ANTYRADAR ANTYRADAROWI NIERÓWNY
Dlaczego
antyradary tak bardzo się między sobą różnią? Dlaczego tak mocno odbiegają parametrami, zdolnościami
detekcji, funkcjami dodatkowymi i sposobem przekazywania kierowcy informacji?
Wytwórcy antyradarów tworzą wbrew pozorom bardzo mały i zamknięty światek. Każdy z nich
strzeże zazdrośnie swoich sekretów, najważniejsze rozwiązania zabezpieczając
patentami.
Ochroną patentową obejmowane są często nawet najmniej istotne funkcje, jak sposób
podawania na wyświetlaczu informacji o alarmie, czy możliwość użycia takiej, a nie innej
soczewki przed sensorem lasera, ale chronione są przede wszystkim kluczowe dla działania samego
detektora rozwiązania i pomysły.
I tak przez kilkanaście lat jedynie Valentine One mógł
stosować dwie anteny, przednią i tylną, za pomocą których można zdefiniować, z której strony
dobiega sygnał. We wcześniejszych modelach stosował też najbardziej wyrafinowany chyba
w historii projekt anteny tubowej - wielopowierzchniwej, o parabolicznych krzywiźnach ścianek.
Z rozwiązania tego jednak zrezygnował, przechodząc na prostsze i tańsze w wykonaniu.
Z kolei Escort używa w wybranych modelach (np. REDLINE,
Passport 9500ci) patentu zapewniającego
im całkowitą niewidzialność dla detektorów antyradarów.
Paradoksalnie, używając do tego również dwóch anten, tyle, że obu zwróconych do przodu,
rozdzielając jedynie pomiędzy nie obsługę poszczególnych pasm. Jako
pierwszy również zastosował antenę tubową, której jedną z powierzchni była płytka drukowana.
Rozwiązanie o tyle genialne, że pozwoliło na jednoczesne obniżenie kosztów i awaryjności o
połowę.
Również Whistler opracował sporo patentów, wśród których chyba najistotniejszym jest szczególny
sposób przemiatania częstotliwości, zapewniający najwyższym modelom (np. Pro 78SE)
bardzo szybkie czasy reakcji,
przy niezwykle skutecznej filtracji fałszywych alarmów. Patentów i pomysłów technologicznych
w tej branży jest zresztą bardzo wiele - są ich dziesiątki, może nawet setki, ale to co jest w tym najbardziej
istotne, to brak możliwości ich zastosowania przez konkurenta.
Antyradary były, są i będą różne. Pomimo, że ich przeznaczenie jest takie samo - skuteczna detekcja
radarowych i laserowych urządzeń do pomiaru prędkości na drogach, nie oczekujmy, że wszystkie
będą to robiły w jednakowy sposób.
Oczywiście producenci zdają sobie sprawę ze swoich słabości, doskonale także wykorzystują technologiczną
przewagę. To stąd wynikają rozbieżności cenowe, a bywają bardzo duże. Ale są w tym i korzyści -
tańsze, mniej zaawansowane marki stosują niskie ceny, droższe i będące technologicznie w czołówce,
dzięki większym cenom mogą sobie pozwolić na lepszą jakość wykonania, a czasami wręcz ekskluzywność
soich produktów. Dla każdego coś dobrego :)
[2011-01-05] © antyradary.phi.pl
« Antyradary - powrót do Strony Głównej
|