Wysłany: 26 Grudzień 2013, 13:43 Kontrola drogowa - prawa i obowiązki kierującego
Cytat:
Policjanci z drogówki opracowali poradnik dotyczący zachowania kierowców podczas kontroli drogowych
Jak wygląda zatrzymanie:
- w terenie zabudowanym - kierowca musi się zawsze zatrzymać na polecenie każdego policjanta, także tego nieumundurowanego (taki funkcjonariusz daje znak lizakiem),
- w terenie niezabudowanym - kierowca zatrzymuje się wyłącznie na znak policjanta umundurowanego, nawet jeśli ten stoi przy nieoznakowanym radiowozie (także nocą i w terenie leśnym); na znak policjanta nieumundurowanego przy wozie nieoznakowanym reagować nie musi, ale pod jednym warunkiem: od razu dzwoni pod numer 997, opisuje sytuację, po czym podjeżdża do najbliższej komendy lub komisariatu.
Co po zatrzymaniu:
Każdy policjant musi podać kierowcy swój stopień, imię, nazwisko oraz przyczynę zatrzymania.
Policjant nieumundurowany ma obowiązek od razu okazać legitymację służbową (tak by zatrzymany mógł dokładnie sprawdzić jego dane),
Policjant umundurowany okazuje legitymację tylko na żądanie osoby kontrolowanej.
W czasie kontroli:
- policjant ma prawo nakazać kierowcy, by ten zgasił silnik i opuścił pojazd,
- funkcjonariusz może zaprosić zatrzymanego do radiowozu, ale tylko w określonych sytuacjach - jeśli trzeba kierowcę zawieźć na komendę, do izby wytrzeźwień, szpitala, poddać badaniu na zawartość alkoholu lub narkotyków, uzyskać wyjaśnienia dotyczące wypadku czy kolizji, pokazać przebieg nagranego na wideorejestratorze wykroczenia (kierowca ma prawo, ale nie obowiązek zobaczyć takie nagranie).
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
Wysłany: 26 Grudzień 2013, 14:05
Jak dla mnie zabrakło 2 kwestii:
- sposób zatrzymania: sygnały dźwiękowe, lizak, latarka
Z tego co pamiętam policjant ma dać znak do zatrzymania, tarczą - lizakiem, w nocy latarką z czerwoną nakładką, samo jechanie za autem na "kogutach" o niczym nie świadczy
- temat sprawdzania bagażnika, policjant ma podać przyczynę, a nie po prostu żądać otwarcia...
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
Wysłany: 26 Grudzień 2013, 19:49
Popieram!
To co zdublowane można wykasować, treść ze strony KWP Wrocław, jakiś czas temu było tego mniej i z inną interpretacją co niektórych punktów:
Cytat:
KONTROLA DROGOWA
Polecenia i sygnały mogą być wydawane uczestnikom ruchu drogowego przez Policjanta:
1. Pieszego
2. Znajdującego się w pojeździe lub na pojeździe
3. Jadącego wierzchem lub rowerem
4. Znajdującego się na pokładzie statku powietrznego
Policjant umundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały do zatrzymywania pojazdów tarczą lub ręką, a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym. Policjant nieumundurowany jest uprawniony do zatrzymania kierującego pojazdem wyłącznie na obszarze zabudowanym. Policjant nieumundurowany w warunkach dostatecznej widoczności podaje sygnały tarczą do zatrzymywania pojazdów, a w warunkach niedostatecznej widoczności - latarką ze światłem czerwonym albo tarczą do zatrzymywania pojazdów ze światłem odblaskowym lub światłem czerwonym. Policjant jadący pojazdem samochodowym może podawać kierującemu pojazdem polecenia do określonego zachowania się za pomocą urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych.
Pojazd powinien być zatrzymany w miejscu, gdzie nie utrudnia to ruchu i nie zagraża jego bezpieczeństwu. Policjant może pominąć powyższą procedurę w razie konieczności zatrzymania pojazdu:
1. W wyniku prowadzonych działań pościgowych
2. Co do którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, iż może on zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego ze względu na swój stan techniczny lub zachowanie się kierującego
3. W celu dojazdu do miejsca, o którym mowa policjant może wydać kontrolowanemu uczestnikowi ruchu polecenie jazdy za pojazdem policyjnym
Policjant, po zatrzymaniu pojazdu, podaje kierującemu stopień, imię i nazwisko oraz przyczynę zatrzymania, a ponadto:
1. Policjant umundurowany okazuje legitymację służbową na żądanie kontrolowanego uczestnika ruchu
2. Policjant nieumundurowany okazuje legitymację służbową bez wezwania
3. Legitymację służbową okazuje się w sposób umożliwiający kontrolowanemu uczestnikowi ruchu odczytanie numeru służbowego policjanta oraz nazwy organu, który wydał legitymację
4. Przystępując do czynności kontrolnych, policjant może wydać polecenie unieruchomienia silnika pojazdu
5. W przypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa lub uwarunkowanych charakterem kontroli policjant może wydać kierującemu pojazdem lub pasażerowi pojazdu polecenie opuszczenia pojazdu
Powyższej procedury nie stosuje się w razie zatrzymania pojazdu:
1. W wyniku prowadzonych działań pościgowych
2. Co do którego istnieje uzasadnione podejrzenie, że pochodzi z przestępstwa
3. Jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że znajdują się w nim osoby, które popełniły przestępstwo. W tych przypadkach policjant nakazuje kierującemu pojazdem lub pasażerowi pojazdu opuścić pojazd, stanąć w rozkroku i oprzeć ręce na dachu (boku) pojazdu lub położyć się w obrębie pasa drogowego twarzą do ziemi.
Do pojazdu policyjnego uczestnik ruchu może być wpuszczony tylko w razie konieczności:
1. Udzielenia pomocy choremu lub rannemu
2. Doprowadzenia do jednostki Policji, izby wytrzeźwień lub placówki służby zdrowia
3. Poddania badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, jeżeli wykonanie tej czynności w innych warunkach byłoby niemożliwe lub mogłoby zakłócić porządek
4. Pokazania przebiegu zarejestrowanego wykroczenia
5. Przeprowadzenia czynności procesowych.
Uczestnik ruchu jest obowiązany stosować się do poleceń i sygnałów oraz wskazówek wydawanych przez kontrolującego. W przypadku podania przez kontrolującego sygnału do zatrzymania pojazdu kierujący tym pojazdem jest obowiązany:
1. Zatrzymać pojazd
2. Trzymać ręce na kierownicy i nie wysiadać z pojazdu, chyba że zażąda tego kontrolujący
3. Na polecenie kontrolującego:
- wyłączyć silnik pojazdu
- włączyć światła awaryjne
4. Kierujący pojazdem lub pasażer pojazdu mogą wysiadać z kontrolowanego pojazdu wyłącznie za zezwoleniem kontrolującego
Policjant może kierować kontrolowanym pojazdem w zakresie posiadanego uprawnienia do kierowania pojazdami, jeżeli jest to niezbędne dla dokonania sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, a w szczególności skuteczności działania hamulców, albo sprawdzenia masy lub nacisku osi pojazdu.
Jak rozpoznać prawdziwą kontrolę drogową?
Przestępcy dokonując napadów na drogach na kierujących samochodami, podszywają się pod policjantów. Nasze wątpliwości powinna wzbudzić próba zatrzymania do kontroli drogowej poza obszarem zabudowanym przez osoby poruszające się samochodem cywilnym, wyposażonym jedynie w lampę błyskową lub przez osoby w ubraniu tylko zbliżonym wyglądem do munduru policyjnego. Bywa nieraz tak, że mundury czy lampy błyskowe umieszczone na samochodach do złudzenia przypominają radiowozy. W takiej sytuacji należy kontynuować jazdę do najbliższej jednostki Policji albo do miejsca gdzie można spotkać inne osoby. Dlatego unikaj zatrzymania w lesie, w odludnych miejscach, na nieoświetlonych parkingach. Ostrożnie traktuj sygnały od innych kierujących, świadczące o tym, że coś złego dzieje się z Twoim autem (np. uszkodzone koło itp.). Jeżeli chcesz się zatrzymać, to rób to na stacjach paliw, na parkingach oświetlonych i położonych blisko drogi lub w zajazdach.
Pamiętaj możesz zostać zatrzymany przez Straż Miejską
Strażnicy gminni (miejscy) są upoważnieni do zatrzymywania kierującego pojazdem na obszarze zabudowanym przez całą dobę, poza obszarem zabudowanym tylko od świtu do zmierzchu i wtedy, kiedy dysponują pojazdem samochodowym oznakowanym emblematem właściwej straży gminnej (miejskiej).
Strażnicy straży gminnych (miejskich) są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu kontroli ruchu drogowego w odniesieniu do kierujących pojazdami:
- niestosujących się do zakazu ruchu w obu kierunkach
- niestosujących się do wskazań sygnalizacji świetlnej
- przekraczających dozwoloną prędkość
Uczestników ruchu naruszających przepisy o:
- zatrzymaniu lub postoju pojazdów
- ruchu motorowerów, rowerów, pojazdów zaprzęgowych oraz o jeździe wierzchem lub pędzeniu zwierząt
- ruchu pieszych.
Kontrola kierowców, którzy nie stosują się do wskazań sygnalizacji świetlnej oraz przekraczających dozwoloną prędkość, realizowana wyłącznie przy użyciu urządzeń samoczynnie rejestrujących przekroczenie dozwolonej prędkości lub niestosowanie się do wskazań sygnalizacji świetlnej np. fotoradary czy kamery.
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, szczególnie art. 129 – 136 (Dz. U. z roku 2005, Nr 108, poz. 908 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 lipca 2008 r. w sprawie kontroli ruchu drogowego (Dz. U. z roku 2008, Nr 132, poz. 841),
- Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, szczególnie § 111 (Dz. U. Nr 170, poz. 1393).
Marian, to są podstawy elementarza! Jakąkolwiek świadomość prawną trzeba mieć. Dlaczego np. ludzie, których zatrzymują w sklepach ochroniarze pozwalają sobie kieszenie i bagaż przeszukać? Ochroniarze nie mają takich uprawnień! Ale ludzie tego nie wiedzą... i tak samo jest w przypadku kontroli drogowej.
Pytanie: kontroluje mnie . Mam przy sobie PJ, DR lecz nie mam świstka OC. Panowie z sprawdzają w funduszu gwarancyjnym, iż takowe ubezpieczenie mój pojazd posiada, lecz zakazują mi dalszej jazdy. Dlaczego, skoro wiedzą, że je posiadam. Pan z odcinka UPSE12O011 kontrolując ciężarówkę mówi wprost: brak PJ, DR oraz kwitu OC zabrania dalszej jazdy - czegoś nie rozumiem, proszę szanownych forumowiczów o oświecenie.
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
Wysłany: 19 Kwiecień 2014, 09:43
Za brak 50 PLN, zatrzyma Cię za rogiem następny i kolejne 50. Podejrzewam, że do kamery to był tekst, normalnie w życiu jedzie się dalej, ale jest jak powyżej.
Pytanie: kontroluje mnie . Mam przy sobie PJ, DR lecz nie mam świstka OC. Panowie z sprawdzają w funduszu gwarancyjnym, iż takowe ubezpieczenie mój pojazd posiada, lecz zakazują mi dalszej jazdy. Dlaczego, skoro wiedzą, że je posiadam. Pan z odcinka UPSE12O011 kontrolując ciężarówkę mówi wprost: brak PJ, DR oraz kwitu OC zabrania dalszej jazdy - czegoś nie rozumiem, proszę szanownych forumowiczów o oświecenie.
Jadąc dalej znowu popełniasz wykroczenie, tak? Więc ten sam policjant, który chwilę wcześniej wypisał Ci mandat, winien Cię zatrzymać do kolejnej kontroli drogowej, tak? Bo on winien reagować "z urzędu" na każde wykroczenie/przestępstwo. Dlatego też z urzędu musi Ci zakazać dalszej jazdy. Wiadomym jest, że kontrolę zakończy i pojedzie dalej, ale powiedzieć to Tobie musi. Bo Ty nie masz prawa poruszać się bez wymaganych polskim prawem dokumentów.
Wiadomym jest, że kontrolę zakończy i pojedzie dalej, ale powiedzieć to Tobie musi. Bo Ty nie masz prawa poruszać się bez wymaganych polskim prawem dokumentów.
A jak będzie naprawdę **** i za kilka km, znów zobaczy mnie i zatrzyma do rutynowej kontroli (wiedząc, że nie mam którego świstka) to co wtedy
PS. Mam prośbę, czy mógłby ktoś z Was mi zacytować stosowny artykuł, wyjaśniający "zakaz dalszej jazdy"
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum