Forum Mapy Fotoradarów Antyradary Sid 75677a60f51a3205e1e770a031d581dc Mapa fotoradarów najpopularniejsze
RejestracjaRejestracja   ZalogujZaloguj   FAQFAQ   SzukajSzukaj


Poprzedni temat «» Następny temat
Warszawa - Fotoradary stacjonarne
Autor Wiadomość
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1550
Posty: 31928
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 22 Sierpień 2022, 15:37   

Cytat:
Pan Janusz dostał zdjęcie z fotoradaru, a na nim dwa auta. Wyjaśniamy, czy musi zapłacić mandat

Nasz czytelnik pan Janusz dostał "pozdrowienia z wakacji": to zdjęcie z fotoradaru, które dokumentuje przekroczenie prędkości i oznacza, że trzeba zapłacić mandat. Tyle że na zdjęciu wyraźnie widać dwa jadące obok siebie samochody, a nasz czytelnik jest pewien, że w chwili, gdy został sfotografowany, był właśnie wyprzedzany przez samochód jadący sąsiednim pasem. Błąd systemu czy jednak trzeba zapłacić?




Wykroczenie nie było duże – pan Janusz jechał za szybko o 15 km/h, co oznacza mandat w wysokości 100 zł. Ale – obwiniony kierowca zauważył to od razu – na zdjęciu widać jadące obok siebie dwa samochody. Skąd fotoradar ma wiedzieć, który samochód przekroczył prędkość? I dlaczego wezwanie do wskazania kierującego przyszło do właściciela samochodu, który na zdjęciu znajduje się nieco z tyłu, jest częściowo zasłonięty przez inny samochód?

Jak działa radar mierzący prędkość?

W dużym uproszczeniu: głowica radarowa wysyła wiązkę mikrofal, które odbijają się od różnych przeszkód w otoczeniu i wracają do urządzenia. Gdy mikrofale natrafią na poruszający się samochód, zostają odbite i również wracają. Wraz ze zbliżaniem (albo oddalaniem się) pojazdu od urządzenia mierzącego prędkość, zmienia się sygnał wracający do głowicy radaru: im mniejsza odległość od pojazdu, tym krótszy czas powrotu. Na tej podstawie określana jest prędkość obiektu.

Tyle że wiązka wysyłana przez radar jest bardzo szeroka, im większa odległość od urządzenia, tym jest ona szersza. Z punktu widzenia urządzenia pomiarowego nie ma znaczenia, czy mierzy ono prędkość samochodu, samolotu, jadącej w tle ciężarówki czy też łopatek poruszającego się wentylatora chłodnicy jakiegoś pojazdu. Co do zasady jednak mocniejszy sygnał "wygrywa" – dlatego zwłaszcza starszej generacji fotoradary, jakich wciąż dużo na polskich drogach, czasem robią "puste" zdjęcia albo mierzą prędkość nie tego pojazdu, który widać na zdjęciu. Błędów jest mało, jeśli urządzenie zostanie ustawione w miejscu, gdzie nie ma źródeł potencjalnego zakłócenia sygnału.

Co do zasady, jednak jeśli w kadrze pojawią się dwa samochody, typowy fotoradar nie jest w stanie wskazać, czyją prędkość zmierzył. Dlatego już przy wstępnej selekcji tego typu zdjęcia lądują w koszu. Bardziej wyrafinowane urządzenia usuwają takie fotografie automatycznie.

Zasada działania fotoradaru jest też przeciwwskazaniem do wykorzystywania tego rodzaju urządzeń w mieście, gdzie występuje duże natężenie ruchu. Wystarczy, że na wysokości fotoradaru zbyt szybki kierowca schowa się za inne auto albo przynajmniej z nim zrówna, aby mógł liczyć na bezkarność.

Dwa auta obok siebie na zdjęciu: będzie mandat, bo... to nie był fotoradar

"Fotoradary" ustawione przy skrzyżowaniu na ul. Ostrobramskiej w Warszawie to nie są jednak typowe fotoradary. Urządzenia te, choć zamknięte są w takich samych obudowach jak fotoradary, korzystają z nieco archaicznej, ale skutecznej technologii: podłączone są do tzw. pętli indukcyjnej, a mówiąc po ludzku, do czujników zamontowanych w asfalcie. Każdy pas ruchu ma swój zestaw czujników, a zatem urządzenia, które robią zdjęcia, wiedzą, który samochód na zdjęciu należy przyporządkować do konkretnej prędkości.

Pan Janusz, który ma żal, że to on został mandat, choć był właśnie wyprzedzany przez szybszy samochód, nie powinien czuć się pokrzywdzony: ten drugi kierowca zapewne też dostał "pamiątkę z wakacji", a jego mandat jest odpowiednio wyższy.

Na marginesie: od czasu drastycznych podwyżek mandatów kierowcy są ostrożniejsi, zaś zarządca państwowych fotoradarów ma znacznie mniej pracy. Dzięki temu możliwe jest obniżania absurdalnie wysokich progów działania urządzeń kontroli prędkości: o ile kiedyś fotoradary nie reagowały na przekroczenia niższe niż 20-30 km/h, to obecnie wystarczy przekroczyć o 11 km/h, aby dostać do domu przesyłkę ze zdjęciem.

Link
 
 
Automobil

Wysłany:    A może to Cię zainteresuje



 
 
małymobil 
Moderatore

Dołączył: 10 Lis 2010
Pochwał: 1148
Posty: 3386
Skąd: TST/ WWL
Wysłany: 12 Październik 2022, 16:52   

Puste <FR> w przeciągu ostatnich dni są:

- Puławska
- Trasa Toruńska x3 sztuki
- Krakowska kierunek Kraków - Wrocław
- Powstańców Śląskich
- Górczewska
- Trakt Brzeski
- Rosochata przy mostku
- Wybrzeże Kościuszkowskie - remont drogi
- Spacerowe - remont drogi
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1550
Posty: 31928
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 17 Grudzień 2022, 07:55   

Cytat:
Karetka zderzyła się z autobusem i wjechała w fotoradar



Cytat:
Do zdarzenia doszło na skrzyżowaniu ulic Ostrobramskiej i Zamienieckiej.

Źródło: https://tvn24.pl
 
 
Spawacz 
FotoManiacSpawacz


Dołączył: 31 Mar 2017
Pochwał: 710
Posty: 1163
Skąd: Pruszków
Wysłany: 18 Grudzień 2022, 20:13   

Cytat:
Karetka zderzyła się z autobusem i wjechała w fotoradar.

Nie każdy bohater nosi pelerynę. ;-)
 
 
Spawacz 
FotoManiacSpawacz


Dołączył: 31 Mar 2017
Pochwał: 710
Posty: 1163
Skąd: Pruszków
Wysłany: 25 Grudzień 2022, 21:57   

małymobil napisał/a:
Puste <FR> w przeciągu ostatnich dni są:

- Spacerowa - remont drogi

Tego ze Spacerowej to drogowcy wyrwali z korzeniami. A tak na serio to zobaczymy czy po wybudowaniu trasy tramwajowej do Wilanowa wróci na swoje miejsce. :o
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1550
Posty: 31928
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 27 Grudzień 2022, 11:09   

Spawacz napisał/a:
Tego ze Spacerowej to drogowcy wyrwali z korzeniami.

Na chwilę obecną usuwam go z mapy fotoradarów. Spawacz, przejmujesz ten temat i obejmujesz go swoim osobistym nadzorem. :cool:
 
 
sasaaa
Dziędobry!

Dołączył: 02 Sty 2023
Posty: 2
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2 Styczeń 2023, 23:10   

Hej, czy ten fotoradar:

:arrow: Trasa Toruńska, przed skrzyżowaniem z ul. Ostródzką, jadąc w kierunku centrum

Działa? :smile:
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1550
Posty: 31928
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 3 Styczeń 2023, 06:48   

A błysnął Ci?
 
 
sasaaa
Dziędobry!

Dołączył: 02 Sty 2023
Posty: 2
Skąd: Warszawa
Wysłany: 3 Styczeń 2023, 10:06   

Na szczęście nie, wszyscy jechali mniej więcej w jednym tempie, około 70 km/h, ale totalnie o nim zapomniałem i nawet nie wiedziałem w momencie mijania jakie tam jest ograniczenie.
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1550
Posty: 31928
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 3 Styczeń 2023, 23:04   

Ale przecież to są nieczynne stare Fotorapidy, które nie wiadomo dlaczego nie zostały zdemontowane. Tam to nawet 200 mogłeś jechać, choć nie chwalimy takich agresywnych zachowań. :twisted:
 
 
małymobil 
Moderatore

Dołączył: 10 Lis 2010
Pochwał: 1148
Posty: 3386
Skąd: TST/ WWL
Wysłany: 23 Styczeń 2023, 23:03   

UWAGA! Trakt Brzeski - serduszko zabiło w żółtej puszce. <FR> przyszedł z Rosochata.
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1550
Posty: 31928
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 23 Styczeń 2023, 23:04   

A kto to obsługuje? Bo one nie w Canardzie!
 
 
małymobil 
Moderatore

Dołączył: 10 Lis 2010
Pochwał: 1148
Posty: 3386
Skąd: TST/ WWL
Wysłany: 23 Styczeń 2023, 23:06   

piotreg napisał/a:
A kto to obsługuje? Bo one nie w Canardzie!

<itd> ręcznie tak samo jak wszystkie Fotobadziewie w Stolicy.
 
 
piotreg 
Administratore banitore
piotreg


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1550
Posty: 31928
Skąd: Dolny Śląsk
Wysłany: 23 Styczeń 2023, 23:10   

:shock:
 
 
kali 
Zaczyna kumać

Dołączył: 11 Paź 2018
Pochwał: 65
Posty: 153
Skąd: Lublin
Wysłany: 1 Luty 2023, 09:12   

Cytat:
Podsumowano rok radarów na Moście Poniatowskiego. Rekordzista jechał ferrari 170 km/h

Od ponad roku funkcjonują fotoradary na Moście Poniatowskiego w Warszawie. Inspekcja Transportu Drogowego podsumowała, jak urządzenia sprawdziły się w praktyce.




Według danych Inspekcji Transportu Drogowego kierowcy zaczęli jeździć wolniej, a fotoradary na Moście Poniatowskiego rejestrują mniej wykroczeń.

Fotoradary na Moście Poniatowskiego zamontowano we wrześniu 2021 roku. Powodem była nagminna niebezpieczna jazda warszawskich kierowców, która kończyła się tragicznie. Według danych ratusza, w latach 2015-2019 doszło na moście do 26 wypadków drogowych, w których zginęły trzy osoby. Przy 16 wypadkach odnotowano nadmierną prędkość.

W końcu zdecydowano się na montaż sześciu fotoradarów. W tym miejscu miał też funkcjonować Odcinkowy Pomiar Prędkości, ale ostatecznie zrezygnowano z niego. Ale i tak efekty działań ITD widać jak na dłoni. W ciągu roku fotoradary zrobiły 60 tysięcy zdjęć, a sama ich obecność sprawiła, że udało się ograniczyć liczbę przekroczeń prędkości przez kierowców o 70 proc.

Wiadomo też, że są one niewielkie. Według danych ITD 70 proc. rejestrowanych wykroczeń to naruszenia mieszczące się w przedziale od 11 do 20 km/h. Wykroczenia, w których kierowca przekroczył prędkość o ponad 50 km/h dotyczyły tylko 1 proc. przypadków.

Niechlubny rekord należy do kierowcy ferrari, który 4 września jechał przez Most Poniatowskiego z prędkością 170 km/h. Dostał za to 2,5 tys. zł mandatu, stracił też prawo jazdy na co najmniej trzy miesiące.

Zdjęcie z fotoradaru to jeszcze nie wyrok. Kiedy można odmówić przyjęcia mandatu?

Zdjęcie zrobione przez fotoradar nie zawsze musi być ostatecznym dowodem na przewinienie drogowe. Czasem kary pieniężnej da się uniknąć. Czy kierowca zawsze musi przyjąć taki mandat? Są sytuacje, kiedy dostaje argumenty, by odmówić uiszczenia kary – pisał w naTemat Łukasz Grzegorczyk.

Kiedy można nie przyjąć mandatu?

Bywa, że zdjęcie zrobione przez fotoradar nie jest wystarczająco wyraźne, by jednoznacznie stwierdzić, kto prowadził pojazd. I tu pojawiają się problemy, jeśli z samochodu korzysta więcej niż jedna osoba. Takie sytuacje dotyczą np. aut firmowych. Właściciel samochodu ma wtedy prawo odmówić przyjęcia mandatu, ale musi wskazać osobę, która siedziała za kierownicą w momencie popełnienia wykroczenia.

Jeśli tego nie zrobi, dostaje grzywnę do 500 zł bez punktów karnych. Na fotografiach z fotoradarów może zostać uwieczniony więcej niż jeden pojazd. To uniemożliwia wskazanie winnego, bo de facto nie wiadomo, kto rzeczywiście złamał przepisy. Kierowca może też zakwestionować jakość zdjęcia. Jeśli jest niewyraźne lub rozmazane, może nie przyjąć mandatu. Decyzję o niewymierzeniu kary podejmuje wtedy sędzia.

Link
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Warszawa - Fotoradary stacjonarne | Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group