Forum Mapy Fotoradarów Antyradary Sid 55c16cab445e30fe4d442cb45af6e7f2 Mapa fotoradarów najpopularniejsze
RejestracjaRejestracja   ZalogujZaloguj   FAQFAQ   SzukajSzukaj


Poprzedni temat «» Następny temat
Dura lex sed lex - Kierowcy radiowozów z wideorejestr. notorycznie łamią prawo
Autor Wiadomość
delpiero 
Administratore banitore


Dołączył: 20 Lut 2009
Pochwał: 3700
Posty: 9624
Skąd: Gang Albanii
Wysłany: 20 Luty 2012, 08:30   Kierowcy radiowozów z wideorejestr. notorycznie łamią prawo

Cytat:
Kierowcy radiowozów z wideorejestratorami notorycznie łamią prawo

Wydawało by się, że Policja jest po to, aby zapobiegać popełnianiu wykroczeń drogowych. Otóż nie. Okazuje się, że w interesie Policji leży, aby kierowcy popełniali ich jak największą ilość. Policjanci jadący w nieoznakowanych radiowozach celowo nie włączają sygnałów świetlnych i dźwiękowych, aby umożliwiać kierowcom łamanie przepisów.

Wydawało by się, że policjanci są stróżami prawa. Otóż nie. Osobami najczęściej naruszającymi przepisy ruchu drogowego w Polsce są kierowcy radiowozów wyposażonych w wideorejestratory. Funkcjonariusze ci nagminnie przekraczają dozwoloną prędkość i naruszają w sposób drastyczny zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. W dodatku czynią to całkowicie bezkarnie.


1. Zasady działania wideorejestratora

Wideorejestrator nie wysyła żadnych fal. Nie mierzy prędkości kontrolowanego pojazdu, lecz oblicza średnią prędkość... jadącego za tym pojazdem radiowozu.

Aby wykonać pomiar, kierowca radiowozu musi najpierw dogonić kontrolowany samochód, a więc musi przekroczyć prędkość w stopniu jeszcze bardziej drastycznym, a następnie musi wyrównać prędkość.

Aby pomiar był prawidłowy radiowóz powinien następnie utrzymywać stałą odległość od pojazdu kontrolowanego na określonym odcinku pomiarowym.

Niestety policyjne radiowozy nie są wyposażone w urządzenie, które mierzą odległość między pojazdem kontrolującym, a kontrolowanym. Oznacza to, że prawidłowość pomiaru zależy przede wszystkim od uczciwości policjanta.

W praktyce kontrole dokonywane wideorejestratorami obarczone są dużym błędem pomiarowym. Np. bydgoscy policjanci namierzyli 35-letniemu kierowcy prędkość 119 km/h. Za przekroczenie to oraz inne wykroczenia naliczyli mu 29 punktów karnych. Po analizie zapisu wideorestratowa okazało się, że kierowca jechał nie 119 km/h, a „jedynie” 90 km/h.

2. Czy radiowozem wyposażonym w wideorejetrator wolno przekraczać dozwoloną prędkość?

Wszystkich użytkowników dróg obowiązują zasady i przepisy prawa o ruchu drogowym. Wszyscy też muszą stosować się do znaków i sygnałów drogowych.

Wyjątek od powyższej reguły stanowią pojazdy uprzywilejowane. Zgodnie z art. 53 ust. 2 PRD – kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, ale jedynie wtedy, gdy uczestniczy:

a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego

b) w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych

c) w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona

Zgodnie art. 2 pkt 38 PRD pojazdem uprzywilejowanym jest pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie.

Warto przy okazji zwrócić uwagę na to, iż za pojazd uprzywilejowany można uznać jedynie ten pojazd, który emituje oba sygnały: świetlny i dźwiękowy jednocześnie (po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się już używania sygnału dźwiękowego – art. 53 ust 2 pkt 2).

Zatem – pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności – i jedynie w sytuacjach wymieniowych powyżej, przekraczać prędkość mogą te policyjne radiowozy, które poruszają się z jednocześnie włączonym sygnałem dźwiękowym i świetlnym.

W każdym innym przypadku przekraczanie prędkości, a także naruszanie innych przepisów ruch drogowego (wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych, niewłaściwe zmiany pasa ruchu) stanowi wykroczenie, a w niektórych sytuacjach przestępstwo drogowe.

3. Dlaczego łamiący prawo policjanci nie ponoszą odpowiedzialności?

Aby kierowca nieoznakowanego radiowozu mógł ponieść odpowiedzialność za popełniane wykroczenia (jazdę z nadmierną prędkością nieoznakowanym radiowozem bez włączonych sygnałów świetlnych i dźwiękowych) musiałby zostać przez swojego kolegę ukarany mandatem.

Policjanta za niebezpieczną jazdę mógłby także ukarać sąd. Sąd jednak nie może działać z urzędu. Sąd może sprawcę wykroczenia osądzić jedynie wówczas, gdy z wnioskiem o ukaranie zwróci się uprawniony organ, którym jest Policja...

Zdarzają się przypadki, że uczestnicy ruchu drogowego składają zawiadomienia na policjantów naruszających zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. W takich sytuacjach właściwi komendanci powiatowi Policji podejmują decyzje o odmowie skierowania wniosku o ukaranie do sądu.

4. Praktyka

Jest powszechną praktyką, iż funkcjonariusze Policji, poruszający się po polskich drogach nieoznakowanymi radiowozami wyposażonymi w wideorejestratowy nie stosują się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego – w tym przede wszystkim nagminnie naruszają przepisy dotyczące dozwolonej prędkości, chociaż nie są pojazdami uprzywilejowanymi, gdyż nie emitują sygnałów świetlnych i dźwiękowych.

Nie należy też do rzadkości, gdy radiowozy, pędząc za śledzonym samochodem, przekraczają dozwoloną prędkość nawet kilkakrotnie – i to w terenie zabudowanym. Prawdopodobnie wobec każdego spośród kierowców radiowozów z wideorejestratorem powinny zostać cofnięte uprawnienia do kierowania pojazdami, ze względu na przekroczenie przez nich 24 punktów za naruszenia przepisów ruchu drogowego.

Można śmiało postawić hipotezę, że osobami, które najczęściej popełniają wykroczenia drogowe w Polsce są funkcjonariusze Policji – kierowcy radiowozów z wideorejestratorami.

5. Przykład

W dniu 31 maja 2010 r. o godz. 21.15 na Al. Solidarności w Kielcach, kierowca nieoznakowanego radiowozu policyjnego marki Skoda Octavia o nr rej. TK 9724C przekroczył dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym, poruszając się z prędkością 100 km/h. Radiowóz w momencie przekroczenia prędkości przez kierującego nim funkcjonariusza nie emitował sygnałów dźwiękowych ani też świetlnych Popełnione wykroczenie zostało zarejestrowane przez wideorejestrator będący na wyposażeniu policyjnej Skody.

Świadek tego zdarzenia złożył zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia – wskazując w zawiadomieniu imię i nazwisko policjanta oraz dowód popełnienia wykroczenia w postaci kopii zapisu zarejestrowanego przez wideorejestrator.

Komendant Miejski Policji w Kielcach poinformował osobę zawiadamiającą o wykroczeniu o swojej decyzji o odstąpieniu od kierowania wniosku o ukaranie do sądu przeciwko kierowcy radiowozu.

Osoba, która zawiadomiła o wykroczeniu, skierowała w dniu 10 października 2010 r. zażalenie do Świętokrzyskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji na decyzję o niekierowaniu wniosku.

Zażalenie to rozpatrzył mł. insp. Michał Domaradzki – ówczesny Pierwszy Zastępca Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Policji w Kielcach (M. Domaradzki pełnił do lipca 2009 r. funkcję Komendanta Miejskiego w Kielcach, a w chwili obecnej jest Pierwszym Zastępcą Komendanta Stołecznego Policji – już w szarży pełnego inspektora).

Komendant M. Domaradzki uznał wniesione zażalenie za bezzasadne i utrzymał w mocy decyzję Komendanta Miejskiego Policji w Kielcach o odstąpieniu od skierowania wniosku o ukaranie do sądu (RD-LO/5733/09/10). Uzasadniając swą decyzję Komendant M. Domaradzki stwierdził m. in., że:

„Rejestracja sprawcy wykroczenia ma sens, tylko wtedy gdy policjant jedzie nie oznakowanym radiowozem z nie włączonymi sygnałami dźwiękowymi i świetlnymi. Oczywistym jest, że sprawca wykroczenia poinformowany o tym, że jedzie za nim Policja, nie popełniłby wykroczenia, świadomie narażając się na sankcję karną [błąd ortograficzny – jak w oryginale]”.
LINK
 
 
Automobil

Wysłany:    Kierowcy mają do wyboru najlepsze modele - wykrywacze Escort, Valentine One, Noxo, Whistler wyposażone w euro pasma radarów. Na laser jammery laserowe, a na fotoradary antyradary samochodowe. To proste.



 
 
miś
Zaczyna kumać

Dołączył: 14 Cze 2010
Pochwał: 1
Posty: 126
Skąd: Polska
Wysłany: 23 Luty 2012, 10:51   

To wychodzi, że policjanci są przestępcami, a nie szeryfami.
 
 
jakub
Forum Lider

Dołączył: 09 Mar 2009
Pochwał: 31
Posty: 477
Skąd: DZA
Wysłany: 23 Luty 2012, 11:13   

Ten artykuł to zwykłe, dziennikarskie bicie piany. Zresztą niczego lepszego się po nich nie spodziewam.
 
 
tqmeh 
Forum Lider


Dołączył: 26 Mar 2009
Pochwał: 620
Posty: 3707
Skąd: DZL
Wysłany: 25 Luty 2012, 11:42   

Czy tak nie jest jak opisano w artykule? Nie ma znaczenia jego styl czy tytuł gazety w jakiej się ukazał. Z jakich pobudek został poruszony ten temat to jedno, ale to, co pokazuje to już zupełnie inna sprawa. Poczekaj aż Tobie (oby nie) jakiś nieoznakowany szeryf siądzie na d...e, pojedziesz 15km/h szybciej, on doda gazu na następne 15-20km/h i uzbiera się z tego parę punktów + materiał do TVN. Ciekawe czy wtedy nazwiesz to "biciem piany".

Widzieliśmy tych nagrań sporo, przypomnij sobie w ilu z nich nagrywane auto miało wciśnięty STOP, czyli zwalniało, ale wynik na VR bez dyskusyjny. Było kino, gdzie nagrali 2. auta jadące jeden za drugim, oba dostały działkę z jednego pomiaru, czy to było OK? Oczywiście są uczciwi policjanci, ale ilu ich jest? Jak dla mnie temat jest b. kontrowersyjny (nie mówiąc już o pędzących wentylatorach klimatyzacji i nawiewach). :facepalm:
 
 
kalex
Jajcarz

Dołączył: 20 Lut 2009
Pochwał: 127
Posty: 1223
Skąd: Wrocław
Wysłany: 25 Luty 2012, 12:20   

Bo nie byłoby żadnego problemu jakby prędkość była mierzona na odcinku np. 500 metrów. Ale oni mierzą na 100, a może nawet na krótszym tylko urządzenie przy jakiejś tam prędkości zaokrągla, że to niby ze stu metrów. Chyba nigdy nie pokazali w TV zmierzonej na dłuższym odcinku - dlaczego, bo tak na szkoleniach pewnie każą robić. A gdyby to było takie miarodajne to VR miałby domyślnie ustawiony pomiar 100m, a nie ręcznie.
 
 
bicker5 
Forum Lider

Dołączył: 17 Mar 2009
Pochwał: 49
Posty: 700
Skąd: Kraków
Wysłany: 25 Luty 2012, 14:04   

Raz w Uwaga Pirat panowie zmierzyli "zwierzynę" na dystansie 2km. Taki pomiar jest OK. Ale oni najczęściej mierzą na 100 albo i 50m - najczęściej jak klient wpada w zabudowany i widać, że hamuje. Przy pomiarze na 500m wyszłoby im 55km/h, a tak to nie ma szans im udowodnić, że nie trzymali dystansu i są wyniki (mandacik + punkty). :facepalm:
 
 
pepi
Zaczyna kumać

Dołączył: 21 Cze 2009
Pochwał: 3
Posty: 67
Skąd: lubelskie
Wysłany: 2 Marzec 2012, 19:27   

Ameryki nie odkryliście, że najciemniej jest pod latarnią :o
Nie mamowy aby urzędnicy zagnietli kurę znoszącą złote jajka, na dodatek jak już pulę wyznaczyli - 1,2 :cool:
 
 
 
pepi
Zaczyna kumać

Dołączył: 21 Cze 2009
Pochwał: 3
Posty: 67
Skąd: lubelskie
Wysłany: 4 Marzec 2012, 08:23   

Tylko tak po namyśle, jeśli prawo jest nie przestrzegane, nie dopełniają obowiązków. Niech zmienią prawo i wtedy będzie ok. A według zasad istniejącego prawa nie można łamać nawet jak jest głupie i niedorzeczne :wink:
 
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1551
Posty: 31938
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 4 Marzec 2012, 09:57   

Sorry, ale zazwyczaj takie poglądy mają osoby, które jadąc jak wariat dały się złapać :!:
Bo jak jedziesz sobie spokojnie, na drodze widzisz idiotę, który naraża życie innych w tym Twoje, to wtedy Ci nie przeszkadza, jak go ściągną na pobocze i wypiszą 1000zł + punkty na granicy utraty PJ. :o
 
 
pepi
Zaczyna kumać

Dołączył: 21 Cze 2009
Pochwał: 3
Posty: 67
Skąd: lubelskie
Wysłany: 4 Marzec 2012, 21:16   

Więcej wariatów jest za kierownicą tych pojazdów niż d***** na drogach. Co prawda są tu i tam, nie ukrywajmy tego. Chodzi mi o prawo. Jeśli jest jakieś, to ma być respektowane, a skąd ja - zwyczajny kierowca mogę wiedzieć, że jedzie d**** normalny, czy w mundurze, jak to cywilne auto? To po czym mam rozpoznać jak mnie na podwójnej wyprzedzają. Pewnie wtedy jest ok. i zgodnie z prawem. Albo niech zmienią prawo i dopasują ich zachowanie do prawa. Uważam, że ma być odwrotnie. :o

Dodam tylko, że służby takie jak policja mają obowiązek działać zgodnie z prawem, a co do tajniaków w autach - są potrzebni, bo ludzi trzeba karać i uczyć zachowania godnego kierowcy. Tylko to, co teraz się dzieje to jest to raczej poza prawem. Gość przegina, zostaje zatrzymany, a tu nie było go gdzie bezpiecznie zatrzymać i panowie pracowali na oczko. :o

A mnie nigdy jak na razie nie złapali za to, że jechałem jak wariat. :cool:
Raz mnie tylko zatrzymali, ale to zatrzymanie było - jakby to określić... im wszystko można. Co prawda troszkę w sumie nosa im się utarło, jak sprawa trafiła
do mediów i potem jeszcze jednego Pana załatwili, ale tak naprawdę to on ich załatwił, bo sprawa trafiła do Rzecznika Praw Obywatelskich i tamten region został wyleczony. Ostatnio to nawet dzień dobry słyszałem. To są zmiany, jak widać można. :roll: Tylko trzeba chcieć.
 
 
 
pi-not 
Dziędobry!

Dołączył: 26 Maj 2011
Posty: 11
Skąd: Lublin
Wysłany: 26 Marzec 2012, 20:17   

piotreg napisał/a:
Sorry, ale zazwyczaj takie poglądy mają osoby, które jadąc jak wariat dały się złapać :!:
Bo jak jedziesz sobie spokojnie, na drodze widzisz idiotę, który naraża życie innych w tym Twoje, to wtedy Ci nie przeszkadza, jak go ściągną na pobocze i wypiszą 1000zł + punkty na granicy utraty PJ. :o

Poglądy?! Co ty pleciesz?!
1) Wszystkich kierowców obowiązują takie same przepisy (z wyjątkiem samochodów uprzywilejowanych). To chyba oczywiste.
2) Czy kierowca radiowozu stwarza mniejsze zagrożenie w ruchu drogowym niż inni kierowcy przekraczający prędkość?! Otóż stwarza takie samo - a najczęściej jeszcze większe zagrożenie, bo ażeby dogonić pirata drogowego, który jedzie 120 km/h musi dogonić go jadąc z prędkością 160 km/h, łamiąc po drodze szereg innych zasad bezpieczeństwa, wyprzedzając gdzie popadnie i kogo popadnie.
Wnioski:
Kierowcy radiowozów z wideorejestratorami to zwykli szaleńcy, którzy dla kariery zawodowej (mandaty, statystyki) narażają na niebezpieczeństwo życie wielu ludzi.
Należy odbierać im uprawnienia do kierowania pojazdami.
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1551
Posty: 31938
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 26 Marzec 2012, 21:24   

Zapoznaj się z Zarządzeniem nr 609/07 KGP - forma dynamiczna kontroli ruchu drogowego polega na patrolowaniu trasy pojazdem służbowym z prędkością, która umożliwia obserwację ruchu drogowego.
 
 
tqmeh 
Forum Lider


Dołączył: 26 Mar 2009
Pochwał: 620
Posty: 3707
Skąd: DZL
Wysłany: 26 Marzec 2012, 21:27   

Kto w kogo wjechał, przeczytajcie poniżej. Tytuł jest jaki jest. :facepalm:
Który z nas rozgląda się na maxa gdy ma zielone, czy z lewej, czy z prawej nie nadleci nieoznakowane coś z chińską imitacją koguta wielkości krążka do hokeja?

Cytat:
Trwa proces kobiety, która wjechała w radiowóz

Przed Sądem Rejonowym w Legnicy odbyła się kolejna odsłona procesu, w którym na ławie oskarżonych zasiada Anna D. W maju u. roku kobieta spowodowała groźny wypadek w centrum miasta. Prokuratura oskarża 32-letnią Annę D., że w wyniku naruszenia zasad w ruchu drogowym i spowodowała wypadek, w którym rannych zostało w sumie pięć osób. Kobieta nie przyznaje się do winy. Grozi jej kara trzech lat więzienia. W czwartek w sądzie zeznawała poszkodowana policjantka.

Przypomnijmy. Do wypadku doszło 26 maja ubiegłego roku na skrzyżowaniu ulic Skarbka i Jaworzyńskiej. Anna D. jadąc samochodem skręciła w lewo z ulicy Skarbka w ulicę Jaworzyńską, mając zielone światło. Zdaniem prokuratury powinna jednak przepuścić nieoznakowany, ale jadący z włączoną sygnalizacją policyjny samochód.

Policjanci jadący na akcję w stronę osiedla Kopernik, gdzie obrabowano agencję bankową, w wyniku uderzenia, zjechali na chodnik i zranili przechodniów. Kierująca policyjnym Fiatem Bravo policjantka trafiła do szpitala ze stłuczeniem kręgosłupa szyjnego.

KLIK

piotreg napisał/a:
(...) forma dynamiczna kontroli ruchu drogowego polega na patrolowaniu (...)

Tzn. z przepisową :?: Czy w/g własnego uznania?
 
 
pi-not 
Dziędobry!

Dołączył: 26 Maj 2011
Posty: 11
Skąd: Lublin
Wysłany: 26 Marzec 2012, 21:42   

piotreg napisał/a:
Zapoznaj się z Zarządzeniem nr 609/07 KGP - forma dynamiczna kontroli ruchu drogowego polega na patrolowaniu trasy pojazdem służbowym z prędkością, która umożliwia obserwację ruchu drogowego.

A dlaczego ja mam czytać to zarządzenie? Zarządzenie nie jest prawem powszechnie obowiązującym.
Jeśli istnieje takie zarządzenie, to oznacza, że Komendant Policji łamie prawo! Czy Komendant Policji może wydawać zarządzenia sprzeczne z ustawą?! Czy Komendant Policji ma w Polsce władzę udzielania zezwoleń na łamanie prawa?!
Mamy w Polsce ustawę - Prawo o ruchu drogowym. Nie ma w niej ani słowa o tym, że policjantom w nieoznakowanych samochodach wszystko wolno? Jeśli zatem tego tam nie ma napisane, TO ZNACZY ŻE NIE WOLNO!!!
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1551
Posty: 31938
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 27 Marzec 2012, 06:50   

Dobrze wiesz, że w ustawie są tylko przepisy instrukcyjne... a wykonawcze są w rozporządzeniach i zarządzeniach.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dura lex sed lex - Kierowcy radiowozów z wideorejestr. notorycznie łamią prawo | Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group