.

Video Radar, jak deklaruje, od miesięcy próbuje informować Urząd Miasta w Poznaniu statystykach związanymi z fotografiami z fotoradarów. W jedynie w 3 i pół miesiąca zdążono wykonać milion zdjęć. Co więcej, ponad 14 tysięcy kierowców "przyłapanych" na przekroczeniu ograniczenia o co najmniej 50 km/h, powinno zgodnie z przepisami stracić prawo jazdy.

Rekordzista aż 82 razy minął fotoradar z prędkością ponad 200 km/h. Autorzy raportu z brd24.pl postanowili nie zostawić tej sprawy bez działania i podjęli się interwencji w Zarządzie Dróg Miejskich w Poznaniu.

Ten, jak się okazuje, wcale nie był bierny na komunikaty Video Radar o szalejącym bezprawiu na poznańskich drogach. Zarząd dwukrotnie próbował zachęcić Główny Inspektorat Transportu Drogowego do przejęcia systemu, aby mógł on działać zgodnie z przeznaczeniem.

Pierwszą propozycję wystosowano w 2016 roku. Kolejną rok później. Ostatecznie jednak nie otrzymano żadnej wiążącej odpowiedzi. ZDM w Poznaniu deklaruje, że przygotowuje już kolejne, trzecie pismo do Inspektoratu.

Co ciekawe, sprawa ma jeszcze drugie dno. Fotoradar, który zarejestrował najwięcej "ciężkich" wykroczeń, ulokowany jest w kontrowersyjnym miejscu. Znajduje się on przy wylotowej drodze (ul. Dąbrowskiego). Dziennikarze brd24.pl zapytali, czy istniały przesłanki za postawieniem urządzenia akurat w tym miejscu (np. dużo wypadków). Jednoznacznej odpowiedzi nie usłyszano.

Sprawa odpowiedzialności za wystawienie mandatów dla kierowców przekraczających prędkość pozostaje zatem w zawieszeniu. Winnych, rzecz jasna, brak.

Link

inżynier - 20 Październik 2019, 13:50

Cytat:
Fotoradary rejestrują miliony wykroczeń, a mandatów nie ma. Sprawa w prokuraturze



Fotoradar przy ul. Dąbrowskiego w Poznaniu w ciągu 3,5 miesiąca zarejestrował ponad milion przekroczeń prędkości. Kierowców jednak nie ukarano, bo z fotoradaru nikt nie korzysta. Poznańskie stowarzyszenie złożyło do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.


- Policja zajmuje się dosłownie wszystkim poza przekraczaniem prędkości przez samochody - komentuje Maciej Kacprzak, prezes poznańskiego stowarzyszenia Stop Anarchii Parkingowej, który w tym tygodniu złożył zawiadomienie w Prokuraturze Rejonowej Poznań Grunwald.

Ma chodzić o niedopełnienie przez Inspekcję Transportu Drogowego oraz Komendę Miejską Policji w Poznaniu obowiązków w postaci: "długotrwałego permanentnego tolerowania łamania prawa przez kierowców masowo naruszających ograniczenia prędkości na ulicach miasta Poznania, zaniechania systemowych działań mających przeciwdziałać ww. przypadkom łamania prawa, a w konsekwencji przyzwolenie na narażenie niebezpieczeństwa utraty zdrowia lub życia przez obywateli uczestniczących w ruchu drogowym". A także o "narażenie skarbu państwa na stratę wielkich rozmiarów poprzez zaniechanie karania naruszających prawo kierowców".

Kacprzak, z zawodu prawnik, wskazuje na przestępstwa z art. 231 par. 1 Kodeksu karnego, a także naruszenie art. 1 ust. 2 pkt 1 Ustawy o policji.

Fotoradary: Posłowie zmienili prawo, państwowa inspekcja nie chce urządzeń

Sprawa dotyczy sześciu fotoradarów zamontowanych w 2015 r. w Poznaniu za unijne pieniądze w ramach tzw. systemu ITS - czyli komputerowego systemu sterowania ruchem, wdrażanego przez władze Poznania. Miała się nimi zajmować straż miejska.

- Jednak po zmianie przepisów straż utraciła uprawnienia do ich wykorzystywania. Zarząd Dróg Miejskich również nie ma uprawnień do korzystania z tych urządzeń - wyjaśnia Agata Kaniewska, rzeczniczka poznańskiego ZDM.

Przepisy zmienił w 2015 r. Sejm. Posłowie odebrali samorządom prawo do wystawiania mandatów w oparciu o dane ze stacjonarnych fotoradarów. Ale zamontowane w Poznaniu urządzenia są sprawne i cały czas rejestrują samochody łamiące przepisy.

ZDM już w 2016 roku zaproponował przejęcie fotoradarów Głównemu Inspektoratowi Transportu Drogowego. Ponowił propozycję w 2017 roku. Inspekcja zobowiązała się wtedy do przeanalizowania "kwestii organizacyjno-etatowych".

- W ostatniej odpowiedzi, nadesłanej w kwietniu tego roku, zastępca głównego inspektora transportu drogowego informuje, że nie może zwiększyć liczby obsługiwanych urządzeń rejestrujących, a więc rozszerzyć system o poznańskie fotoradary - informuje Kaniewska z ZDM.

Budżet państwa stracił dziesiątki milionów

Informacje z fotoradarów cały czas spływają do firmy Video Radar, która wiosną udostępniła część danych portalowi brd24.pl. I okazało się, że jeden tylko fotoradar - zamontowany na poznańskiej "wylotówce", ul. Dąbrowskiego - odnotował w ciągu 3,5 miesiąca 1 098 285 pojazdów, które przekroczyły prędkość. W tym 14 132 pojazdy przekroczyły prędkość o więcej niż 50 km na godzinę. To właśnie te informacje skłoniły prezesa stowarzyszenia Stop Anarchii Parkingowej do złożenia zawiadomienia w prokuraturze.

"Co jednak poraża najbardziej, to fakt, że wszystkie zarejestrowane przypadki pozostały bezkarne, tzn. odpowiednie służby nie podjęły żadnych nakazanych im prawem działań, aby po pierwsze ukarać sprawców, a po drugie zapobiec naruszaniu prawa w przyszłości" - napisał Maciej Kacprzak w doniesieniu do prokuratury. Wyliczył też, że gdyby jadących zbyt szybko kierowców ukarać tylko "najtańszym" mandatem w wysokości 50 zł, budżet państwa wzbogaciłby się o ponad 54 mln zł.

Poprosiliśmy Generalną Inspekcję Transportu Drogowego o odniesienie się do zarzutów stawianych jej przez stowarzyszenie Stop Anarchii Parkingowej.

Biuro prasowe Inspekcji odpisało nam, że "ustawodawca nie określił w żaden sposób dalszego trybu postępowania z urządzeniami wykorzystywanymi dotychczas przez straże gminne (miejskie)". Nie zobowiązał też żadnej instytucji do przejęcia samorządowych fotoradarów, ani nie wskazał, skąd wziąć pieniądze na ich utrzymanie i ewentualne włączenie do systemu państwowych fotoradarów. "Obecnie GITD nie dysponuje środkami finansowymi na przejęcie, dostosowanie oraz obsługę kolejnych urządzeń" - czytamy w mailu z Inspekcji. I dowiadujemy się, że podłączenie poznańskich fotoradarów do ogólnopolskiego systemu zostanie rozważone po wdrożeniu nowego projektu unijnego "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym".

Pytania wysłaliśmy także do Komendy Miejskiej Policji. Czekamy na odpowiedzi.

Przy fotoradarze na Grunwaldzkiej zginęła kobieta

Fotoradary zostały w 2015 r. zamontowane w trzech punktach Poznania, po dwa w każdym nich: na Dąbrowskiego - na wylocie z miasta w kierunku zachodnim, na Głogowskiej (wylot na Wrocław) oraz na Grunwaldzkiej, w okolicach skrzyżowania z Marszałkowską. To właśnie w tej okolicy w sierpniu na przejściu dla pieszych zginęła kobieta, potrącona przez rozpędzony samochód.

Maciej Kacprzak ma nadzieję, że uda mu się skłonić policję, żeby zajęła się zbyt szybko jeżdżącymi kierowcami. - Policja koncentruje się na najsłabszych uczestnikach ruchu, pieszych i rowerzystach. Tymczasem np. w centrum Poznania w strefie tempo 30 do ograniczeń stosuje się może połowa kierowców - ocenia.

Link

piotreg - 28 Grudzień 2021, 10:01

Do Poznania po latach powrócił fotoradar!

Cytat:
Fotoradar na ulicy Hetmańskiej już działa

To jedna z odpowiedzi na lekceważenie przez część kierowców przepisów, zbyt szybką jazdę, a w konsekwencji śmiertelne wypadki z udziałem pieszych.[/b]

Fotoradar na ul. Hetmańskiej został uruchomiony we wtorek, 21 grudnia. Kierowcy przekraczający w tym miejscu prędkość muszą teraz liczyć się z nieprzyjemnymi konsekwencjami. Warto przypomnieć, że od stycznia zmienia się taryfikator mandatów. Za przekroczenie prędkości o 30 km/h będzie trzeba zapłacić minimum 800 zł (choć trzeba mieć na uwadze wydatek sięgający nawet kilku tysięcy złotych).

Pomiar prędkości prowadzony jest pomiędzy skrzyżowaniami ul. Hetmańskiej z ul. Kolejową/Górecką i ul. Dmowskiego. Lokalizacja została wyznaczona przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, a Miejski Inżynier Ruchu zatwierdził stosowny projekt. Zarząd Dróg Miejskich przygotował miejsce tak, by fotoradar mógł być ustawiony i podłączony do prądu. Instalacja urządzenia na ul. Hetmańskiej możliwa była dzięki porozumieniu zawartym pomiędzy Miastem Poznań a GITD.

Montaż fotoradaru to nie jedyne rozwiązanie mające poprawić bezpieczeństwo na ul. Hetmańskiej, na której w mijającym roku dochodziło do śmiertelnych wypadków. Na odcinku od ul. Rolnej do Dmowskiego wprowadzone zostało ograniczenie prędkości do 50km/h, sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Hetmańskiej i Kolejowej pracuje całą dobę, a w rejonie tego skrzyżowania wyznaczone zostało miejsce do przeprowadzania kontroli policyjnej.

Link

piotreg - 4 Styczeń 2022, 09:50

Latem maszt pięknie "zginie" w otoczeniu...

Cytat:
Nowy fotoradar w Poznaniu już fotografuje piratów drogowych. Jest tylko jeden problem. Tam mało kto przekracza prędkość

Już prawie dwa tygodnie działa najnowszy fotoradar w Poznaniu, ulokowany przy ul. Hetmańskiej, okrzykniętej za jedną z najbardziej niebezpiecznych ulic w Poznaniu. Jego postawienia domagali się osiedlowi radni, policja uznała go za sukces, a kierowcy… przyznają, że miejsce mogło być wybrane dla niego lepsze, bo tam mało kto przekracza prędkość. Główny Inspektor Transportu Drogowego zapowiedział, że w tym miesiącu zostanie wybrany dostawca stu nowych fotoradarów, pierwszych z partii 247 urządzeń, które zastąpią starsze egzemplarze pracujące przy drogach.


Fotoradar jest odpowiedzią na lekceważenie przez część kierowców przepisów, zbyt szybką jazdę, a w konsekwencji wypadki śmiertelne z udziałem pieszych – twierdzi Zarząd Dróg Miejskich. - Pomiar prędkości jest prowadzony pomiędzy skrzyżowaniami ul. Hetmańskiej z ul. Kolejową/Górecką i ul. Dmowskiego.

Miejsce, w którym ustawiono fotoradar zostało wyznaczone przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego i zatwierdzone przez Miejskiego Inżyniera Ruchu. ZDM przygotował miejsce tak, by fotoradar mógł być ustawiony i podłączony do prądu. Instalacja urządzenia na ul. Hetmańskiej możliwa była dzięki porozumieniu zawartym pomiędzy miastem Poznań a GITD. Internauci nie odnieśli się do tej lokalizacji z uznaniem – wskazują, że w tym miejscu, przed światłami mało kto pędzi, a fotoradar bardziej przydałby się przed wiaduktem, gdzie nagminnie przekraczane są ograniczenia prędkości.

- Od stycznia zmienia się taryfikator mandatów – przypomina ZDM. - Za przekroczenie prędkości o 30 km/h będzie trzeba zapłacić minimum 800 zł (choć trzeba się liczyć z wydaniem nawet kilku tysięcy złotych).

Oprócz fotoradaru na Hetmańskiej między ul. Rolną a ul. Dmowskiego wprowadzono ograniczenie prędkości do 50km/h, całodobową sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Hetmańskiej oraz Kolejowej i miejsce do przeprowadzania kontroli policyjnej w pobliżu tego skrzyżowania.

Tymczasem Główny Inspektorat Transportu Drogowego informuje, że Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym wykorzystuje do kontroli ruchu drogowego ponad 430 fotoradarów. Większość z nich to urządzenia Fotorapid CM, które są już wyeksploatowane i często ulegają awariom. Dlatego w najbliższym czasie na drogi trafi 247 nowych fotoradarów.

- W pierwszym etapie wymienionych zostanie 100 urządzeń - podaje Inspekcja. - Ich lokalizacje nie zmienią się. Wybór wykonawcy nastąpi jeszcze w styczniu. Od czasu podpisania umowy, wykonawca będzie miał 52 tygodnie na zrealizowanie zlecenia. Wartość zamówienia to ponad 24,5 mln zł.

Link

piotreg - 13 Styczeń 2022, 15:03

Fotoradar już działa.

Cytat:
Posypią się mandaty! Fotoradar na Hetmańskiej już działa

Koniec z brawurową jazdą na ul. Hetmańskiej w Poznaniu. Nowy radar ma ukrócić szaleństwa piratów drogowych i poprawić bezpieczeństwo pieszych. Kierowcy muszą bardzo uważać, bo urządzenie nie będzie miało dla nich litości!


Na ulicy Hetmańskiej w Poznaniu kierowcy często zapominają o ograniczeniu prędkości. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy doszło tam do kilku tragedii. Na pasach zginęła młoda dziewczyna, na słupie rozbili samochód i spłonęli w nim dwaj młodzi mężczyźni.

Najpierw wprowadzono tam więc ograniczenie prędkości. Okazało się to jednak niewystarczające. Dlatego postanowiono zamontować tam fotoradar.

Fotoradar łapie kierowców

Teraz przekraczanie w tym miejscu prędkości powinno się skończyć, a kierowcy zapominający o ściągnięciu nogi z gazu słono za to zapłacą. Na ulicy zamontowany został fotoradar. Będzie mierzył prędkość pomiędzy skrzyżowaniami ul. Hetmańskiej z ul. Kolejową i Górecką i ul. Dmowskiego. Lokalizacja została wyznaczona przez głównego inspektora transportu drogowego, a miejski inżynier ruchu zatwierdził projekt.

Montaż fotoradaru to niejedyne rozwiązanie, które ma poprawić bezpieczeństwo na ulicy. Dodatkowo na odcinku od ul. Rolnej do Dmowskiego zostało wprowadzone ograniczenie prędkości do 50 km/godz., a sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Hetmańskiej i Kolejowej działa przez całą dobę. W rejonie skrzyżowania wyznaczono też miejsce do przeprowadzania kontroli policyjnej. Warto więc uważać, bo od nowego roku wysokość mandatów znacznie wzrosła.

Link

Spawacz - 20 Lipiec 2022, 18:27

Cytat:
Fotoradar na Hetmańskiej w Poznaniu już nie łapie kierowców? Ciekawy efekt jego postawienia

O ulicy Hetmańskiej w Poznaniu zrobiło się głośno po kilku tragicznych wypadkach samochodowych. Na tej trasie często dochodziło też do znacznego przekraczania prędkości przez kierowców. Radni osiedla Św. Łazarza długo ubiegali się o montaż fotoradaru. Czy nadal łapie on kierowców? Postawienie fotoradaru wywołało ciekawe zjawisko.


- W godzinach wieczornych, po wyłączeniu sygnalizacji świetlnej, kierowcy bardzo często pozwalali sobie na szybszą jazdę ulicą Hetmańską. Sprawdziliśmy średnie prędkości na tym odcinku w ubiegłym roku, przed zamontowaniem fotoradaru – mówi Julia Langa, Yanosik.

- Okazało się, że w tygodniu po północy kierowcy potrafili jechać z prędkością nawet o 20 km/h większą, niż wynosi limit na tym odcinku (50 km/h). A to niebezpieczne, zwłaszcza że na ul. Hetmańskiej znajdują się liczne wybrzuszenia nawierzchni, które mogą wybić auto i doprowadzić do utraty panowania nad kierownicą - dodaje.

Langa podkreśla też, że według danych, fotoradary stanowią skuteczne narzędzie w walce z nadmiernym przekraczaniem prędkości przez kierowców. Mobilizują do zmniejszania prędkości nawet o 10-20 km/h poniżej obowiązującego limitu.

Fotoradar na ul. Hetmańskiej znajduje się na odcinku od skrzyżowania z ul. Kolejową do skrzyżowania z ul. Dmowskiego. W pierwszym miesiącu swojej działalności zarejestrował 723 przypadki przekroczenia dozwolonej prędkości. Niektórzy kierowcy jechali kontrolowanym odcinkiem ponad 100 km/h.

- Okazuje się, że kierowcy na odcinku ulicy Hetmańskiej od skrzyżowania z ul. Kolejową do skrzyżowania z ulicą Dmowskiego jadą poniżej 50 km/h, znacznie zwalniając przed samym fotoradarem. Średnie prędkości jazdy pokazują wynik nawet poniżej 30 km/h. Jednakże, co ciekawe – na odcinku ulicy Hetmańskiej od skrzyżowania z ulicą Dmowskiego do skrzyżowania z ulicą Kolejową, kierowcy również mocno zwalniają, w obawie o mandat z fotoradaru, który stoi po drugiej stronie, kontrolując przeciwny pas ruchu.

Zgodnie z danymi Yanosika, średnie prędkości jazdy na kontrolowanym odcinku ulicy Hetmańskiej spadły do 23-44 km/h, a więc poniżej limitu 50 km/h. Wcześniej nie było tak kolorowo, kierowcy potrafili jechać tą trasą prawie 70 km/h.

Ciekawe jest jednak zjawisko zwalniania przed fotoradarem na przeciwległym pasie ruchu. Okazuje się, że na odcinku ulicy Hetmańskiej od skrzyżowania z ulicą Dmowskiego do skrzyżowania z ulicą Kolejową, kierowcy również zwalniają, nawet do 35 km/h w obawie przed zdjęciem z fotoradaru.

Link

piotreg - 21 Lipiec 2022, 09:11

Spawacz napisał/a:
Średnie prędkości jazdy pokazują wynik nawet poniżej 30 km/h.

Może niech dla pewności zatrzymają wóz albo w ogóle... niech wysiądą.

małymobil - 30 Marzec 2023, 20:33

Cytat:
ul. Hetmańska, zaraz za skrzyżowaniem z ul. Kolejową, jadąc w kierunku ul. Głogowskiej, ogr. 50 km/h

małymobil - 30 Marzec 2023, 20:40

Taki wynalazek sobie stoi przy ulicy Głogowskiej. Stoi za skrzyżowaniem z Bojanowską w kierunku centrum.
piotreg - 31 Marzec 2023, 07:26

małymobil napisał/a:
Taki wynalazek sobie stoi przy ulicy Głogowskiej. Stoi za skrzyżowaniem z Bojanowską w kierunku centrum.

To są ich pomysły z 2015 r. Miało tym zarządzać miasto, ale 1 stycznia 2016 r. straże miejskie/gminne utraciły przywilej obsługi fotoradarów i system warty miliony złotych tak sobie stoi do dziś...

małymobil - 31 Maj 2023, 14:47

Cytat:
Taki wynalazek sobie stoi przy ulicy Głogowskiej. Stoi za skrzyżowaniem z Bojanowską w kierunku centrum.

Jego miejsce zajęła wieża pod Multanova.

piotreg - 31 Maj 2023, 22:03

Na mapie canarków nic nie ma.
małymobil - 31 Maj 2023, 22:37

piotreg napisał/a:
Na mapie canarków nic nie ma.

Na razie w folii jeszcze.

piotreg - 2 Czerwiec 2023, 08:36

Cytat:
Nowe fotoradary w Poznaniu



Współpraca Zarządu Dróg Miejskich, Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu oraz Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) zaowocowała postawieniem urządzeń do pomiaru prędkości przy dwóch poznańskich ulicach.


Na ul. Dąbrowskiego prędkość jadących będzie mierzona w miejscu, gdzie przed zmianą przepisów (odebranie gminom prawa do prowadzenie kontroli prędkości) miały działać miejskie fotoradary, czyli w okolicy skrzyżowania z ul. Lotniczą. Przy ul. Głogowskiej urządzenie mierzące prędkość pojazdów stanęło w okolicy giełdy odzieżowej.

Pierwszy tego typu radar działa od końca 2021 roku na ul. Hetmańskiej. Urządzenia mają wykonywać zdjęcia w obu kierunkach i wyłapywać nawet kilkanaście pojazdów jednocześnie przekraczających dopuszczalną prędkość.

Fotoradary są montowane w miejscach, gdzie często dochodzi do znacznych przekroczeń prędkości, a tym samym stwarzane jest ogromne zagrożenie dla życia i zdrowia kierowców, pasażerów i bardzo często także przechodniów.

Dokładny termin uruchomienia nowych urządzeń zależny jest od decyzji GITD.



Trzeba tylko ustalić w którym kierunku celuje ten na Dąbrowskiego. :o

małymobil - 2 Czerwiec 2023, 08:43

piotreg napisał/a:
Trzeba tylko ustalić w którym kierunku celuje ten na Dąbrowskiego. :o

Po mojemu w kierunku centrum.

piotreg - 2 Czerwiec 2023, 08:48

Bywasz tam, więc coś czuję, że będą fotki. :popcorn:

Na Głogowskiej ogr. (50) , a na Dąbrowskiego (70) ? :o

małymobil - 2 Czerwiec 2023, 15:48

Nie mam w planach jechać w tamte rejony. Raczej wkoło Wawy albo po samym mieście Stołecznym.
piotreg - 3 Czerwiec 2023, 13:39

małymobil napisał/a:
Nie mam w planach jechać w tamte rejony.

Zupełnie niepotrzebnie. :cool:

małymobil - 15 Czerwiec 2023, 20:54

piotreg napisał/a:
małymobil napisał/a:
Nie mam w planach jechać w tamte rejony.

Zupełnie niepotrzebnie. :cool:

Cytat:
ul. Głogowska, wlot do miasta, na wysokości WGO, jadąc od strony Wrocławia

No i wpadło zlecenie na Poznań. Maszt w folii, ogr. (50) . W tym samym miejscu co stary maszt, drugiego brak.

małymobil - 15 Czerwiec 2023, 21:27

Cytat:
Trzeba tylko ustalić w którym kierunku celuje ten na Dąbrowskiego. :o

Po mojemu stoi na wysokości Muzeum Broni Pancernej i celuje na jadących w kierunku centrum. ogr. (70) . Ale może to ulec zmianie gdyż stoi na pasie rozdzielającym. Też puki co w czarnej folii. Ps. Tu też stały kiedyś miejskie wynalazki.

piotreg - 16 Czerwiec 2023, 11:13

małymobil napisał/a:
Tu też stały kiedyś miejskie wynalazki.

Ile kasy poszło na te wynalazki. :o Pieniądze wyrzucone w błoto.

małymobil - 23 Czerwiec 2023, 08:35

Cytat:
- ul. Głogowska

Maszt odpalony. Numer serducha 593-072-73290.

Cytat:
- ul. Dąbrowskiego

Też aktywny.

Tomichic - 16 Sierpień 2023, 13:43

Fotoradar na Dąbrowskiego łapie auta tylko te jadące w kierunku centrum? Czy robi zdjęcia też od tyłu?
małymobil - 16 Sierpień 2023, 13:59

Na dzień dzisiejszy tylko w kierunku centrum, ale w każdej chwili może zostać obrócony.
Tomichic - 16 Sierpień 2023, 14:03

Tak też myślałem, ale wolałem się upewnić. Dzięki za szybką odpowiedź.
piotreg - 1 Wrzesień 2023, 08:37

Cytat:
Postawili nowy fotoradar i od razu został rekordzistą. Gdzie trzeba uważać?

Główny Inspektorat Transportu Drogowego podał dane dotyczące wykroczeń zarejestrowanych przez fotoradary w Polsce w ciągu pierwszego miesiąca wakacji. Niewątpliwie ciekawy jest w tych statystykach przypadek nowego fotoradaru w Poznaniu. Zarejestrował on najwięcej wykroczeń ze wszystkich takich urządzeń w naszym kraju, a do tego złapał na gorącym uczynku kierującego, który ustanowił rekord przekroczenia prędkości tegorocznych wakacji.




Ile wykroczeń zarejestrowały fotoradary od początku wakacji?

Od początku wakacji do końca lipca fotoradary oraz odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały w Polsce ponad 122 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości - poinformowała rzecznik prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak. Według danych przekazanych przez GITD od 24 czerwca do końca lipca fotoradary oraz odcinkowe pomiary prędkości zarejestrowały ponad 122 tys. przypadków związanych z przekroczeniem dozwolonej prędkości.

W tym okresie, z wykorzystaniem fotoradarów, ujawniono 64,3 tys. naruszeń. Natomiast wszystkie odcinkowe pomiary prędkości - których sieć w ostatnich miesiącach została rozbudowana o systemy pracujące na obwodnicy Białobrzegów, wrocławskim odcinku autostrady A4 (Kostomłoty - Kąty Wrocławskie) oraz w tunelu pod Świną - zarejestrowały 57,1 tys. przypadków niestosowania się przez kierujących do obowiązujących ograniczeń prędkości.

Nowy fotoradar od razu został rekordzistą

Rzeczniczka GITD wskazała też, że w wakacje najwięcej wykroczeń (ponad 2,2 tys.) zarejestrował fotoradar przy ul. Głogowskiej w Poznaniu. "Jest to nowa lokalizacja, w której urządzenie wykonuje pomiary prędkości od 26 czerwca. Na tym odcinku drogi obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h" - przypomniała. Dodała, że w wakacje rekordowe przekroczenie prędkości zarejestrował właśnie ten nowy fotoradar. 

7 lipca kierujący Mercedesem przekroczył dozwoloną prędkość o 87 km/h. Kierowca jechał z prędkością 137 km/h. Został ukarany mandatem karnym w wysokości 2,5 tys. złotych oraz 15 pkt. karnymi - wyjaśniła Monika Niżniak.

Z informacji GITD wynika, że ekstremalne przypadki przekroczenia prędkości, powyżej 70 km/h, stanowiły jedynie ok. 0,16 proc. wszystkich naruszeń, co stanowi 199 tego typu przypadków. Zdecydowana większość wakacyjnych przekroczeń dotyczy najniższego progu - pomiędzy 11 a 20 km/h. "Ta grupa kierowców stanowiła ok. 62 proc. wszystkich, których pojazdy zarejestrował w tym okresie system CANARD" - dodała Monika Niżniak.

Ile wynoszą mandaty za prędkość w 2023 roku?

W minionym roku wprowadzono dwie rewolucje w taryfikatorze mandatów. Pierwsza weszła w życie 1 stycznia i pięciokrotnie podniosła maksymalną stawkę za jedno wykroczenie, natomiast druga została wprowadzona 17 września. Ona z kolei zwiększyła liczbę punktów karnych za wykroczenia, a także wprowadziła zasadę recydywy - jeśli kierowca w ciągu dwóch lat popełni ponownie to samo wykroczenie (objęte groźbą recydywy), płaci mandat w podwójnej wysokości.

Od tego czasu nic się nie zmieniło, więc mandaty za prędkość wyglądają następująco:
do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny, od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne, od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne, od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych, od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych, ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych, ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych, ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych, ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych, ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych.

Link

małymobil - 16 Kwiecień 2024, 20:37

:arrow: ul. Głogowska, kierunek centrum, ogr. (50) . Nr urządzenia 593-072-73290.
małymobil - 16 Kwiecień 2024, 20:42

:arrow: ul. Dąbrowskiego, kierunek centrum, ogr. (70) . Nr urządzenia 593-072-73285.
piotreg - 17 Kwiecień 2024, 08:05

małymobil napisał/a:
:arrow: ul. Głogowska, kierunek centrum, ogr. (50) . Nr urządzenia 593-072-73290.

Lata temu miejscówka okupowana przez <SM> Poznań z urządzeniem mobilnym.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group