|
TESTY ANTYRADARÓW

Testy antyradarów są doskonałą okazją do zaprezentowania ich prawdziwej przydatności.
Wyniki prawidłowo przeprowadzonych testów stanowią dla użytkowników niezwykle cenną
informację o realnych możliwościach ich sprzętu. Jednak trzeba sobie zdawać sprawę, że każdy
test można zniweczyć, wprowadzając chociażby niewłaściwą metodologię, czy stosując, nawet
nieświadomie, metody mogące fałszować wyniki.
Przeglądając wiele testów antyradarów bardzo cenię sobie te, które są wykonywane
podczas rzeczywistych warunków, w trakcie normalnych podróży. Nie ma wtedy oczywiście mowy
o porównaniu różnych modeli, ale mamy za to jasny obraz zachowania się konkretnego antyradaru
w zupełnie przypadkowych okolicznościach.
Najciekawsze jednak są testy porównawcze, w trakcie których można skonfrontować kilka modeli
antyradarów. Ponieważ wykrywacze są bardzo specyficzną grupą urządzeń, aby testy takie można
było uznać za rzetelne, należy pamiętać o kilku podstawowych zasadach.
Podstawowym warunkiem, jaki należy spełnić jest to, aby podczas testów włączony był tylko
jeden antyradar na raz. Detektory radarów pomimo, że są tylko odbiornikami, emitują jednak
pewien sygnał. Pochodzi on z wewnętrznego układu oscylatora lokalnego
i jest pewnym rodzajem sygnału wzorcowego. Wydostaje się on częsciowo na zewnątrz, a emisja
ta może powodować w innym, blisko znajdującym się antyradarze dwa rodzaje niekorzystnych zachowań.
Po pierwsze, może to być powód wzbudzania się alarmów. Alarm może być stały, przerywany, czasem
w kilku pasmach jednocześnie, a jego zupełnie nieprzewidywalne występowanie może całkowicie
wypaczać wyniki testów lub nawet uniemożliwiać ich przeprowadzenie.
Po drugie, emisja wtórna
antyradaru może aktywować w drugim urządzeniu aktywowanie się mechanizmów filtrujących,
czego wynikiem będzie bardzo mocne obniżenie czułości, wydłużanie się czasu reakcji, czy nawet
całkowite pomijanie krótkich sygnałów. Jedynym wyjątkiem, dla którego można odstąpić od
zasady jednoczesnego testowania tylko jednego detektora jest równoczesna praca antyradarów opartych na
platformie M3 firmy Escort
(np. Redline,
Passport 9500ci). Są to urządzenia od podstaw zaprojektowane
tak, aby na zewnątrz anteny nie wydostawała się żadna energia. Zerowa emisja = zero zakłóceń.
Kolejną niezwykle ważną sprawą jest kwestia szyby atermicznej. Błąd przeprowadzania testów
przez szybę atermiczną popełniają nawet redakcje dużych czasopism motoryzacyjnych. Niestety
badanie użyteczności antyradaru w takich warunkach kompletnie mija się z celem. Równie dobrze
możnaby schować urządzenie do bagażnika i stamtąd oceniać jego czułość.
Jeśli już robić testy, to czemu nie zapewnić wszystkim urządzeniom tych samych warunków?
Często poszczególne detektory wiszą w zupełnie innych częściach szyby, niektóre są
wypoziomowane, inne patrzą w niebo lub pod nogi. W dobrym teście każdy antyradar będzie
wieszany w tym samym lub bardzo zbliżonym miejscu (jeśli np. korzystamy z dwóch samochodów),
a ich montaż będzie staranny i zgodny z podstawowymi zasadami - prosto i poziomo.
W trakcie normalnego ruchu najczęściej nie da się zapewnić idealnie jednakowych warunków
na drodze. W tym przypadku trudno mieć pretensje, że raz konfiguracja aut jest taka, a raz
inna. Jednak zdecydowanie można uniknąć najgrubszych błędów, jak np. jazda za dużą
ciężarówką, czy dostawczakiem. Ściana blachy tuż przed anteną antyradaru nie da mu szans
na uczciwą walkę z innym modelem, który będzie miał przed sobą dużo pustej przestrzeni.
Jeszcze jedną rzeczą, z jakiej warto zdawać sobie sprawę, jest zachowanie się detektorów
w zakręcie. Niezwykle kierunkowe charakterystyki anten w połączeniu z liniowym rozchodzeniem
się fal radaru powoduje, że w niektórych przypadkach, np. wyjeżdżając z zakrętu, bardzo dobre
antyradary będą się odzywały praktycznie w tym samym miejscu, co słabeusze. Można to porównać
do sytuacji, w której podczas jazdy wszystkie detektory zasłonimy ekranem, który opuszcza się
w tym samym miejscu. O ile tylko znajdują się w zasięgu, wszystkie dadzą alarm w tej samej
odległości.
Aby testy wypadły rzetelnie, trzeba naprawdę niewiele. Wystarczy odrobina staranności
i nieco wiedzy, a wyniki dostarczą cennych i przede wszystkim realnych informacji o
wykrywaczach.
[2011-03-30] © antyradary.phi.pl
« Antyradary - powrót do Strony Głównej
|
|