Dura lex sed lex - Mandat za CB?! |
Autor |
Wiadomość |
piotreg
Administratore banitore piotreg
Dołączył: 23 Mar 2007 Pochwał: 1550 Posty: 31935 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 4 Sierpień 2010, 15:16
|
|
|
Czyli z powodzeniem można dostać mandat za CB |
|
|
|
|
Automobil
|
Wysłany: A może to Cię zainteresuje
|
|
|
|
|
|
|
Micell
Forum Lider
Dołączył: 11 Lut 2010 Pochwał: 349 Posty: 1234 Skąd: Długołęka
|
Wysłany: 4 Sierpień 2010, 15:55
|
|
|
I tak ma być. |
|
|
|
|
piotreg
Administratore banitore piotreg
Dołączył: 23 Mar 2007 Pochwał: 1550 Posty: 31935 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 5 Sierpień 2010, 08:02
|
|
|
Ty w Policji robisz, czy co |
|
|
|
|
Micell
Forum Lider
Dołączył: 11 Lut 2010 Pochwał: 349 Posty: 1234 Skąd: Długołęka
|
Wysłany: 8 Sierpień 2010, 20:57
|
|
|
Micell napisał/a: | I tak ma być. |
Chodziło mi tylko o to Nie będzie mandatów za CB radio. |
|
|
|
|
tqmeh
Forum Lider
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
|
Wysłany: 8 Sierpień 2010, 21:22
|
|
|
Tak czytam i mnie trafia, uzasadnione okoliczności Kolejna parodia i bubel w przepisach! Powinno być jasno określone i wymienione, co się na to łapie. Daje to możliwość dowolnej niemal interpretacji przez bezmózgiego miśka, który nas nie wysuszył, bo uważa, że dostaliśmy info. Owszem, w 7/10 przypadkach tak będzie, ale pozostają te 3, w których wszyscy nie raz byliśmy i nie inaczej:
piotreg napisał/a: | Dajcie mi człowieka, a znajdę na niego paragraf!
To jest doskonały przykład! |
Dalej na końcu oświadczenia czytamy, że ci którzy zostali ukarani, nie mogą się obligatoryjnie odwoływać (tzn. mogą, ale co wskórają to już inna bajka).
Szkoda, że mnie to nie spotkało, pokazałbym im pozwolenie radiowe do kpl. Tylko czy załapią co tam jest napisane? |
|
|
|
|
pepi
Zaczyna kumać
Dołączył: 21 Cze 2009 Pochwał: 3 Posty: 67 Skąd: lubelskie
|
Wysłany: 24 Październik 2010, 13:58
|
|
|
To u nas są lepiej wyszkoleni, zawsze coś się znajdzie, np. stuki w układzie kierowniczym |
|
|
|
|
Zemin
Zaczyna kumać
Dołączył: 17 Sie 2009 Pochwał: 22 Posty: 166
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 08:34
|
|
|
Cytat: | O CB wiesz już wszystko?
Skuteczne źródło informacji o korkach, objazdach i... kontrolach policji. Radio CB ma wiele zalet, należy jednak z niego korzystać według ustalonych zasad.
Na radio CB nie jest wymagane zezwolenie
Od roku 2004 użytkownikiem CB w Polsce może być każdy. Nie są wymagane żadne licencje czy pozwolenia.
Warunkiem jest korzystanie z urządzeń spełniających wymagania podane w stosownym rozporządzeniu Ministra Infrastruktury - dopuszcza się stosowanie radiostacji pracujących w zakresie częstotliwości 26,96-27,41 MHz (to tak zwany podzakres C pasma zarezerwowanego dla CB), o mocy sygnału do 4 W.
Korzystanie z CB nie wymaga też wnoszenia żadnych opłat.
Radio musi mieć homologację
Producent urządzenia wystawia dokument potwierdzający, że urządzenie spełnia wymagania dopuszczające do stosowania w Polsce. Mogą to być świadectwo homologacji lub deklaracja zgodności.
Formalnie nie ma obowiązku wożenia tych dokumentów ze sobą lub okazywania ich podczas kontroli drogowych. Jednak w przypadku wątpliwości co do legalności stosowanego sprzętu, najłatwiej będzie je rozwiać przez okazanie stosownych certyfikatów. Policjant ma prawo zabezpieczyć podejrzane CB radio w celu wyjaśnienia sprawy.
Droższe radio wcale nie musi być lepsze
Rozpiętość cen urządzeń jest olbrzymia. Najprostsze radia CB kosztują niewiele ponad 200 zł, najdroższe to wydatek 1000 zł i więcej. Podobnie jest z antenami - ceny zaczynają się od ok. 30 zł, kończą na ponad 300 zł.
Decydując się na wybór konkretnego sprzętu trzeba zastanowić się przede wszystkim nad tym, do czego będzie on wykorzystywany. Przy okazjonalnym nasłuchu kanału drogowego skorzystamy tylko z podstawowych pokręteł, takich jak regulacja głośności czy "squelch" (ręczna regulacja szumów).
Bardziej zaawansowane funkcje, takie jak regulacja czułości odbiornika (RF Gain) czy automatyczna regulacja szumów (ASC) są z pewnością przydatne - obniżają szumienie i redukujązakłócenia - ale zazwyczaj sięgają do nich tylko bardziej aktywni użytkownicy CB.
W sumie 500-600 zł wystarczy na zakup porządnego sprzętu.
Montaż anteny nie wymaga wiercenia otworów
Antena będzie najlepiej funkcjonować, gdy zostanie umieszczona w najwyższym punkcie auta. Najwygodniej jest wykorzystać podstawkę magnetyczną. Większość anten jest wkręcana za pomocą standardowych nakrętek, zatem nie ma problemu ze zgodnością tych elementów.
Typowe magnesy są na tyle mocne, że nawet w czasie jazdy z dużymi prędkościami nie ma większego ryzyka zgubienia anteny. Dobrze, gdy podstawkę umieszcza się zawsze w tym samym miejscu - nie ma wtedy ryzyka rozstrojenia zestawu radio - antena. Aby uchronić lakier przed zarysowaniem stosowane są gumowe podkładki.
Dostępne są także uchwyty do mocowania na pokrywie bagażnika lub rynience dachowej - antena jest wtedy przykręcona do nadwozia.
Antenę można też zamontować na stałe, ale wymaga to wiercenia dziur w nadwoziu, jest to więc rzadko praktykowane.
Lepiej zamontować radio we wnętrzu na stałe
Sporym problemem jest znalezienie miejsca na radio CB we wnętrzu auta. Bardzo często kończy się na tym, że jest ono prowizorycznie wciśnięte między fotel, a konsolę środkową. Umożliwia to szybkie wyjęcie lub ukrycie stacji przy wychodzeniu z auta. Sprzyja to jednak uszkodzeniom, zwłaszcza wtyczek zasilania czy końcówki anteny.
Niektóre urządzenia mają rozmiar standardowego radioodbiornika, zatem można je umieścić w tablicy przyrządów. Są sprzedawane z kieszenią, a głośnik zamontowany jest w przednim panelu.
Ciekawym rozwiązaniem są radiostacje z osobnym panelem sterującym. Radio można wtedy zamontować np. pod fotelem, a na niewielki ekranik i mikrofon łatwiej jest znaleźć miejsce.
Na odbiór sygnału wpływ może mieć rodzaj auta
Często zakłócenia, które odbiera radiostacja, nie są bezpośrednio winą urządzenia. Źródłem trzasków może być instalacja zapłonowa lub wtryskowa auta. W jednym samochodzie to samo radio może działać bez żadnych zarzutów, w innym nie da się uniknąć odbierania zakłóceń. Przed ostatecznym wyborem urządzenia warto więc sprawdzić kilka modeli.
Antena wymaga dostrojenia do radiostacji
W celu zapewnienia optymalnej pracy zestawu (jest to szczególnie ważne podczas nadawania) wymagane jest zestrojenie ze sobą radia, anteny i kabla łączącego. Wykonywane jest to przy pomocy specjalnego urządzenia nazywanego reflektometrem. Strojenie polega najczęściej na zmianie długości anteny. Czynność nie jest skomplikowana i zwykle wliczona w cenę urządzenia (może też kosztować ok. 20 zł).
Używanie radia w czasie jazdy jest legalne
Korzystanie z CB w czasie prowadzenia pojazdu, w przeciwieństwie do rozmowy przez telefon bez zestawu głośnomówiącego, jest dozwolone.
Komenda Główna Policji zastrzega jednak, że "o ile sama rozmowa przez CB radio nie jest zabroniona, to w niektórych okolicznościach kierujący, korzystając z CB radia, swoim zachowaniem może przyczynić się do utrudnienia lub spowodowania zagrożenia bezpieczeństwa lub porządku w ruchu drogowym, za co może zostać pociągnięty do odpowiedzialności".
Rozmowy słyszą wszyscy odbiorcy wokół
Łączność przez CB odbywa się tak, jak przy użyciu krótkofalówek w trybie "naciśnij i mów" - tylko jedna osoba może mówić naraz. Należy pamiętać, że w eterze nie ma miejsca na prywatność, rozmowę między dwiema osobami słyszą wszyscy wokół odbierający ten sam kanał.
W łączności CB obowiązuje slang
Rozmowy przez radio CB dla nowicjusza mogą być niezrozumiałe, obowiązuje zarówno specyficzne słownictwo, jak i sposób formułowania wypowiedzi. Wskazane jest, aby początkujący przez kilka pierwszych dni ograniczyli się do nasłuchu kanału 19, tak aby "osłuchać" się z panującymi zasadami.
Dla ułatwienia, podajemy kilka podstawowych pojęć: "mobilki" - samochodowi użytkownicy CB, "misiaczki suszą" - policjanci z radarem, "szerokości" - szerokiej drogi, "ścieżka" - droga,"margines" - pobocze, "brejk" - włączenie się do rozmowy.
Niestety, oprócz humorystycznych powiedzonek, w eterze zbyt często słychać wypowiedzi chamskie i wulgarne.
Policja też słucha kanału drogowego CB
Dla wielu użytkowników CB jest przede wszystkim źródłem informacji o miejscach kontroli drogowych czy aktywności nieoznakowanych radiowozów. Warto jednak uważać - policja też prowadzi nasłuch kanału drogowego. Po wykryciu pozycji mundurowych zwykle przemieszczają się oni w inne miejsce. Co więcej, zdarzają się też fałszywe komunikaty np. o braku kontroli na danym odcinku.
Za granicą mogą obowiązywać inne przepisy
W niektórych krajach obowiązuje korzystanie z innej modulacji, słabszych nadajników, nawet częstotliwości kanałów mogą się różnić. Może być nawet wymagane pozwolenie na korzystanie z radia CB (np. w Austrii, we Włoszech, Szwajcarii).
Kanały CB o specjalnym przeznaczeniu
Pasmo wykorzystywane w łączności CB podzielone jest na 40 kanałów. Większość z nich przeznaczona jest do prowadzenia normalnych rozmów - wystarczy znaleźć wolny kanał. Kilka ma jednak tradycyjnie określone przeznaczenie.
Kanał 19: drogowy
Najbardziej przydatny dla kierowców. To na nim wymieniane są informacje o korkach, warunkach drogowych oraz - co dla wielu osób jest chyba najważniejsze - miejscach kontroli drogowych.
Kanał 9: ratunkowy
Można go wykorzystać wyłącznie w celu wezwania nagłej pomocy np. w razie wypadku. Prowadzenie prywatnych rozmów absolutnie nie wchodzi w rachubę. Nasłuch rozmów na tym kanale prowadzą służby ratownicze, w tym ratownicy obywatelscy.
Kanał 2: taksówkarski
Zwyczajowo wykorzystywany przez korporacje taksówkowe. Za jego pomocą można też zamówić kurs.
Kanał 28: wywoławczy
Tutaj można wywołać znajomych. Po zgłoszeniu się rozmówcy należy przejść na inny, wybrany kanał. Traktowanie kanału 28. jako wywoławczego wynika z zaszłości historycznych - kiedyś do dyspozycji było tylko 28 kanałów i to właśnie ostatni był zwyczajowo wykorzystywany do wywoływania. |
Link |
|
|
|
|
OJCIEC
Wio Łysa!
Dołączył: 20 Mar 2007 Pochwał: 233 Posty: 6674 Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 08:53
|
|
|
Blues cytował już wyrywki w Strefie Śmiechu |
|
|
|
|
tqmeh
Forum Lider
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 18:09
|
|
|
Cytat: | Antena wymaga dostrojenia do radiostacji (...)
(...) wymagane jest zestrojenie ze sobą radia, anteny i kabla łączącego (...) |
(...)
Cytat: | Kanały CB o specjalnym przeznaczeniu (...) |
Fikcja
Co za matoł to pisał... dokładnie >> strefa śmiechu... |
|
|
|
|
lukaszr
Administratore banitore
Dołączył: 12 Mar 2009 Pochwał: 106 Posty: 2630 Skąd: PL
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 19:09
|
|
|
Tomek, ja wiem, że Ty jesteś SPxxxx, ale a propos tego:
Cytat: | Antena wymaga dostrojenia do radiostacji (...)
(...) wymagane jest zestrojenie ze sobą radia, anteny i kabla łączącego (...) |
Stroi się antenę do radia, ale jeżeli nie jesteś w stanie uzyskać odpowiednio niskiego SWR (głównie tyczy się to instalacji stacjonarnych) to można wspomóc się właśnie docinaniem kabla. Tu chłopaki się fajnie sprzeczają: Klik |
|
|
|
|
BluesW. [Usunięty]
Ostrzeżeń: 22/5
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 19:12
|
|
|
Łukasz, docinanie kabla to taka sztuczka magiczka
Jak masz źle zrobiony lut to docinasz kabel i lutujesz jeszcze raz... i tak do skutku, aż zalutujesz dobrze
Znam takich magików, co pół metra kabla skracali i po głowie się drapali |
|
|
|
|
lukaszr
Administratore banitore
Dołączył: 12 Mar 2009 Pochwał: 106 Posty: 2630 Skąd: PL
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 19:17
|
|
|
Ja tak kiedyś zszedłem na praktycznie SWR=1.1 na antenie stacjonarnej - przeliczyłem jakiej długości ma być kabel i wyszło idealnie
Ech gdzie te czasy (1993 rok) |
|
|
|
|
tqmeh
Forum Lider
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 19:57
|
|
|
Łukaszu, jeśli SWR jest tylko w sobie znanym miejscu, to pozostaje zmiana ustawienia anteny do danej aplikacji, a kabel niech sobie wisi. W dyskusji, którą cytujesz puenta jest jedna: kabel nie ma nic do gadania.
Z moich skromnych doświadczeń powiem, że nowa X510 na maszcie 11m i dowolnym odcinku kabla H1000 ma SWR 1:1, co fabryka to fabryka, oczywiście pasmo 2m to nie KF.
Przy KF-e odległość od ziemi jak wiesz ma decydujące znaczenie, na dowolnym odcinku RG-100 zestroiłem moje antenki na 80, 40 i 20m z SWR nie gorszm niż 1:2, dopieszczenie całości na 1:1 w określonym przedziale pasma to tylko kwestia pochylenia się nad tematem.
Podobnie jest z cymbał-radiem, antena żeby była tania, wykonana jest przez małe rączki, kabel nie ma 50 Ohm tylko 75 albo 200 tworząc transformator gamma, całość wisi na jakimś relingu albo lusterku, biorąc masę z powietrza lub znaczka na atrapie Zestrojenie takiego zestawu faktycznie graniczy z cudem...
lukaszr napisał/a: | Ech gdzie te czasy (1993 rok) |
To były czasy, GSM nie istniał, a radio dawało prawdziwe możliwości.
Pozdr. |
|
|
|
|
lukaszr
Administratore banitore
Dołączył: 12 Mar 2009 Pochwał: 106 Posty: 2630 Skąd: PL
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 20:53
|
|
|
Dalej będę twierdził, że długość kabla ma znaczenie - jeszcze jak byłem na studiach bym to wskazał od strony technicznej, ale teraz... nie za wiele pamiętam |
|
|
|
|
OJCIEC
Wio Łysa!
Dołączył: 20 Mar 2007 Pochwał: 233 Posty: 6674 Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
|
Wysłany: 15 Listopad 2010, 21:45
|
|
|
Chyba wyłącznie w przypadku jak opisał tqmeh, kiedy niedopasowana jest impedancja kabla, ew. przy jakichś kosmicznych jego długościach. Przecież parametry RLC przewodu antenowego o długości kilku metrów są pomijalnie małe. Z drugiej strony należę niestety do tych, którzy słyszą różnice w interkonektach i kablach głośnikowych w świecie audio, więc... |
|
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Możesz załączać pliki na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dura lex sed lex - Mandat za CB?! | Wersja do druku
|
|