Forum Mapy Fotoradarów Antyradary Sid a2f31aeafe614c8b63127fd6d9082ec3 Mapa fotoradarów najpopularniejsze
RejestracjaRejestracja   ZalogujZaloguj   FAQFAQ   SzukajSzukaj


Poprzedni temat «» Następny temat
Radary, fotoradary, lidary i videorejestratory ogólnie - Jak działa Iskra?
Autor Wiadomość
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 14 Marzec 2009, 11:19   Jak działa Iskra?

Są trzy modele Iskry.
Iskra-1 – z wyborem kierunku, wyłącznie tryb stacjonarny
Iskra-1 B – bez wyboru kierunku, wyłącznie tryb stacjonarny
Iskra-1 D – z wyborem kierunku, tryby stacjonarny oraz mobilny

Częstotliwość pracy według danych technicznych: 24,150 GHz +/- 0,1 GHz (pasmo K). Iskra,-1 D którą badałem emitowała ok. 24,172 GHz, inna którą spotkałem przygodnie 24,164 GHz.

Zakres mierzonych prędkości – wg instr. oryginalnej (pa ruski) od 20-240 kmph, wg instrukcji w jęz. angielskim 30-210 kmph.

Czas pomiaru – instr. oryg. - „nie dłużej niż 0,5 sek.”, instr. ang. - „nie dłużej niż 1 sek.”.

Błąd pomiaru – instr. oryg. - „+/- 1 kmph przy pomiarze stacjonarnym i +/- 2 kmph przy pomiarze w ruchu”, instr. ang. - „nie większy niż +/- 2 kmph”.

Odległość pomiaru – instr. oryg. - „nie mniejsza niż 400m”, instr. ang. - „nie mniej niż 300m”.

Czas przechowywania danych pomiaru w pamięci – instr. oryg. - „10 minut”, instr. oryg. „nie mniej niż 10 min.”.

Wszelkie różnice w powyższych danych pomiędzy instrukcją rosyjską, a angielską mogą wynikać np. z różnych norm przyjętych do określenia poszczególnych wartości.

OK, teraz będzie ciekawiej, bo zajmiemy się poszczególnymi trybami pracy.

Iskra-1 D jest najbardziej zaawansowana – posiada dwa podstawowe tryby STACJONARNY i MOBILNY (w stacjonarnym wyświetlacz świeci się na czerwono, w mobilnym na zielono). Iskra-1 oraz 1 B nie posiadają trybu mobilnego.




Tryb stacjonarny służy do prowadzenia pomiarów w trakcie postoju – z ręki lub ze statywu wewnątrz radiowozu.

Tryb mobilny używany jest do pomiaru w trakcie ruchu – mierzy jednocześnie dwa echa i dzięki nieskomplikowanym operacjom matematycznym określa prędkość własną radiowozu i prędkość namierzanego samochodu. Namierzany może być zarówno samochód jadący z przeciwka, jak i poruszający się w tym samym kierunku, ale nie jednocześnie. Aby pomiar w ruchu był skuteczny muszą być spełnione trzy warunki:
- prędkość radiowozu nie może być mniejsza niż 30 kmph,
- różnica prędkości pomiędzy radiowozem, a namierzanym samochodem nie może być mniejsza niż 4 kmph (pomiar przy ciągnięciu się za nami z dokładnie tą samą prędkością odpada)
- prędkość radiowozu musi być stała i może się zmienić maksymalnie +/- 6 kmph w czasie 1 sek.

Zarówno dla trybu stacjonarnego jak i mobilnego można wybrać tryb pracy RĘCZNY lub AUTOMATYCZNY i dodatkowo wybrać jedną z trzech MOCY.

W trybie ręcznym radar wysyła krótki cykl impulsów (wyjątkiem jest tryb mobilny – szczegóły niżej), który może skrócić, czyli zakończyć wcześniej w momencie wykonania skutecznego pomiaru niezależnie, czy zmierzona prędkość przekracza ustawiony przez operatora próg (domyślnie po włączeniu 72 kmph), czy nie.

W trybie automatycznym wykonuje ciąg impulsów, który przerywa dopiero kiedy zmierzy obiekt z prędkością ponad limitem ustawionym przez operatora (wyjątkiem jest tryb mobilny – szczegóły niżej). Do tego czasu, co każdy impuls pokazuje na wyświetlaczu poszczególne niższe od limitu prędkości (o ile je zmierzy), ale nie przerywa emisji.

Prędkość przekraczającą limit zatrzymuje w pamięci przez 10 min., w ciągu których odlicza też i pokazuje na wyświetlaczu czas od wykonania pomiaru.

Zasięg dla poszczególnych ustawień mocy w trybie stacjonarnym wynosi:
- moc max – 700-800m
- moc śred – 500-600m
- moc min – 300-400m

W trybie mobilnym zasięg jest 1,5-krotnie mniejszy podczas pomiaru aut nadjeżdżających z przeciwka i 2-krotnie dla aut poruszających się w tym samym kierunku.

Tryb stacjonarny i mobilny, ręczny i automatyczny oraz wybór trzech poziomów mocy daje łącznie 12 trybów pracy.


Poniższej części nie znajdziecie w instrukcji obsługi, ani w żadnych oficjalnych opracowaniach Simiconu. Jest ona wynikiem kilkudziesięciu godzin spędzonych nad Iskrą-1 D, badań statystycznych i obserwacji jej zachowania podczas wykonania łącznie ok. tysiąca pomiarów. Wyniki nie są jednoznaczne, mogą być obarczone błędami, ale generalnie oddają zasadę działania w poszczególnych trybach.

CZAS TRWANIA IMPULSÓW ORAZ CYKLI

Iskra wykorzystuje sprytnie dobrane, dość krótkie czasy trwania impulsów i pauz między nimi. Służy to głównie utrudnieniu lub nawet całkowitemu uniemożliwieniu jej detekcji przez większość antyradarów.

-------------------------------------------------------------------------------


Tryb MOBILNY RĘCZNY (dla każdej mocy czasy trwania impulsu jest taki sam)
- Pojedynczy impuls 300 ms – jest to minimalny czas trwania impulsu, ponieważ może się on przedłużyć nawet do ok. 1 sek w przypadku trudności w uzyskaniu stabilnego pomiaru. W ciągu 300 ms Iskra jest w stanie prawdopodobnie tylko stwierdzić, czy radiowóz jest w ruchu. Jeśli nie, kończy pomiar.
-------------------------------------------------------------------------------


Tryb MOBILNY AUTOMATYCZNY (dla każdej mocy czasy trwania impulsów i cykli są jednakowe)
- 10 cykli impuls/pauza o łącznym czasie trwania 6 sek. 1 impuls = 300 ms, 1 pauza = 300 ms – uwaga dotycząca przedłużenia czasu trwania impulsu podczas pomiaru jest również aktualna i dla tego trybu. Raczej nie zmienia się natomiast czas pauzy.
-------------------------------------------------------------------------------

Tryb STACJONARY RĘCZNY moc MAX i ŚRED (dla obu mocy czasy trwania impulsów i cykli są takie same)
- Cykl 3 impulsów o łącznym czasie trwania ~1,7-1,8 sek. 1 impuls = ~500 ms, 1 pauza = ~100 ms - możliwość wykonania pomiaru i przerwania emisji już po ~150-200 ms.
-------------------------------------------------------------------------------

Tryb STACJONARNY AUTOMATYCZNY moc MAX i ŚRED (dla obu mocy czasy trwania impulsów i cykli są takie same)
- Cykl impulsów trwa bez przerwy aż do wykonania pomiaru prędkości przekraczającej limit ustawiony przez operatora. 1 impuls = ~260 ms, 1 pauza = ~260 ms - możliwość wykonania pomiaru i przerwania emisji już po ~150-200 ms.
-------------------------------------------------------------------------------

Tryb STACJONARY RĘCZNY moc MIN
- Cykl 3 impulsów o łącznym czasie trwania ~0,9-1 sek. 1 impuls = ~250 ms, 1 pauza = ~100 ms - możliwość wykonania pomiaru i przerwania emisji już po ~50-60 ms.
-------------------------------------------------------------------------------

Tryb STACJONARNY AUTOMATYCZNY moc MIN
- Cykl impulsów trwa bez przerwy aż do wykonania pomiaru prędkości przekraczającej limit ustawiony przez operatora. 1 impuls = ~180 ms, 1 pauza = ~180 ms – możliwość wykonania pomiaru i przerwania emisji już po ~50-60 ms.
 
 
Automobil

Wysłany:    A na mapie nieoznakowane radiowozy policji. I wszystko wiadomo!



 
 
wielkinieznajom
Zaczyna kumać

Dołączył: 23 Lut 2009
Pochwał: 8
Posty: 81
Wysłany: 26 Marzec 2009, 11:37   

Nie wiem gdzie to wrzucić, więc wrzucam tutaj. Ktoś wspomniał o Iskrze M.

Trzeba teraz popytać chińczyków jak to jest mieć taki sprzęt u siebie :D

Autor postu otrzymał pochwałę.
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 26 Marzec 2009, 13:36   

Oo widzisz, nareszcie coś więcej niż tylko nazwa. Ciekawe czy wymyślili w niej coś nowego, czy tylko obudowę do montażu na łodziach podwodnych ;))
 
 
czapla
Świeżak w kasku


Dołączył: 20 Lut 2009
Pochwał: 108
Posty: 1430
Skąd: Żary
Wysłany: 26 Marzec 2009, 13:45   

Podobno Iskra1 działa też jak ta M po podłączeniu do laptopa. Chyba faktycznie to może mieć zastosowanie tylko w mobilach albo w łodziach :)
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 26 Marzec 2009, 14:03   

No tak mi to wygląda właśnie jak Iskra-1 DA, czyli sam moduł radarowy Iskry do pracy w zestawie z zewnętrznym sterowaniem.
 
 
Franek
Dziędobry!

Dołączył: 26 Mar 2009
Posty: 18
Wysłany: 26 Marzec 2009, 14:25   

Dokładnie tak jest, wg. opisu na stronie, działa podobnie jak Iskra-1 DA, ma trochę lepsze parametry. Jeśli chodzi o zakres pomiaru (10-300km/h), jest lżejsza (220g) i mniejsza (102 * 68 * 55 mm) i jest to sam moduł do podłączenia do komputera za pomocą USB, COM (rs-232) lub innego złącza. Prawdopodobnie nie ma też zasilania bateryjnego. Z komputera można jednak zaprogramować tryby: Normal, Fast i Ultrafast, gdzie zmienną jest prawdopodobnie długość trwania impulsu, co ma wpływ na jej wykrywanie. Może ktoś się spotkał z tymi niestandardowymi trybami pracy?
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 26 Marzec 2009, 14:33   

Franek napisał/a:
Może ktoś się spotkał z tymi niestandardowymi trybami pracy?

Wszystkie są opisane w pierwszym poście. Niczego nie brakuje.
Każdy z trybów można włączyć z ręki. Komputer nie jest tu do niczego potrzebny.
 
 
Franek
Dziędobry!

Dołączył: 26 Mar 2009
Posty: 18
Wysłany: 26 Marzec 2009, 14:45   

No tak, z tym że ta Iskra M nie ma wyświetlacza, więc tak czy inaczej trzeba ją gdzieś podłączyć, ale mniejsza o to. Jak dobrze rozumiem te tryby Normal, Fast i Ultrafast są tożsame z ustawieniem mocy wysyłania fali? BTW: Dzięki za info, bardzo użyteczne.
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 26 Marzec 2009, 14:55   

Tak, te tryby
Franek napisał/a:
Normal, Fast i Ultrafast

są tylko umowne. W instrukcji obsługi Simiconu nie ma o nich nawet słowa. Czasy trwania impulsów zależą od ustawień trybów (stacj./mobilny i ręczny/autom.) i mocy.
 
 
lukaszr
Administratore banitore


Dołączył: 12 Mar 2009
Pochwał: 106
Posty: 2630
Skąd: PL
Wysłany: 29 Marzec 2009, 18:23   

Mam pytanie, doczytałem o Iskrze takie coś:

Kod:
Iskra - 1D  umożliwia pomiar prędkości celu, najszybciej poruszającego w strumieniu innych pojazdów. Radar bezbłędnie wybiera cel, poruszający najszybciej, przy różnicy prędkości od 4 km/godz. i wzwyż i przy stosunku różnicowym 1/100 pomiędzy odbijającą powierzchnią celu a sumaryczną odbijającą powierzchnią grupy. Oznacza to, że samochód, przekraczający dozwoloną prędkość, nie może ukryć się za samochodem o dużych gabarytach. W odróżnieniu od innych radarów , ten jest w stanie wychwycić nie największy w grupie cel, a najszybszy. Nawet jeżeli będzie on mały, byle stanowił 1/100 od całej masy samochodów a jechał co najmniej o 4 km/godz. szybciej.


Czy możecie napisać, na jakiej zasadzie się to odbywa i skąd wiadomo, które np. z 15 aut jadących w grupie jedzie najszybciej?

Przecież pomiar z powiedzmy 300m jest na tyle niedokładny, że wystarczy ruszyć ręką o 2 cm, a na odległości 300m przełoży się to na kilka metrów.
 
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 29 Marzec 2009, 18:57   

Właśnie dlatego Iskra oszukuje. Jadąc z prędkością ok. 80 kmph usiłowałem dokonwać pomiarów innych aut - oczywiście w trybie mobilnym. Z reguły wszystko wyglądało ok, ale czasem moją prędkość podawała na ponad 120 kmph, a zmierzone prędkości innych pojazdów też bywały podejrzane. Tak krótkie czasy pomiaru, jakie sobie wymyślono w Iskrze sprzyjają występowaniu błędów. Ta technologia JEST zawodna i od czasu do czasu ktoś będzie po prostu robiony w balona.
 
 
lukaszr
Administratore banitore


Dołączył: 12 Mar 2009
Pochwał: 106
Posty: 2630
Skąd: PL
Wysłany: 29 Marzec 2009, 19:15   

Ok., to co napisałeś to wiadomo, ale bardziej mi chodziło o to jak można zrobić pomiar pojazdu, który w grupie jedzie najszybciej (pomijam błędy pomiaru w postaci przekłamania prędkości). Chodzi o to, że oni piszą, że dzięki ISKRZE Policjant może wytypować pojazd, który w grupie jedzie najszybciej...ale pytanie brzmi: JAK ON TO WYTYPUJE skoro w odległości 300m będzie grupa nawet 5 samochodów, a pośród nich ten jadący najszybciej (znów pomijam błąd pomiaru i błąd poprzez drgania ręki)?
 
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 29 Marzec 2009, 19:48   

Technicznie jest oczywiście taka możliwość. Radar mierzy sobie spektrum odbić i wybiera np. dwa piki częstotliwości - o największej amplitudzie (najsilniejsze echo, czyli pochodzi od największego obiektu) i o najwyższej częstotliwości (pochodzi od najszybszego obiektu). To uproszczenie, ale oddaje zasadę działania.

Zupełnie inna sprawa jak operator będzie to interpretował. Może się uprzeć, że to właśnie Ty byłeś w grupie pojazdów ten najszybszy i co mu zrobisz?
 
 
lukaszr
Administratore banitore


Dołączył: 12 Mar 2009
Pochwał: 106
Posty: 2630
Skąd: PL
Wysłany: 29 Marzec 2009, 20:52   

OJCIEC napisał/a:
Może się uprzeć, że to właśnie Ty byłeś w grupie pojazdów ten najszybszy i co mu zrobisz?


Niby tak, ale tak samo mogę ja mu udowodnić błąd określenia mnie jako tego najszybszego, jak on mi prawidłowość, ale w tym kraju wiadomo jak jest.

Ciekawe jak będzie z udowadnianiem błędu pomiaru przy włączonej klimie, jeżeli rzeczywiście okaże się, że będę na 100% pewien, że jechałem 60km/h (+- 10), a ISKRA pokaże 100 km/h - ciekawe jak wtedy będzie wyglądała rozmowa, aczkolwiek wolałbym się osobiście nie przekonać :wink:
 
 
 
kalex
Jajcarz

Dołączył: 20 Lut 2009
Pochwał: 127
Posty: 1223
Skąd: Wrocław
Wysłany: 30 Marzec 2009, 09:53   

A ja jeszcze poruszę jedną kwestię. Dużo zamieszania było jak to Iskra może skosić z 800 metrów, na impulsowej 300-400 metrów. Ja na impulsowej miałem problem zrobić pomiar ze 100 metrów, nawet jak wyszedłem na środek ulicy. Śmiem twierdzić, że jesteśmy nie do ustrzelenia z 500 metrów w normalnych warunkach.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Radary, fotoradary, lidary i videorejestratory ogólnie - Jak działa Iskra? | Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group