GITD - Główny Inspektorat Transportu Drogowego - Nowy zakup GITD - co to jest? |
Autor |
Wiadomość |
Zaj007
Forum Lider
Dołączył: 04 Maj 2012 Pochwał: 76 Posty: 596 Skąd: MI6
|
Wysłany: 28 Lipiec 2015, 16:32 Nowy zakup GITD - co to jest?
|
|
|
Otóż rozgląda się za pojazdem dostawczym, wyposażonym w rozdzielny detektor częstotliwości mikrofalowej. Ma pracować w zakresie od niemniej niż 23 GHz do 36 GHz, posiadać możliwość prezentacji wartości wykrytej na wyświetlaczu w formie cyfrowej, w GHz z dokładnością do 3 miejsc po przecinku. Antena ma być zamontowana w przedniej części pojazdu w sposób niewidoczny, a wyświetlacz w kabinie tak, aby można go było obsłużyć z miejsca pasażera. Urządzenie do moitorowania pracy fotoradarów czy co innego? |
|
|
|
|
Ogrodzenia
|
Wysłany: Balustrady, zadaszenia, meble metalowe MRM-metal
|
|
|
|
|
|
|
kalex
Jajcarz
Dołączył: 20 Lut 2009 Pochwał: 127 Posty: 1223 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 28 Lipiec 2015, 21:47
|
|
|
Tak to wygląda. Po kiego ch... im to? |
|
|
|
|
bicker5
Forum Lider
Dołączył: 17 Mar 2009 Pochwał: 49 Posty: 700 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 30 Lipiec 2015, 14:34
|
|
|
Biorąc pod uwagę, że antena ma być zainstalowana w niewidocznym miejscu, bardziej mi to wygląda na próbę wykrywania AR lub "blueraiderów". |
|
|
|
|
inżynier
Forum Lider
Dołączył: 21 Cze 2012 Pochwał: 282 Posty: 666 Skąd: WPI/SK/RZ
|
Wysłany: 30 Lipiec 2015, 16:48
|
|
|
A może natężenie ruchu chcą mierzyć? |
|
|
|
|
małymobil
Moderatore
Dołączył: 10 Lis 2010 Pochwał: 1153 Posty: 3403 Skąd: TST/ WWL
|
Wysłany: 30 Lipiec 2015, 18:01
|
|
|
bicker5, też mi wygląda na coś takiego. Poczekamy co OJCIEC powie. |
|
|
|
|
lost
Zaczyna kumać
Dołączył: 19 Cze 2015 Pochwał: 41 Ostrzeżeń: 1/5 Posty: 100 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 30 Lipiec 2015, 22:57
|
|
|
Wszystko wskazuje że jest to łowca jammerów, czyli nowe źródło pozyskiwania środków do budżetu. Jak informuje Urząd Komunikacji Elektronicznej, tego typu urządzenia są nielegalne. Ich działanie może zakłócać pracę sprzętu medycznego, albo uniemożliwiać używanie telefonów komórkowych. Dziennik Gazeta Prawna podaje, że za używanie jammerów można zapłacić nawet 5 tys. zł grzywny. To dziesięciokrotnie więcej, niż kwota najwyższego mandatu, przewidzianego polskim prawem.
Cytat: | Komunikat w sprawie urządzeń zagłuszających
Realizacja zaleceń Komisji Europejskiej dla organów nadzoru rynku.
Czym jest Jammer?
Jammer czyli tzw. zagłuszacz jest urządzeniem emitującym fale radiowe w określonym paśmie częstotliwości. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 45 ustawy Prawo telekomunikacyjne (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.), jammery są urządzeniami radiowymi podlegającym przepisom Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 15 kwietnia 2004 r. w sprawie dokonywania oceny zgodności telekomunikacyjnych urządzeń końcowych przeznaczonych do dołączania do zakończeń sieci publicznej i urządzeń radiowych z zasadniczymi wymaganiami oraz ich oznakowania (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r., Nr 73, poz. 659 z późn. zm.).
Celem działania jammera jest uniemożliwienie skutecznej komunikacji innych urządzeń za pośrednictwem określonego pasma na obszarze działania jammera.
Czy Jammery są legalne?
Wyłączną funkcją jammera jest emisja fal radiowych uniemożliwiających efektywne komunikowanie się przez inne urządzenia. Zgodnie z przepisami art. 3 ust. 1 i 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. Nr 1999/5/WE w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności, dla aparatury mają zastosowanie wymagania w zakresie:
- ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkownika oraz wszystkich innych osób, łącznie z celami odnoszącymi się do wymogów bezpieczeństwa zawartymi w dyrektywie 73/23/EWG, ale bez zastosowania limitu napięcia elektrycznego
- wymagania ochrony w odniesieniu do kompatybilności elektromagnetycznej określonej w dyrektywie 2004/108/WE
Dodatkowo, sprzęt radiowy powinien być w taki sposób skonstruowany, aby mógł skutecznie wykorzystywać widmo przeznaczone do łączności radiowej na ziemi i łączności satelitarnej tak, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń.
Dyrektywa 1999/5/WE definiuje "szkodliwe zakłócenia" jako zakłócenia, które stanowią zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania usług nawigacji radiowej lub innych usług związanych z bezpieczeństwem, lub które w inny sposób w poważnym zakresie pogarszają, przeszkadzają lub wielokrotnie przerywają łączność radiową prowadzoną w ramach usług, do których stosują się uregulowania krajowe i uregulowania wspólnotowe w tym zakresie.
Dyrektywa 1999/5/WE została implementowana do polskiego systemu prawnego m.in. ustawą Prawo Telekomunikacyjne, która w art. 153 stanowi, że:
Urządzenia radiowe i telekomunikacyjne urządzenia końcowe wprowadzane do obrotu lub oddawane do użytku powinny spełniać wymagania w zakresie:
1) ochrony zdrowia i bezpieczeństwa użytkownika
2) efektywnego wykorzystania zasobów częstotliwości lub zasobów orbitalnych w przypadku urządzeń radiowych
3) kompatybilności elektromagnetycznej w rozumieniu przepisów o kompatybilności elektromagnetycznej, w zakresie wynikającym z ich przeznaczenia
Ponieważ główną funkcją jammera jest uniemożliwienie efektywnego wykorzystania zasobów częstotliwości lub zasobów orbitalnych oraz emisja w określonym środowisku elektromagnetycznym niedopuszczalnych zaburzeń elektromagnetycznych, nie jest możliwe skonstruowanie jammera zgodnego z wymaganiami R&TTE (1999/5/WE) lub EMC (2004/108/WE). Taka aparatura nie może przejść pozytywnie oceny zgodności.
W związku z powyższym nie ma możliwości legalnego wprowadzenia do obrotu lub legalnego cywilnego zastosowania jammerów na terytorium Unii Europejskiej.
Zagrożenia związane z jammerami
Istnieje wiele rodzajów zagłuszarek. Najpopularniejszym rodzajem zagłuszaczy są jammery GSM, blokujące komunikację na częstotliwościach telefonii komórkowej (GSM).
Najniebezpieczniejsze są jednak urządzenia zagłuszające sygnał GPS. Zakłócenie częstotliwości GPS wiąże się z zablokowanie częstotliwości pracy urządzeń odpowiedzialnych za nawigację, ratownictwo oraz urządzeń lokacyjnych. Od prawidłowego działania tych urządzeń dosyć często zależy w dużym stopniu życie ludzkie.
Rola Prezesa UKE
Prezes UKE dąży do wyeliminowania wprowadzonych do obrotu niezgodnie z prawem urządzeń nie spełniających zasadniczych wymagań poprzez systematyczne kontrole wyrobów oraz poprzez doraźne działania reagując na informacje o wystąpieniu tego typu zakłóceń.
W przypadku uzyskania wiedzy o stosowaniu lub ofercie handlowej dotyczącej tego typu urządzeń prosimy o kontakt z najbliższą Delegaturą UKE lub informację na adres poczty elektronicznej uke@uke.gov.pl
Sankcje udostępniania jammerów
Art. 45. Kto wprowadza do obrotu lub oddaje do użytku wyrób niezgodny z zasadniczymi wymaganiami, podlega grzywnie.
Art. 46. Kto umieszcza oznakowanie zgodności na wyrobie, który nie spełnia zasadniczych lub szczegółowych wymagań albo dla którego producent lub jego upoważniony przedstawiciel nie wystawił deklaracji zgodności, podlega grzywnie.
Art. 47. Kto umieszcza na wyrobie znak podobny do oznakowania zgodności, mogący wprowadzić w błąd użytkownika, konsumenta lub dystrybutora tego wyrobu, podlega grzywnie.
Art. 47b. Kto umieszcza oznakowanie zgodności na wyrobie, który nie podlega temu oznakowaniu lub wprowadza do obrotu taki wyrób, podlega grzywnie. |
|
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
kalex
Jajcarz
Dołączył: 20 Lut 2009 Pochwał: 127 Posty: 1223 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 31 Lipiec 2015, 09:39
|
|
|
No to chyba wszystko jasne. Będą namierzać Jammery używane przez kierowców TIR'ów na viaToll. |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
OJCIEC
Wio Łysa!
Dołączył: 20 Mar 2007 Pochwał: 233 Posty: 6675 Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
|
Wysłany: 31 Lipiec 2015, 11:27
|
|
|
Nie wiedziałem, że się takich używa.
Tak nawiasem, detektory detektorów radarów nie interesują częstotliwości 23-36 GHz, a częstotliwości oscylatorów lokalnych, czyli okolice 10,5 GHz. |
Autor postu otrzymał pochwałę. |
|
|
|
|
Zaj007
Forum Lider
Dołączył: 04 Maj 2012 Pochwał: 76 Posty: 596 Skąd: MI6
|
Wysłany: 3 Sierpień 2015, 18:30
|
|
|
Myślę, że to odpowiedź. Już wszystko jasne. Nawet nie wiedziałem, że viaTOLL jammują. |
|
|
|
|
Zaj007
Forum Lider
Dołączył: 04 Maj 2012 Pochwał: 76 Posty: 596 Skąd: MI6
|
Wysłany: 4 Sierpień 2015, 11:08
|
|
|
Choć jednak mi się nie zgadza. viaTOLL działa na 5800MHz. |
|
|
|
|
Piotrch
Dziędobry!
Dołączył: 07 Mar 2015 Ostrzeżeń: 3/5 Posty: 3 Skąd: Sopot
|
Wysłany: 29 Listopad 2015, 20:57
|
|
|
Zaj, jak na człowieka pracującego w kulturze, ale fizycznej, masz rację.
To nie na viaTOLL, ani blusr...
Ten sprzęt ma być do kontroli częstotliwości pracy fotoradarów i czy nie przekroczyły one dopuszczalnego zakresu częstotliwości. Zdarzają się przypadki odstrajania się, a nawet celowego przestrajania aby były poza zasięgiem wykrywania i pracy RD i Jamm. Mandaty z odstrojonego są do podważenia z kilku powodów formalnych i merytorycznych. |
|
|
|
|
kalex
Jajcarz
Dołączył: 20 Lut 2009 Pochwał: 127 Posty: 1223 Skąd: Wrocław
|
Wysłany: 30 Listopad 2015, 08:56
|
|
|
Tak, oczywiście. Będą walić miliony kilometrów żeby sprawdzić czy między legalizacjami fotoradar czasami nie odjechał.
Cytat: | (...) były poza zasięgiem wykrywania i pracy RD i Jamm. (...) |
Zwłaszcza tych Jamm. - szykujesz nas na jakąś piorunującą informację o nowej technologii? |
|
|
|
|
piotreg
Administratore banitore piotreg
Dołączył: 23 Mar 2007 Pochwał: 1551 Posty: 31936 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 30 Listopad 2015, 11:48
|
|
|
kalex napisał/a: | Będą walić miliony kilometrów żeby sprawdzić czy między legalizacjami fotoradar czasami nie odjechał. |
|
|
|
|
|
Piotrch
Dziędobry!
Dołączył: 07 Mar 2015 Ostrzeżeń: 3/5 Posty: 3 Skąd: Sopot
|
|
|
|
|
OJCIEC
Wio Łysa!
Dołączył: 20 Mar 2007 Pochwał: 233 Posty: 6675 Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
|
Wysłany: 30 Listopad 2015, 18:44
|
|
|
kalex napisał/a: | (...) szykujesz nas na jakąś piorunującą informację o nowej technologii? |
Tak, to on. Czekam na to jedno, jedyne słowo i stąd odlatuje. |
|
|
|
|
|
|