Odpowiednia tolerancja (ustawowa) dała im na pewno przyzwoite wyniki.
Automobil
Wysłany: Na laser jammery laserowe, a na fotoradary wiadomo, jaki antyradar - kierowcy mają do wyboru najlepsze modele - wykrywacze Escort, Valentine One, Noxo, Whistler wyposażone w euro pasma dla radarów.
Czy Inspekcja Transportu Drogowego strzeże prawa, łamiąc je?
Od kilku tygodni auta Inspekcji Transportu Drogowego "polują" na kierowców na drogach naszego miasta i regionu. Czy pracownicy ITD przy tym łamią przepisy ruchu drogowego?
Pojawiły się już tzw. stałe punkty kontroli prędkości. W Lublinie auto ITD dokonuje pomiarów przy czerwonym wiadukcie na ul. Witosa.
W regionie, stałymi punktami kontroli prędkości są miejscowości Turów na DK nr 19, Łopiennik na DK nr 17 i wylotówka z Lublina na Biłgoraj na DW nr 835. Od czasu jak auta z fotoradarami pojawiły się na drogach, bacznie przyglądają im się miłośnicy motoryzacji oraz ci, którzy pokonują codziennie setki kilometrów.
Docierają do mnie sygnały, że kontrole te czasami mijają się z dbałością o bezpieczeństwo na drodze, a co ciekawe prowadzone są w sposób naruszający przepisy ruchu drogowego.
Do tego wszystkiego dochodzą pytania, czy inspektorzy stoją we właściwych miejscach i czy fotoradary pracują zgodnie z zaleceniami instrukcji producenta. Postanowiłem to sprawdzić.
Miejsce kontroli nr 1. Łopiennik Górny
Auto Inspekcji stoi w zatoczce i jest skierowane w stronę Krasnegostawu. Ford zaparkowany jest kilka metrów od wyjazdu z posesji położonej przy Urzędzie Stanu Cywilnego.
Dla wyjeżdżających auto inspekcji powoduje zagrożenie, ponieważ zasłania auta nadjeżdżające od strony Lublina. W tym miejscu pojawia się jeszcze inny problem.
Instrukcja zainstalowanego fotoradaru w aucie ITD mówi jasno o zaleceniach w trakcie pomiaru. W wiązce anteny fotoradaru nie mogą znajdować się żadne przeszkody. W Łopienniku Górnym w miejscu pomiaru po obu stronach jezdni znajdują się metalowe barierki.
Z anonimowej rozmowy z osobą, która od kilku lat zajmuje się sprzedażą tych urządzeń, dowiaduję się, że tego typu elementy mogą wzbudzać fale i pokazywać błędny wynik pomiaru.
Telefon do Delegatury Wschodniej ITD w Lublinie nie pozwala na rozwianie wątpliwości co do tego zagadnienia technicznego. Na pytanie o informacje zawarte w instrukcji fotoradaru, uzyskuję odpowiedź, że musimy wysłać zdjęcia do delegatury na maila.
Miejsce kontroli nr 2. Turów
Sytuacja podobna do tej w Łopienniku Górnym. Są zastrzeżenia co do miejsca pomiaru. Po drugiej stronie szosy znajduje się parkan.
Odpowiedzi udziela Łukasz Majchrzak, specjalista Wydziału Analiz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym:
- Wszystkie miejsca, w których Inspekcja Transportu Drogowego prowadzi kontrole ruchu drogowego, zostały dobrane w taki sposób, aby infrastruktura otaczająca miejsce kontroli nie wpływała na poprawność pomiaru prowadzonego przy pomocy urządzenia rejestrującego, oraz aby pomiar ten odbywał się zgodnie z instrukcją obsługi urządzenia.
Miejsce kontroli nr 3. Wylotówka na Biłgoraj na DW nr 835 - ul. Abramowicka
W czwartkowe popołudnie, 17 stycznia, nieoznakowany ford focus należący do Delegatury Wschodniej w Lublinie zaczaił się na przekraczających dozwoloną prędkość kierowców na ul. Abramowickiej w Lublinie.
Za miejsce do przeprowadzania kontroli jego kierowca wybrał takie, gdzie prowadząc pomiary prędkości, sam złamał przepisy ruchu drogowego. Mianowicie stanął tuż przed przejściem dla pieszych, a przepisy tego zabraniają.
Dokładnie art. 49 pkt.1 Kodeksu Drogowego mówi, iż nie można zatrzymywać pojazdu, oraz co za tym idzie parkować go na przejściu dla pieszych, na przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed tym przejściem lub przejazdem, jak również art. 49 pkt. 2 mówiący, że zabrania się postoju w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd, w szczególności do i z bramy, garażu, parkingu lub wnęki postojowej. Za niestosowanie się do tych przepisów grozi mandat w przedziale od 100 do 300 złotych.
W odpowiedzi od ITD na poruszane zagadnienie otrzymuję odpowiedź.
- Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. Nr 132, poz. 841, z późn. zm.), kontrola ruchu drogowego może odbywać się w miejscu, w którym nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu.
Po zmierzeniu odległości okazuje się, że auto stało 7 metrów przed przejściem.
- W tym przypadku kierujący fordem najprawdopodobniej dokonuje wykroczenia świadomie lub też nie zna podstawowych przepisów ruchu drogowego, co powinno go dyskwalifikować jako pracownika Inspekcji Ruchu Drogowego - mówi anonimowo jeden z lubelskich policjantów drogówki, kiedy poprosiliśmy go o potwierdzenie popełnienia wykroczenia przez funkcjonariusza ITD. Zwłaszcza, że nie jest to pierwszy raz, kiedy ten pojazd parkuje w tym miejscu.
Wystarczyła chwila obserwacji, aby stwierdzić, że pracownik ITD nie interesuje bezpieczeństwo na drodze. Kilka minut po godz. 15 w zatoczkę po przeciwnej stronie wjechał bus. Wysiadło klika osób. Zamiast na przejście dla pieszych wszyscy idą na drugą stronę środkiem, w niedozwolonym miejscu, tuż za fordem Inspekcji. Nie było reakcji inspektora na łamanie przepisów przez pieszych.
- Stoi tu ostatnio bardzo często i robi zdjęcia kierowcom - wyjaśnia jeden ze stałych klientów pobliskiego sklepu. Przy tym ogranicza widoczność przechodzącym przez przejście pieszym - dodaje.
Niezadowolona z miejsca w którym stoi ford, jest także właścicielka pobliskiego sklepu.
- Przez ostatnie dwa tygodnie mam mniej klientów - wyjaśnia. Klienci po prostu boją się zatrzymywać przy sklepie, obawiając się konsekwencji. Kiedy podjeżdżając przed sklep i zauważają nieoznakowane auto, po prostu rezygnują z zakupów. Jak mówi jeden z kierujących, nie chce on zasłaniać auta bo słyszał, że robią też zdjęcia od tyłu.
Zdarzało się również, że inspektorzy stawali naprzeciwko wejścia do sklepu, czy też blokowali wyjazd sprzed sklepu, a ostatnio stoją na końcu zatoczki. Utrudniają tym samym wyjazd z posesji, ponieważ klienci zaczęli parkować za autem inspekcji wprost w bramie.
Nie udało nam się niestety uzyskać konkretnych wyjaśnień od kierowcy forda focusa, czekaliśmy również na komentarz zaistniałej sytuacji od Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie.
Zostałem odesłany do rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. Nr 132, poz. 841, z późn. zm.), kontrola ruchu drogowego może odbywać się w miejscu, w którym nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu. Inspekcja Transportu Drogowego będąc organem administracji publicznej zobowiązana jest do działania na podstawie i w granicach prawa.
Poinformowano mnie, że kontrolujące auto przeprowadzało czynności służbowe i mogło tak stać jak na załączonych fotografiach.
Poinformowano mnie, że kontrolujące auto przeprowadzało czynności służbowe i mogło tak stać jak na załączonych fotografiach.
Miło by było, gdyby zaczęli podawać na jakiej rzekomo podstawie prawnej mogą łamać obowiązujące przepisy. Inaczej wychodzi na to, że ITD wykazuje się arogancją, dając tylko fatalny przykład i bezpodstawnie stawia się ponad obowiązującymi przepisami. W każdym razie podejrzewam, że nie będą w stanie podać należytej podstawy, bo takowej chyba najzwyczajniej brak.
Jeszcze do godziny 15 można wziąć udział w akcji „Bezpieczeństwo w ruchu drogowym”, która odbywa się w Galerii Olimp w Lublinie.
Wszyscy którzy odwiedzą galerię, będą mogli z bliska obejrzeć sprzęt, który na co dzień wykorzystuje Policja: oznakowany radiowóz Alfa Romeo wyposażony w wideorejestrator czy też motocykle Honda CBF 1000. Będzie można również zobaczyć tresurę psów policyjnych oraz prezentację techniki sztuki samoobrony. Ci którzy na własnej skórze chcą się przekonać jakie skutki może przynieść nieostrożna jazda, mogą skorzystać z symulatorów zderzenia lub też dachowania. Natomiast slalom w specjalnych alkogoglach pokazuje jak na zdolność naszego postrzegania wpływa alkohol. Można także pokonać specjalnie wytyczoną trasę samochodem z zamontowanym na pokrywie silnika talerzem Stewarda. Swój sprzęt prezentuje także Inspekcja Transportu Drogowego.
Dodatkowo dla najmłodszych przygotowano liczne konkursy z nagrodami oraz możliwość oznakowania rowerów. Akcja ma na celu poprawić bezpieczeństwo na drodze oraz propagować bezpieczne zachowania kierujących.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum