Forum Mapy Fotoradarów - Strona Główna Antyradary Mapa fotoradarów
FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja   ZalogujZaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
UltraLyte zawyża prędkość
Autor Wiadomość
tqmeh 
Forum Lider


Dołączył: 26 Mar 2009
Pochwał: 583
Posty: 3503
Skąd: DZL
Wysłany: 13 Styczeń 2017, 12:00   UltraLyte zawyża prędkość

Cytat:
Drgnięcie ręki i prędkość może być zawyżona. Sprawdzamy, jak działają radary

Przypadki uniewinnienia kierowców ukaranych mandatem za przekroczenie prędkości pokazują, że sprzęt, którym dysponuje policja, nie jest bez wad. Sami biegli przyznają, że laserowe mierniki często mierzą prędkość nie tego samochodu, co powinny lub zwyczajnie ją zawyżają. Reporter "Czarno na białym" na własnej skórze sprawdził, jak działa takie urządzenie.

Radca prawny Adrian Wasielewski z portalu AnulujMandat.pl został zatrzymany za przekroczenie prędkości, której - jak twierdzi - nie przekroczył. Sprawa trafiła do sądu. - Zakończyła się prawomocnym uniewinnieniem przed sądem. Na to uniewinnienie miało wpływ to, że nie można było określić, kto na drodze tę prędkość przekroczył - czy to byłem ja, czy samochody, które jechały za mną, czy mijały mnie z przeciwka. Ponadto okazało się, że funkcjonariusz nie był w ogóle przeszkolony do obsługi takiego urządzenia - wyjaśnił w rozmowie z TVN24.

To nie jedyny taki przypadek. Jak relacjonuje reporter "Czarno na białym" Mateusz Wróbel, biegli eksperci od pomiaru prędkości w swoich uzasadnieniach w sprawie uniewinnienia osoby ukaranej mandatem często piszą, że "nie można udowodnić, którego samochodu prędkość została zmierzona".

Reporter TVN24 mierzy prędkość

Biegli przyznają też, że zdarza się, iż laserowy miernik prędkości UltraLyte zawyża prędkość.

Reporter "Czarno na białym" dotarł do takiego rejestratora, którego właścicielem jest jeden z widzów programu.

Dziennikarz poprosił o zmierzenie prędkości, z jaką jechał prowadzony przez niego pojazd. Wróbel poruszał się z tą samą prędkością (blokada ustawiona na 50 km/h) po wyznaczonej trasie. Ale zdarzyło się, że pomiar wskazał prędkość 80 km/h.

Jeszcze bardziej kuriozalne okazały się efekty badania podłogi, która... poruszała się z prędkością 13 mil na godzinę (ok. 20 km/h). Z kolei chodnik przy jednym z pomiarów pędził z prędkością ponad 50 km/h.

Badanie w terenie

W praktyce na drodze problem z pomiarem wynika m.in. z braku wyszkolenia policjantów co do obsługi aparatury - relacjonuje reporter. W radarze policjant widzi czerwony punkt, ale jest też promień lasera, którego nie widać. Jeżeli radar ma przestawiony celownik chociaż o kilka milimetrów w wyniku np. upadku, to policjant nieświadomie może mierzyć prędkość innego pojazdu.

Reporter "Czarno na białym" przeprowadził test - zbadał możliwość trafienia w jeden punkt pojazdu z odległości 100, 300, 500 i 1000 metrów. Ze 100 metrów nie stanowiło to większego problemu, ale już przy 500 metrach jest to wręcz niemożliwe. Jak stwierdza sam reporter, przy odległości jednego kilometra nie był pewien, czy w ogóle celował w samochód.

"Ja to bym się nadawał na policjanta"

Dziennikarz zaprosił do udziału w kolejnym teście inżyniera Sławomira Janczewskiego, który projektował tego typu urządzenia w Stanach Zjednoczonych.

Janczewski pokazał, jak bardzo policjant może wpłynąć na pomiar. Radar przelicza czas przejazdu konkretnego dystansu. Dziennikarz jechał 50 km/h, a radar pokazał 93 km/h. Kiedy reporter ruszył gwałtownie ze skrzyżowania, rozpędzając się do 50 km/h, radar pokazał 263 km/h.

- Ja to bym się nadawał na policjanta, na pewno bym uratował budżet od razu, bo każdemu mógłbym wlepić mandat - żartuje Sławomir Janczewski, inżynier i fizyk. - Mówimy tu o setnych częściach stopnia, małe drgnięcie ręki powoduje, że wiązka radaru pada całkowicie poza samochód - podkreśla.

Nieodpowiednie korzystanie z radaru może więc powodować, że mierzona przez policjanta prędkość będzie znacznie wyższa niż w rzeczywistości.

W 2015 roku policja wystawiła 1,6 mln mandatów, w tym samym czasie do internetowej kancelarii prawnej AnulujMandat.pl zgłosiło się około 4 tys. osób, które twierdziły, że zostały ukarane niesłusznie. Połowie z nich sąd przyznał rację.

Video
_________________
4oo i 2oo
 
 
Automobil

Wysłany:    Kierowcy mają do wyboru najlepsze modele - wykrywacze Escort, Valentine One, Noxo, Whistler wyposażone w euro pasma radarów. Na laser jammery laserowe, na fotoradary antyradary.



 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1025
Posty: 25854
Skąd: WROCŁAW
Wysłany: 29 Marzec 2017, 08:15   

Cytat:
Laserowe mierniki prędkości nie zawsze mają rację

Miały być ostateczną bronią na piratów drogowych, a stały się kolejnym sposobem na naciąganie kierowców. Laserowym miernikom prędkości, którymi posługuje się policja, coraz częściej nie wierzą sądy.




(Nie)cudowna broń

Najczęściej karanym przez polską policję wykroczeniem od lat jest łamanie ograniczenia prędkości. Ręcznym miernikom radarowym od dawna zarzucano bardzo małą dokładność. Kierowcy, których policja chciała karać na podstawie wskazań, na przykład, Iskry, często odmawiali przyjęcia mandatu i wygrywali sprawy w sądzie. Remedium na tę sytuację miało być zastąpienie wysłużonych urządzeń nowoczesnymi, laserowymi miernikami prędkości.

Polska policja po raz pierwszy użyła na szeroką skalę laserowych mierników prędkości w 2008 roku. Na ich popularyzację w szeregach mundurowych trzeba było jeszcze poczekać. W 2012 roku kupiono 411 takich urządzeń, a dziś jest ich blisko 600. Od początku policja przedstawiała je jako niezawodny sposób na piratów drogowych. Akcentowano dokładność pomiaru zapewnianą przez wąską wiązkę lasera, a także nieosiągalny dla ręcznych urządzeń radarowych zasięg - nawet do kilometra. Jak się okazuje, ostatnią z tych cech laserowych mierników prędkości policjanci nieco za bardzo wzięli sobie do serca.

Zasady optyki

Początkowo kierowcy namierzeni laserowymi miernikami prędkości, patrząc na sprzęt, którym dysponowała policja, przyjmowali mandaty. Dziś wiadomo już, że użycie laserowego miernika nie zawsze oznacza, że pomiaru dokonano prawidłowo. Coraz więcej kierowców odmawia przyjęcia mandatu za przekroczenie prędkości jeśli ma przeświadczenie, że przepisy nie zostały złamane. Coraz częściej sędziowie przyznają rację zmotoryzowanym.

Mechanizm prowadzący do powstania błędu pomiaru laserowym urządzeniem jest związany z jego budową. Najczęściej używanym w polskiej policji urządzeniem jest Ultralytre LTI 20-20 100LR. Posiada on celownik optyczny, z którego korzysta funkcjonariusz podczas pracy, i umieszczone poniżej źródło wiązki laserowej. Oznacza to, że linia, którą wzrok policjanta prowadzi celownik, nie pokrywa się z przebiegiem wiązki lasera. Nie ma więc mowy o dokładności w całym zakresie pracy urządzenia.

Potwierdza to uzasadnienie wyroku Sądu Okręgowego w Zamościu (sygn. II Ka 779/13). Czytamy w nim m.in. "(...) punkt celowniczy widoczny w wizjerze przyrządu ULTRALYTE LTI 20-20 w rzeczywistości nie jest wcale obrazem promienia lasera (które pozostaje w zakresie światła podczerwonego niewidocznego dla ludzkiego oka), lecz symulowanym punktem celowniczym, który jest tworzony w wizjerze przyrządu i może w zasadniczy sposób odbiegać od rzeczywistego miejsca padania wiązki pomiarowej. W szczególności, rozmiar punktu celowniczego nie odzwierciedla rzeczywistego rozmiaru wiązki pomiarowej. Światło laserowe używane przez przyrząd ma duże skupienie, nie mniej jednak wraz z odległością od przyrządu wiązka światła ulega tzw. dywergencji (rozbieżności), która dla tego przyrządu wynosi nie więcej, jak 2,07 miliradiana. Powyższe oznacza, że w odległości 500 metrów od przyrządu wiązka pomiarowa ma średnicę co najmniej jednego metra. Tak więc w zależności od odległości namierzanego pojazdu punkt celowniczy ukazywany w wizjerze może być większy niż rzeczywisty rozmiar wiązki, co określa zależność, że dla celów bliskich jest większy, zaś dla celów dalekich mniejszy".

Kiedy nie przyjmować mandatu z miernika laserowego?

Uzasadnienie wyroku sądu z Zamościa odpowiada również na to pytanie. "Ze względu na to, że promieniowanie laserowe jest generowane w oddzielnym względem wizjera układzie optycznym, który znajduje się poniżej celownika, to możliwe jest zapewnienie, że punkt celowniczy nie będzie przesunięty względem pomiarowej wiązki laserowej tylko w poziomie, natomiast nie jest możliwe zapewnienie takiej zbieżności w pionie, co oznacza, że wszystkie cele, które będą bliższe niż odległość punktu zbieżności, w rzeczywistości będą przesunięte niżej niż punkt pokazywany przez celownik, zaś cele dalsze będą przesunięte wyżej, a wielkość tego przesunięcia będzie zależała od odległości celu od punktu zbieżności. Zbieżność celownika jest ustalana fabrycznie, to jednak w praktyce może dochodzić do jej przesunięcia. Powyższe może doprowadzić do sytuacji, w której funkcjonariusze Policji, obsługując przyrząd, mogą nie mieć świadomości co do tego, że w rzeczywistości namierzają inny pojazd niż ten, na który wskazuje punkt celowniczy w wizjerze. W sytuacji zatem przyjęcia ustaleń wskazujących na to, że przed pojazdem obwinionego poruszał się inny pojazd, zaś pomiar był dokonywany na płaskim i prostym odcinku drogi z odległości 500 – 700 m., to pomiar prędkości pojazdu obwinianego A. C. był w praktyce niemożliwy, chyba, że odległość od pojazdu poprzedzającego wynosiłaby co najmniej około 100 metrów".

W praktyce takie warunki występują jednak rzadko - szczególnie na drogach krajowych. Najczęściej jedziemy tam w mniej lub bardziej rozciągniętej kolumnie samochodów. Odstępy pomiędzy nimi są jednak zwykle krótsze niż 50 metrów. Pomiar prowadzony przez policjanta znajdującego się o pół kilometra od pojazdu, którego prędkość się kontroluje, jest więc mało wiarygodny.

Nowe rozdanie

Policja zdaje sobie sprawę z niedoskonałości laserowych mierników prędkości z celownikiem optycznym. Zapowiada, że następną partię dwustu urządzeń mają stanowić modele wyposażone w ekran, na którym wskazywany jest namierzany pojazd. To jednak nie rozwiąże problemu w pełni. Na wyposażeniu policji jest ponad 800 radarowych mierników prędkości i nowo zakupiony sprzęt zapewne zastąpi Iskry, a nie laserowe Ultralytre LTI 20-20 100LR.

Wszystko wskazuje na to, że jeszcze przez lata zatrzymani kierowcy będą musieli przyglądać się sprzętowi, z którego korzysta policja, a sądy rozstrzygać kwestię ich winy lub niewinności. Dochodzenie sprawiedliwości jednak jest dla wielu kierowców kłopotliwe, gdyż po odmowie przyjęcia mandatu sprawa trafia do sądu właściwego dla miejsca popełnienia wykroczenia. Jeśli jesteśmy akurat daleko od domu, koszty samego dojazdu na proces i konieczność wzięcia na ten dzień urlopu mogą okazać się bardziej dotkliwe niż kara zaproponowana przez policję. Z tego względu szybkie wejście do służby mierników, które nie pozostawiają wątpliwości, leży na sercu tak policji jak i kierowcom.

Link
_________________
Mapa fotoradarów/Mapa videopatroli

Autor postu otrzymał pochwałę.
 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1025
Posty: 25854
Skąd: WROCŁAW
Wysłany: 18 Kwiecień 2017, 12:26   

Cytat:
LASEROWE MIERNIKI PRĘDKOŚCI W SŁUŻBIE POLICJI

Policja działając w ramach ustawowych uprawnień wykorzystuje różnego rodzaju urządzenia służące do mierzenia prędkości poruszających się pojazdów. Jednym z takich urządzeń jest laserowy miernik prędkości UltraLyte. To jedno z najnowocześniejszych urządzeń tego typu dostępnych na rynku. Jego skuteczność potwierdzają badania i świadectwa legalizacji w różnych krajach. Jedynym celem wykorzystywania mierników prędkości jest troska o bezpieczeństwo na polskich drogach.


W jednym z programów telewizyjnych pojawił się nieprawdziwy zarzut, że laserowe mierniki prędkości UltraLyte nie nadają się do użytku, a wykorzystujący je policjanci nielegalnie wystawiają mandaty kierowcom. Policja decydując się na zakup mierników UltraLyte kierowała się jakością i możliwościami technicznymi urządzenia. Radar ten jest skutecznie wykorzystywany przez policję w wielu krajach na całym świecie.

Wszystkie urządzenia służące do pomiaru prędkości, będące na wyposażeniu Policji posiadają świadectwa legalizacji pierwotnej, a co 12 miesięcy są poddawane legalizacji wtórnej przez Okręgowe Urzędy Miar. Posiadają również ważne zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego wydane przez GUM, zgodne z zapisami zawartymi w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach.

Policjanci pełniący służbę na drogach działają w myśl Ustawy o Policji, m.in. na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 2 oraz ustawy Prawo o ruchu drogowym. Do ich podstawowych zadań należy ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, także w ruchu drogowym

Art. 129 PoRD nadaje Policjantom m. in. uprawnienia do używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do stwierdzania stanu trzeźwości kierującego.

Policjanci przechodzą odpowiednie szkolenia z wykorzystania mierników prędkości. Zostają zapoznani z ich budową i zasadami użytkowania, a w części praktycznej zajęć z ich działaniem w warunkach rzeczywistych. Sposób przeprowadzania pomiarów i obsługi urządzenia podlegają ocenie wykładowcy, który przeprowadza szkolenie. Dotyczy to również laserowych mierników prędkości. Kurs specjalistyczny kończy się egzaminem.

Jedynym celem wykorzystywania miernika laserowego UltraLyte i innych przyrządów kontrolno-pomiarowych jest skuteczna walka z piratami drogowymi, a co za tym idzie dbałość o bezpieczeństwo na polskich drogach. Należy dodać, że nadmierna prędkość to nadal jedna z głównych przyczyn wypadków drogowych, w których rocznie ginie kilka tysięcy osób. Dlatego nie ma mowy, aby policjanci zrezygnowali z kontroli prędkości.

Link
_________________
Mapa fotoradarów/Mapa videopatroli

Autor postu otrzymał pochwałę.
 
 
tqmeh 
Forum Lider


Dołączył: 26 Mar 2009
Pochwał: 583
Posty: 3503
Skąd: DZL
Wysłany: 18 Kwiecień 2017, 15:42   

Cytat:
Wszystkie urządzenia służące do pomiaru prędkości, będące na wyposażeniu Policji posiadają świadectwa legalizacji pierwotnej, a co 12 miesięcy są poddawane legalizacji wtórnej przez Okręgowe Urzędy Miar. Posiadają również ważne zatwierdzenie typu przyrządu pomiarowego wydane przez GUM, zgodne z zapisami zawartymi w ustawie z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach.

policja.pl

Tendencyjny ten artykuł, aż szczypie po oczach w czasie czytania, Iskry też mają wszystkie kwity. :grin: Zapomnieli dodać zapisu o obowiązku identyfikacji mierzonego obiektu, ale to przecież mało ważny szczegół.
_________________
4oo i 2oo
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group