Dura lex sed lex - Pakiet zmian w przepisach |
Autor |
Wiadomość |
jojo
Forum Lider
Dołączył: 22 Mar 2010 Pochwał: 64 Posty: 807 Skąd: ES / ETM
|
Wysłany: 19 Marzec 2021, 09:57
|
|
|
Zaj007 napisał/a: | Powieli się efekt "wściekłych rowerzystów". Niejednokrotnie zauważyć idzie, że niektórzy nie rozumieją, iż kierowca zajęty manewrem np. skręcania w lewo z obowiązkiem ustąpienia pierwszeństwa zwyczajnie może nie zauważyć kolarza pędzącego po przejeździe. |
Nie wspominając o skręcie w prawo. Ten, kto to wymyślił, chyba nigdy nie jechał samochodem, który nie ma szyb za plecami kierowcy. |
|
|
|
|
Automobil
|
|
|
|
Zaj007
Forum Lider
Dołączył: 04 Maj 2012 Pochwał: 76 Posty: 596 Skąd: MI6
|
Wysłany: 19 Marzec 2021, 11:56
|
|
|
W ogóle nie ma o czym mówić. |
|
|
|
|
SpeedControl
Się wciągnął
Dołączył: 28 Wrz 2010 Pochwał: 35 Posty: 291 Skąd: South Bavaria
|
Wysłany: 19 Marzec 2021, 17:43
|
|
|
Jak to jest, że rowerzysta, który legalnie porusza się 20-30km/h po wyznaczonej ścieżce rowerowej to "pędzi", a gdy jedzie z tą sama prędkością jezdnią, gdy takowej brak, to jest zawalidrogą? Jakoś w innych cywilizowanych krajach nikt nie ma problemu tego ogarnąć, a może to leży w tym, że tego uczą już na kursie, a nie jakiś bzdur albo że cebule będą cebulami w Januszolandii. To samo tyczy się pieszych, wreszcie PORD będzie prawie zgodny z Konwencją Wiedeńską. Wystarczy nie z a p i e r d a l a ć i nagle czas reakcji magicznie się wydłuża. Szok, co nie? Osoby, które niby włażą z telefonem w ręku pod samochody to można policzyć na palcach. Statystyki swoje mówią, kto w większości ponosi winę za śmierć pieszych na przejściach. |
|
|
|
|
jojo
Forum Lider
Dołączył: 22 Mar 2010 Pochwał: 64 Posty: 807 Skąd: ES / ETM
|
Wysłany: 20 Marzec 2021, 09:06
|
|
|
SpeedControl, mówisz o tych statystykach, które powstają wg zasady: jeśli wypadek był na przejściu, to zawsze winny jest kierowca?
Wydaje mi się, że prędkość, z jaką jedzie rowerzysta po ścieżce rowerowej, jest wszystkim obojętna. Rozchodzi się tylko o wysoką prędkość przed wjechaniem na przejazd dla rowerów, którego układ nie jest do niej przystosowany. Np. w Holandii spotkałem się z ustalaniem pierwszeństwa poprzez stawianie znaków STOP przed przejazdem dla rowerów przez jezdnię. |
|
|
|
|
Zaj007
Forum Lider
Dołączył: 04 Maj 2012 Pochwał: 76 Posty: 596 Skąd: MI6
|
Wysłany: 9 Kwiecień 2021, 09:19
|
|
|
Cytat: | "Piesi to święte krowy, będą mieli bezwzględne pierwszeństwo". Powtarzanie tych kłamstw jest niebezpieczne
Piesi nie zyskają bezwzględnego pierwszeństwa na przejściach i przed nimi. Jeśli wciąż będziemy powtarzać to kłamstwo, to od czerwca na polskich drogach piesi będą ginąć jeszcze częściej.
Nie tak miało być. Od wielu miesięcy wiemy, że ustawa Prawo o ruchu drogowym zostanie zmieniona. Vacatio legis potrwa do 1 czerwca. Od tego dnia piesi będą mieli pierwszeństwo nie tylko znajdując się na przejściu dla pieszych, ale już na nie wchodząc. Zamiast wykorzystać ten czas na edukowanie, apelowanie o rozsądek, przekonywanie o konieczności chronienia niechronionych uczestników ruchu, prowadzimy filozoficzne debaty na temat tego, co znaczy "wchodzenie na przejście dla pieszych" i wróżymy z fusów, starając się ocenić, jak nowe przepisy wpłyną na bezpieczeństwo pieszych. Odpowiedź jest prosta: Nowe przepisy zwiększą liczbę wypadków z udziałem pieszych, jeśli publicyści, influencerzy, dziennikarze i inni wciąż będą używać kłamliwego, szkodliwego i niebezpiecznego sformułowania "bezwzględne pierwszeństwo pieszych".
W polskich przepisach nie ma i nie będzie mowy o bezwzględnym pierwszeństwie pieszych. Powtarzając to kłamstwo sprawiamy, że w głowach pieszych pojawia się przeświadczenie o tym, że na drogach nie mają żadnych obowiązków. A to kompletna bzdura, bo na przejściach i przed przejściami dla pieszych mają dokładnie takie same obowiązki jak kierowcy.
Art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym już dziś mówi: pieszy, przechodząc przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność (...). 1 czerwca zostanie zmieniony na: pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo przechodzący przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Na dodatek w art. 14 pojawi się pkt 8, który mówi: pieszemu zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych. Zatem przepisy wchodzące w życie 1 czerwca nakładają na pieszych dodatkowy zakaz, który ma zwiększyć ich skupienie przed przejściem dla pieszych. Nie ma mowy o bezwzględnym pierwszeństwie.
Przywykliśmy do tego, że prawo chroni słabszych. To normalne i oczywiste. Tak nakazuje moralność, takie jest nasze poczucie sprawiedliwości. Słabszych trzeba chronić. Na drodze słabszy jest ten, kto nie jest obudowany setkami kilogramów stali, czyli pieszy. Jednak z jakiegoś niezrozumiałego powodu akurat tej grupie - zdaniem wielu kierowców - nie należy się szczególna ochrona. Piesi często są określani mianem świętych krów, co tylko pogłębia niechęć do nich wśród kierowców. Tymczasem piesi nie domagają się prawa do plażowania na ulicach. Chcą prawa do bezpiecznego korzystania z przejść dla pieszych. W Polsce nie jest z tym najlepiej.
W 2020 r. w Polsce, mimo ograniczenia natężenia ruchu spowodowanego pandemią, piesi byli ofiarami co czwartego wypadku (5232, czyli 22,2 proc.). Zginęło w nich 621 pieszych (25,3 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków). 7 na 10 wypadków z ich udziałem spowodowali kierowcy. Najczęstsza przyczyna potrąceń? Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (64,2%). Do ponad połowy wypadków (51,2%) doszło na oznakowanych przejściach. Zginęło w nich 197 osób. A dlaczego? Bo wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak prędkość przekłada się na śmiertelność pieszych. |
Źródło: www.moto.pl |
|
|
|
|
phonemaniac
Videomaniac
Dołączył: 10 Paź 2008 Pochwał: 1322 Posty: 4422 Skąd: WKZ
|
Wysłany: 14 Kwiecień 2021, 06:28
|
|
|
Cytat: | Mandat zapłaci właściciel auta. Rząd po cichu zmienia prawo
Jak skuteczniej ściągać mandaty z fotoradarów, kiedy kierowca jest trudny do zidentyfikowania? Wystarczy obciążyć właściciela auta. Taką zmianę szykuje zmotoryzowanym rząd.
Nowe rozwiązanie zawarte zostało w Krajowym Planie Odbudowy, na który mają być przeznaczone miliardy euro z Funduszu Odbudowy. Okazuje się, że dokumencie znalazły się również szczególne zmiany dla kierowców - zauważa dziennik "Fakt".
Rząd zamierza uruchomić tzw. ustawą fotoradarową. Ma ona pomóc skuteczniej karać za wykroczenia zarejestrowane przez fotoradary.
Obecnie niepokorni kierowcy nie przyznają się do prowadzenia samochodu złapanego przez fotoradar, wskazują na kogoś innego, a w efekcie jedynie 40 proc. mandatów z tego urządzenia udaje się wyegzekwować.
Teraz ma się to zmienić. Jeśli nie kierowca to zapłaci właściciel auta - zakładają proponowane przepisy.
W projekcie KPO ustawodawcy wyjaśniają chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa na drogach.
"Aby wyeliminować niepożądane zachowania kierowców, niezbędne jest wzmocnienie penalizacji popełnianych wykroczeń drogowych. Kara za nie musi stać się nieuchronna, tak aby ograniczyć nadmierne ryzyko wśród kierujących" - argumentują autorzy przepisu.
"Działania reformatorskie pozwolą na wzrost skuteczności egzekwowania kar przekładając się na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego nie tylko w miejscach objętych interwencją, ale również na całej sieci dróg poprzez stopniową eliminację z dróg kierowców, którzy trwale nie stosują się do przepisów ruchu drogowego" - czytamy dalej.
Stosowna ustawa jest już gotowa i czeka na akceptację, by prace legislacyjne mogły ruszyć.
- Główny Inspektorat Transportu Drogowego przekazał do Kancelarii Premiera prośbę o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jeśli uzyskamy akceptację, rozpoczną się konsultacje – potwierdził "Faktowi" GITD. |
LINK |
|
|
|
|
Zaj007
Forum Lider
Dołączył: 04 Maj 2012 Pochwał: 76 Posty: 596 Skąd: MI6
|
Wysłany: 14 Kwiecień 2021, 07:51
|
|
|
Na to samo wpadłem przed chwilą:
Cytat: | To właściciel auta zapłaci mandat za zdjęcie z fotoradaru. Rząd planuje zmiany
W Krajowym Planie Odbudowy rząd ukrył ważną dla wszystkich kierowców reformę. Okazuje się, że po cichu chce wprowadzić prawo pozwalające na skuteczniejsze ściąganie mandatów za zdjęcia z fotoradarów. Jeśli winnego przewinienia na drodze nie będzie, zapłaci właściciel auta.[/b]
Krajowy Plan Odbudowy to rządowy dokument, który opisuje, na co rząd zamierza przeznaczyć miliardy euro z Funduszu Odbudowy. Kiedy jednak wczytać się w jego szczegóły okazuje się, że rząd planuje duże zmiany dla kierowców.
"Aby wyeliminować niepożądane zachowania kierowców, niezbędne jest wzmocnienie penalizacji popełnianych wykroczeń drogowych. Kara za nie musi stać się nieuchronna, tak aby ograniczyć nadmierne ryzyko wśród kierujących. Działania reformatorskie pozwolą na wzrost skuteczności egzekwowania kar przekładając się na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego nie tylko w miejscach objętych interwencją, ale również na całej sieci dróg poprzez stopniową eliminację z dróg kierowców, którzy trwale nie stosują się do przepisów ruchu drogowego" – czytamy w projekcie KPO. O co chodzi? Jak ustaliliśmy, rząd planuje wprowadzenie tzw. ustawy fotoradarowej, która pozwoli skuteczniej karać za wykroczenia zarejestrowane przez fotoradary.
Mandaty z fotoradarów. Kto zostanie ukarany?
Z tym jest teraz duży problem. Kierowcy masowo nie przyznają się, że to akurat oni siedzieli za kierownicą. Kiedy przyjdzie mandat, wskazują inne osoby, które rzekomo miały zostać uwiecznione na zdjęciu z fotoradaru. Efekt jest taki, że kary nie są egzekwowane - tylko za zeszły rok nie udało się ściągnąć 40 proc. mandatów! Co ma się zmienić?
Uwaga, nowe mandaty dla kierowców
Będą trzy opcje. Pierwsza - właściciel auta przyzna się, że popełnił wykroczenie lub skutecznie wskaże sprawcę. Wtedy winny zapłaci mandat, dostanie punkty karne i po sprawie. Druga opcja - właściciel będzie mógł powiedzieć, że nie wie, kto kierował jego autem. Jeśli przyjmie mandat, uniknie punktów karnych. Jest też trzecia opcja: właściciel nie podejmuje korespondencji z inspekcją transportu drogowego. Wtedy zostanie automatycznie ukarany.
Mandaty z fotoradaru. Ekspert: "Zmiany są potrzebne"
– Projekt ustawy fotoradarowej w takim kształcie już pod koniec 2017 r. trafił na ręce ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka – przyznaje w rozmowie z Faktem Marek Konkolewski, były policjant, ekspert ds. ruchu drogowego. Jak dodaje, rządzącym przez tyle lat zabrakło odwagi, by wprowadzić je w życie. – Politycy powinni podjąć wreszcie męską decyzję i wprowadzić zmiany w prawie – podkreśla.
Zdaniem Marka Konkolewskiego, obecne przepisy są oderwane od rzeczywistości i nie nadążają za zmianami technologicznymi. Bo co z tego, że fotoradary coraz dokładniej dokumentują wykroczenia na drodze, skoro potem ich sprawcy mogą wykpić się od kary? – Dziś mandaty płacą tylko uczciwi kierowcy. A kara musi być nieuchronna. – dodaje Konkolewski.
Mandaty z fotoradaru. Ustawa gotowa
Na jakim etapie są prace nad projektem? – Główny Inspektorat Transportu Drogowego przekazał do Kancelarii Premiera prośbę o wpisanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw do Wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Jeśli uzyskamy akceptację, rozpoczną się konsultacje – odpowiedziało nam GITD. |
Źródło:www.msn.com.pl |
|
|
|
|
phonemaniac
Videomaniac
Dołączył: 10 Paź 2008 Pochwał: 1322 Posty: 4422 Skąd: WKZ
|
Wysłany: 6 Maj 2021, 20:01
|
|
|
Cytat: | Droższe mandaty i ubezpieczenie. Rząd szykuje nowe przepisy
Mandaty mają zdrożeć, a OC będzie rosło wraz z liczbą punktów karnych. MSWiA dopracowuje projekt, niedługo zajmie się nim rząd.
Rząd pracuje nad waloryzacją mandatów, jak potwierdza wiceszef MSWiA Maciej Wąsik, prace "są już na ukończeniu". Wzrosnąć mają jednak nie tylko stawki nakładanych na kierowców kar, ale także składka na ubezpieczenie OC, która ma rosnąć proporcjonalnie do liczby punktów karnych.
Rzecz jasna, pomysł powiązania punktów karnych z ceną ubezpieczenia mocno popiera Polska Izba Ubezpieczeń. Zmian w przepisach broni także Instytut Transportu Samochodowego.
W rozmowie z "Rzeczpospolitą" Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS powiedziała, że uzależnienie wysokości składki ubezpieczenia od zachowania kierowcy na drodze ma ogromne znaczenie prewencyjne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
– Do tej pory składki ubezpieczenia są podwyższane kierowcom, którzy spowodowali wypadek czy kolizję. Czyli już po fakcie. Tymczasem uzależniając składkę od zachowania kierowcy na drodze, można mieć wpływ na minimalizację ryzykownych zachowań – stwierdziła w rozmowie z dziennikiem.
Jak dodała, każde zarejestrowane wykroczenie skutkowałoby podwyższeniem składki i później odpowiednio długim okresem potrzebnym do jej ponownego obniżenia. Jej zdaniem, takie podwyższenia składek zastosowane tylko dla kierowców przekraczających dozwolone limity prędkości miałoby wpływ na obniżenie średniej prędkości.
Badania potwierdzają, że im wyższa rzeczywista średnia prędkość ruchu, tym gorzej. Wystarczy, że średnia ta wzrasta zaledwie o 1 km/h, a ryzyko wypadków śmiertelnych rośnie o 4 proc. Przekłada się też na wzrost o 3 proc. ciężkich wypadków i o 2 proc. w ogóle liczby wypadków drogowych.
Finansowy bat na kierowców, w założeniu, ma poprawiać bezpieczeństwo na drogach. Strach przed bardziej srogimi konsekwencjami ma ostudzić zachowania niektórych kierowców, którzy notorycznie łamią przepisy. To de facto ma zmniejszyć liczbę wypadków i ich ofiar. |
LINK |
|
|
|
|
phonemaniac
Videomaniac
Dołączył: 10 Paź 2008 Pochwał: 1322 Posty: 4422 Skąd: WKZ
|
Wysłany: 24 Maj 2021, 05:31
|
|
|
Cytat: | Ważne zmiany dla kierowców. Zobacz co się zmieni od początku czerwca
W czerwcu wchodzą w życie zmiany w przepisach o ruchu drogowym. Zakazana będzie tzw. jazda na zderzaku, a maksymalna prędkość w miastach będzie ujednolicona.
Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego czerwca i zawierają kilka istotnych zmian.
Zmieni się przede wszystkim to, jak kierowcy będą musieli traktować pieszych. Będą musieli ustępować pierwszeństwa osobom, które dopiero wchodzą na pasy.
"Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście" - czytamy w nowelizacji ustawy.
Zgodnie z nowymi przepisami, pieszy znajdujący się na przejściu będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem. Z kolei osoba, która na przejście wchodzi, będzie musiała ustąpić pierwszeństwa tylko tramwajom.
Zmiany zakazują pieszym używania telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych "w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych".
Od czerwca zakazana będzie tzw. jazda na zderzaku, czyli zbyt blisko następnego samochodu.
Według nowych przepisów minimalna odległość to połowa prędkości, z jaką porusza się auto. Dla kierowcy jadącego 100 km/h będzie to 50 metrów.
"Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę" - czytamy w nowelizacji prawa o ruchu drogowym.
Nowe przepisy wprowadzają też ważną zmianę dotyczącą maksymalnej prędkości na terenie zabudowanym. Do tej pory w ciągu dnia wynosiła ona 50 km/h, a w nocy (między godz. 23 a 5 rano) 60 km/h.
Gdy zmiany wejdą w życie niezależnie od pory dnia w miastach nie będzie wolno przekraczać 50 km/h. |
LINK |
|
|
|
|
czapla
Świeżak w kasku
Dołączył: 20 Lut 2009 Pochwał: 109 Posty: 1434 Skąd: Żary
|
Wysłany: 24 Maj 2021, 11:48
|
|
|
"Zgodnie z nowymi przepisami, pieszy znajdujący się na przejściu będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem."
Czyli przed motocyklem też, o to duża zmiana. |
|
|
|
|
piotreg
Administratore banitore piotreg
Dołączył: 23 Mar 2007 Pochwał: 1584 Posty: 32410 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 24 Maj 2021, 22:01
|
|
|
Ominiesz... |
|
|
|
|
tqmeh
Forum Lider
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
|
Wysłany: 25 Maj 2021, 11:31
|
|
|
czapla napisał/a: | Czyli przed motocyklem też, o to duża zmiana. |
Jakoś damy radę. W necie było świetnie kino o Moto, jak znajdę to wrzucę.
Jak to będzie z przejściami z wyspą? Tzn. pieszy zanim dojdzie do połowy, na drugiej można jechać? |
|
|
|
|
piotreg
Administratore banitore piotreg
Dołączył: 23 Mar 2007 Pochwał: 1584 Posty: 32410 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 25 Maj 2021, 18:45
|
|
|
Dobre pytanie. Przejście z "wyspą" to dwa odrębne przejścia dla pieszych. Teraz pytanie, czy pieszy na pierwszym przejściu, wchodzi tym samym na drugie? Wg mnie nie. Najpierw musi zejść z pierwszego przejścia. |
|
|
|
|
tqmeh
Forum Lider
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
|
Wysłany: 26 Maj 2021, 08:10
|
|
|
Mam.
Cytat: | Egzamin na prawo jazdy. Egzaminator zadaje kursantowi pytanie:
- Ma pan skrzyżowanie równorzędne. Tu jest pan w samochodzie osobowym, tutaj tramwaj a tu karetka na sygnale. Kto przejedzie pierwszy?
- Motocyklista - odpowiada pytany.
- Panie, co pan wygadujesz - warczy zły egzaminator - Toż przecież mówię, jest pan, tramwaj i karetka. Skąd wziął się motocyklista?
- A c h u j ich wie skąd oni się biorą... |
http://www.joketown.pl/egzamin/21 |
|
|
|
|
inżynier
Forum Lider
Dołączył: 21 Cze 2012 Pochwał: 284 Posty: 669 Skąd: WPI/SK/RZ
|
Wysłany: 13 Lipiec 2021, 19:40
|
|
|
Cytat: | Rząd ujawnia projekt: mandaty za prędkość do 5 tys. zł
Rząd ujawnił zmiany dotyczące zaostrzenia kar za wykroczenia drogowe. Mandaty za prędkość sięgną 5 tys. zł
Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział więcej zmian prawa, które mają poprawić bezpieczeństwo na drogach.
Najważniejsze rozwiązania zapowiedziane przez rząd.
Umożliwiono nakładanie przez organy kontroli ruchu drogowego i orzekania przez sądy wyższych kar pieniężnych za szczególnie niebezpieczne wkroczenia:
- podwyższono dolną granicę wymiaru kar grzywny za zachowania, które zostały uznane za najbardziej niebezpieczne m.in. naruszaniu praw osób pieszych, niestosowanie się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, naruszaniu dopuszczalnych prędkości jazdy
- podwyższono maksymalną wysokość grzywny z 5 tys. zł do 30 tys. zł w przypadku wykroczeń drogowych
- podwyższono maksymalną wysokość grzywny do 3,5 tys. zł w postępowaniu mandatowym
- podwyższono mandat karny w wysokości do 5 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnej prędkość jazdy o ponad 30 km/h, natomiast w przypadku recydywy grzywna mandatu będzie wynosiła od 3 tys. zł do 5 tys. zł.
Wpływy z grzywien będą przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego. Kierunkowo uzgodniono zmiany w zakresie orzekania przez sądy wyższych kar pozbawienia wolności przez kierowców prowadzących w stanie nietrzeźwości. Zaostrzenie przepisów zostanie omówione przez ministrów właściwych do spraw infrastruktury i sprawiedliwości. Zaostrzenie kar będzie dotyczyć:
- prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości
- przestępstw drogowych, popełnionych w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego
- przestępstw drogowych popełnionych w stanie nietrzeźwości po raz kolejny
Umożliwiono orzeczenie renty bezpośrednio w postępowaniu karnym:
- obowiązek wypłaty renty przez sprawce przestępstwa umyślnego ze skutkiem śmiertelnym
- przyznanie renty przez sąd będzie miało miejsce z urzędu, bez jakiegokolwiek wniosku osoby uprawnionej lub prokuratora
Wprowadzono instytucję czasowego niedopuszczenia do ruchu pojazdu, jeśli kierowała nim osoba nie posiadająca wymaganego uprawnienia:
- czasowe niedopuszczeniu pojazdu do ruchu na okres 3 miesięcy
- wprowadzenie kary pieniężnej w wysokości 10 tys. zł.
Zaproponowano zmianę systemu dotyczącego punktów karnych:
- punkty będą kasowane dopiero po upływie 2 lat
- za naruszenie przepisów ruchu drogowego kierowca będzie mógł dostać nawet 15 punktów karnych, obecnie maksymalna liczba punktów za niektóre wykroczenia to 10
- zniesiono szkolenia, po odbyciu których liczba punktów otrzymanych przez kierowcę ulegała zmniejszeniu
Uzależniono wysokość składki OC od liczby punktów karnych:
- umożliwiono udostępnienie podmiotom ubezpieczeniowym danych z CEPiK i dostosowanie stawek ubezpieczeń komunikacyjnych do historii wykroczeń kierowcy oraz otrzymanych przez niego punktów karnych |
Link |
|
|
|
|
|
|