MONTAŻ ANTYRADARU - NAJCIEKAWSZE TRICKI

Ponieważ zasadnicza część tematu traktującego o montażu antyradarów została poruszona we
wcześniejszym artykule
Antyradary jednoczęściowe kontra rozdzielne,
polecam na początem
tym, którzy jeszcze nie mieli do tego okazji, jego przeczytanie.
O ile jednak podchodzi się w nim do sprawy jedynie od strony poprawności montażu,
tym razem proponuję pójść nieco dalej i zająć się możliwościami wyciągnięcia z naszego
detektora nieco więcej
Podczas montażu antyradaru zależy nam przede wszystkim, żeby on był jak najmniej
widoczny z zewnątrz. Niestety w przypadku
antyradarów jednoczęściowych ich schowanie
kłóci się z podstawową zasadą, wedle której musi on mieć zapewnioną dobrą widoczność drogi,
ale dobrym wyjściem jest montaż za pomocą opcjonalnego uchwytu na osłonce przeciwsłonecznej
lub po prostu używając standardowego
uchytu na przyssawki
- przy górnej krawędzi szyby.
Często jednak zamocowanie wykrywacza wysoko na szybie jest ograniczone występowaniem
charakterystycznej "zakropkowanej" strefy, do której przyssawki nie chcą przylegać.
Jest na to łatwy sposób. W miejscu umiejscowienia przyssawek wystarczy nakleić, np. za pomocą
taśmy dwutronnie klejącej, jakiś gładki
kawałek plastiku (starą kartę kredytową, plastikową wizytówkę). Tak przygotowane
miejsce na montaż jest równie dobre co czysta szyba, a wysokie umiejscowienie wykrywacza
sprzyja skuteczniejszej detekcji radarów
Dla wysokiego montażu antyradarów polecam także użycie
płaskiego przewodu zasilającego, który
będzie można ukryć pod tapicerką lub za uszczelkami szyby, na samym końcu wyprowadzając
tylko końcówkę z wtyczką. W ten sposób kabel jest całkowicie niewidoczny, a posługując się
dodatkowo osłoną przeciwsłoneczną możemy także zakryć sam antyradar.
Jednak najciekawszym trickiem związanym z montażem antyradaru jest takie jego ustawienie,
które pozwala polepszyć czułość, a zatem odległości detekcji. Jak to możliwe?
Zawarte we wszystkich antyradarach anteny tubowe, za sprawą szczególnych rozwiązań
konstrukcyjnych, bądź trudnych do uniknięcia kompromisów projektowych, potrafią mieć dość
odległą od symetrycznej charakterystykę kierunkową. Największe różnice występują w
płaszczyźnie pionowej. Oznacza to ni mniej, ni więcej tylko właśnie to, że niektóre anteny
wykazują największą czułość wcale nie idealnie w osi anteny, a nieco powyżej lub poniżej.
Znając dokładne charakterystyki kierunkowe anten poszczególnych modeli, można to
wykorzystać do zoptymalizowania ich ustawienia w celu osiągnięcia lepszej czułości.
Oczywiście w sytuacji, kiedy takimi danymi się nie dysponuje, lepiej trzymać się
kanonicznego pionu i poziomu, niż postępować na ślepo.
Poniżej znane mi sposoby ustawienia detektorów, pozwalające na wyraźną poprawę ich czułości
("w górę" oznacza ustawienie zwróconego do drogi krańca
detektora wyżej niż tego, który jest zwrócony w stronę kabiny):
• Escort REDLINE: 5-10° w górę
• Escort 9500ci: 5-10° w górę
• Escort 9500ix: 10° w dół
• Escort 9500i: 10° w dół
• Escort Qi45 EURO: 10° w górę
• Escort X50 EURO: 10° w górę
• Valntine One: 0° !
• Whistler Pro 78SE: 10° w górę
• Whistler 695SE: 10° w górę
Jest jeszcze jeden trick, który zwiększa możliwości detektora i to nawet o 30 do 60%, ale
tylko względem fotoradarów działających w paśmie Ka, czyli
Ramer 7/7m,
Ramet AD9 i
Multanova.
Jak to możliwe? Otóż fotoradary te korzystają z wiązki radarowej spolaryzowanej odwrotnie, niż
polaryzacja anten antyradarów. Ustawiając wykrywacz na boku, czyli odwracając go o
90°, dopasowujemy polaryzację, a wynikiem jest zwiększenie odległości detekcji o dobre
kilkadziesiąt procent.
Jednak ponieważ równocześnie następuje pogorszenie detekcji dla reszty typów radarów,
sposób ten
jest przeznaczony tylko dla doświadczonych użytkowników, którzy doskonale zdają sobie sprawę
z tego, jaki sprzęt występuje w ich rejonach (lub dla podróżujących po Czechach i Słowacji,
gdzie praktycznie wyłącznie spotyka się fotoradary Ramer i AD9).
Do takiego typu montażu najlepiej użyć specjalnego
uchwytu do pionowego mocowania detektora.
Można też do tego wykorzystać uchwyt dla telefonu/PDA na długiej, giętkiej sztycy, choć jest on
ze względu na swe gabaryty nieco bardziej kłopotliwy.
[2011-02-12] © antyradary.phi.pl
« Antyradary - powrót do Strony Głównej
|