ANTYRADARY JEDNOCZĘŚCIOWE KONTRA ROZDZIELNE
Jednym
z pierwszych dylematów przed jakim stajemy podczas selekcji antyradaru jest dokonanie wyboru -
jednoczęściowy, czy rozdzielny? Warto się nad tym nieco pochylić, ponieważ obie grupy
wykrywaczy różnią się zasadniczo, głównie funkcjonalnością.
Antyradary
jednoczęściowe to urządzenia zawierające wszystko w jednej obudowie. Jedynym
zewnętrznym elementem takiego detektora jest kabel zasilający z wtyczką.
(Dlaczego nie polecamy antyradarów
na baterie ») Montaż jest dziecinnie prosty i polega na umieszczeniu uchwytu z
przyssawkami na przedniej szybie i
zapięciu na nim samego antyradaru. Wykrywacz można również położyć bezpośrednio na kokpicie,
najlepiej używając do tego jakiejś podkładki antypoślizgowej, aby nie spadł podczas hamowania, bądź
pokonywania zakrętów. Niektóre antyradary jednoczęściowe mają także w komplecie lub jako
akcesoria dodatkowe uchwyt/klips do zamocowania na osłonie przeciwsłonecznej. Choć to coraz
rzadsze, można się też spotkać z dołączaniem producentów do zestawu taśmy na rzepy, co jest
również dobrą opcją. Taśmę taką można też dokupić samemu.
Jakąkolwiek opcję montażu wybierzemy, pamiętajmy o dwóch podstawowych zasadach, bez
trzymania się których każdy detektor będzie mniej skuteczny, niż mógłby.
Po piersze, antyradar
musi widzieć drogę. Oznacza to, że nie może być przesłonięty metalowymi elementami karoserii,
ani nawet
wycieraczkami przedniej szyby. Jeśli zlekceważymy to zalecenie, antena wykrywacza będzie w
cieniu mikrofalowym, pozbawiona możliwości złapania bezpośredniego sygnału i zdana tylko na
odbicia. Straty czułości będą zależne od stopnia "schowania" antyradaru i w najlepszym
przypadku mogą znacznie redukować odległości detekcji, a w najgorszym detekcję po prostu
uniemożliwiać.
Po drugie, antyradar powinien być wypoziomowany i ustawiony równolegle do osi pojazdu. Oba
te warunki wynikają wprost z dużej kierunkowości anten tubowych, jakie zawierają wszystkie
antyradary. Każde poważne odstępstwo będzie skutkowało pogorszeniem detekcji i dotyczy to
wszystkich wykrywaczy na świecie. Zalecana dokładność to minimum "weryfikacja wizualna", ale
przynajmniej raz, celem nabycia doświadczenia, powinniśmy do sprawy podejść z poziomicą -
krzywizny szyby i kokpitu potrafią skutecznie mylić perspektywę.
Antyradary
rozdzielne, czyli wieloczęsciowe, służą do dyskretnego montażu, dzięki któremu
zyskujemy komfort korzystania z urządzenia całkowicie niewidocznego z zewnątrz. Zaletę
trudno przecenić, ale pamiętajmy, że wykrywacz jest zabudowany do samochodu praktycznie
na stałe. Nie ma możliwości szybkiego przeniesienia go do drugiego auta w sposób inny niż całkowity
demotaż, a następnie ponowny montaż od podstaw.
O ile sposób rozmieszczenia elementów zestawu znajdujących się w kabinie jest ograniczony
właściwie tylko naszą wyobraźnią, temperowaną może jedynie koniecznością zapewnienia minimum
ergonomii, o tyle montaż modułu antenowego znajdującego się na zewnątrz odpowiada tym samym
warunkom, jak w przypadku antyradarów jednoczęściowych. Antena nie może być osłonięta żadnym
elementem metalowym (bądź metalizowanym) oraz powinna być wypoziomowana i ustawiona jak najstaranniej
na wprost. W przypadku antyradarów rozdzielnych jest to wysiłek jednorazowy, zatem bezwzględnie
zalecamy użycia poziomicy.
Ponieważ niektóre antyradary rozdzielne mają osobno rozmieszczone czujki laserowe
(np. antyradar Escort 9500ci),
teoretycznie istnieje możliwość, a w każdym razie pokusa ukrycia modułu
radarowego całkowicie za
plastikowymi elementami zderzaka. Polecamy jednak rozpatrywanie jej tylko jako ostateczności,
ponieważ niektóre tworzywa sztuczne nie są tak całkiem przezroczyste dla fal radaru, zwłaszcza
tych o wyższej częstotliwości, czyli pasma Ka.
Antyradary rozdzielne ze zintegrowanym modułem radarowo-laserowym
(np. antyradar Escort Qi45 EURO)
wymagają już bezwzględnego montażu z optyczną widocznością drogi. Ukrycie za plastikowymi
siatkami, kratownicami, czy lamelkami jest oczywiście dozwolone, ale dobrze jest wtedy
ustalić, gdzie dokładnie znajduje się sensor/sensory laserowe, aby przez przypadek nie
zasłonić ich i uniemożliwić przez to detekcję lasera.
Staranny montaż odpłaci się skutecznością działania antyradaru, a możliwość ukrycia
elementów znajdujących się w kabinie jest naprawdę bezcenna.
[2011-01-29] © antyradary.phi.pl
« Antyradary - powrót do Strony Głównej
|