Forum Mapy Fotoradarów Antyradary Sid 6366d8a45083b6774d2451c40e51740b Mapa fotoradarów najpopularniejsze
RejestracjaRejestracja   ZalogujZaloguj   FAQFAQ   SzukajSzukaj


Poprzedni temat «» Następny temat
Radary, fotoradary, lidary i videorejestratory ogólnie - Z jaką prędkością mijamy fotoradary?!
Autor Wiadomość
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1542
Posty: 31854
Skąd: DWR
Wysłany: 21 Wrzesień 2019, 13:32   Z jaką prędkością mijamy fotoradary?!

Cytat:
Większość kierowców boi się fotoradarów. Jadą 40 km/h, choć mogą dwa razy szybciej



Przed fotoradarem ustawionym w miejscu ograniczenia prędkości do 70 km/h, średnia prędkość kierowców spada aż do 40 km/h – tak wynika z analizy prędkości 1,5 mln kierowców, którzy poruszają się po Polskich drogach. Wskazują na to też sygnały, jakie otrzymujemy od naszych czytelników.


W ostatnim czasie otrzymaliśmy kilka sygnałów od czytelników, dotyczących zachowań niektórych kierowców na drogach, gdzie zamontowane są fotoradary czy też odcinkowe pomiary prędkości. Chodzi głównie o fakt, iż zbliżając się do takiego miejsca nie patrzą oni na znaki, tylko gwałtownie zwalniają i poruszają się z prędkością blisko dwa razy mniejszą, niż dozwolona w danym miejscu. Wskazywane były głównie miejsca, gdzie można się poruszać więcej niż 50 km/h.

Jednym z nich jest odcinkowy pomiar prędkości w Łuszczowie na drodze krajowej nr 82 Lublin – Łęczna. Jak wyjaśniają nasi czytelnicy, wciąż zdarzają się kierowcy, którzy zwalniają do 50 km/h choć w tym miejscu obowiązuje ograniczenie prędkości do 90 km/h. Kolejne wskazywane miejsca to fotoradary np. w Firleju na drodze krajowej nr 19 Lublin – Kock. Przez miejscowość można się poruszać z prędkością do 70 km/h, tymczasem wielu kierowców na widok ustawionego tam fotoradaru zwalnia gwałtownie do 40 km/h. Zdaniem czytelników kierowcy ci nie patrząc na znaki powodują niepotrzebne spowolnienie ruchu a także niejednokrotnie stwarzają zagrożenie poprzez gwałtowne hamowanie.

Potwierdza to analiza zachowań kierowców opracowana przez firmę Neptis, operatora systemu Yanosik. W całym kraju obecnie funkcjonuje 430 fotoradarów oraz 30 odcinkowych pomiarów prędkości. Przeanalizowane zostały prędkości poszczególnych pojazdów a w szczególności reakcje kierowców, którzy zbliżają się do tego typu urządzeń. Jako miernik zachowań kierowców uznano zmianę średniej prędkości w okolicach fotoradarów. W ten sposób sprawdzano, czy kierowcy redukują swoją prędkość, a jeśli tak to o ile km/h.

Z opracowania wynika, że aż 80 proc. kierowców których zachowania poddano analizie, w odległości od 800 m do 650 m przed fotoradarem porusza się szybciej od obowiązującego ograniczenia prędkości, przy czym ich jazda jest w miarę jednostajna. W okolicach 500 m, średnia prędkość zaczyna widocznie spadać poniżej obowiązujących ograniczeń. Tymczasem już 50 m przed fotoradarem kierowcy potrafią poruszać się aż o 20 km/h wolniej niż wskazują na to znaki.

Jeszcze ciekawiej to wygląda w miejscach z ograniczeniem prędkości do 70 km/h. W tym przypadku średnia prędkość użytkowników spada aż do 40 km/h. Wielu kierowców porusza się zatem o 30 km/h wolniej niż wskazują na to ograniczenia. Jak wyjaśnia Magda Zglińska z Yanosika, może to być spowodowane tym, że kierowcy "dla pewności" redukują prędkość do wartości ograniczeń obowiązujących w terenie zabudowanym.

Link
 
 
Automobil

Wysłany:    A może to Cię zainteresuje



 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1542
Posty: 31854
Skąd: DWR
Wysłany: 23 Styczeń 2023, 23:11   

Generalnie to radzę uważać!!! Ustawowy "próg litości" na poziomie +11 km/h jest już dawno nieaktualny, a <itd> wyraźnie włączyło się do walki o zapewnienie środków na rządowy socjal. PLUS SIEDEM i poległ!!! Obstawiam, że mogli zjechać do +5 km/h.



fot. Wiesław Cochara
 
 
małymobil 
Moderatore

Dołączył: 10 Lis 2010
Pochwał: 1098
Posty: 3311
Skąd: TST/ WWL
Wysłany: 23 Styczeń 2023, 23:19   

piotreg napisał/a:
Generalnie to radzę uważać!!! Ustawowy "próg litości" na poziomie +11 km/h jest już dawno nieaktualny, a <itd> wyraźnie włączyło się do walki o zapewnienie środków na rządowy socjal. PLUS SIEDEM i poległ!!! Obstawiam, że mogli zjechać do +5 km/h.

Co za c h u j k i małe. Za 50 PLN i 1 punkt to drożej wychodzi wysłanie tego zdjęcia i papier. :mad: Ale chyba nie jest to do końca zgodne z artykułem 129h.5.3 PoRD.
 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1542
Posty: 31854
Skąd: DWR
Wysłany: 24 Styczeń 2023, 07:39   

małymobil napisał/a:
Ale chyba nie jest to do końca zgodne z artykułem 129h.5.3 PoRD.

Cytat:
Sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.

Wychodzi na to, że tak.
 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1542
Posty: 31854
Skąd: DWR
Wysłany: 24 Styczeń 2023, 08:48   

Cytat:
Margines błędu fotoradaru. Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do szefa MSWiA

W przypadku wymierzania mandatów za niewielkie przekroczenia prędkości, powinien być uwzględniany dopuszczalny błąd pomiaru fotoradarów i wskaźników w autach, który może wynosić nawet do 3 km/h - uważa Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek. O zmianę przepisów zwrócił się do MSWiA.




RPO: Należałoby karać przekroczenie dopuszczalnej prędkości w zakresie od 4 km/h

Zdaniem Rzecznika, wzięcie pod uwagę "marginesu błędu pomiarowego urządzeń laserowych" powinno oznaczać, że należałoby karać mandatami przekroczenie dopuszczalnej prędkości w zakresie od 4 km/h. Tymczasem w aktualnym taryfikatorze mandatowym stanowiącym podstawę wymiaru grzywien najniższe przekroczenia prędkości określono jako "do 10 km/h", czyli - jak wskazuje RPO - oznacza to przekroczenie od 1 do 10 km/h.

Tymczasem - jak zaznaczył RPO w swoim piśmie do szefa MSWiA Mariusza Kamińskiego zamieszczonym na stronie Biura Rzecznika - rozporządzenie ministra gospodarki z 2014 r. w sprawie wymagań, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w kontroli ruchu drogowego, oficjalnie stwierdza, iż urządzenia pomiaru prędkości mogą wykazywać poza laboratorium błąd rzędu 3 km/h na minus bądź na plus.

Na przykład, jeżeli miernik laserowy, dokonując pomiaru w miejscu, gdzie dozwoloną prędkością jest 50 km/h, ujawni prędkość pojazdu na poziomie 53 km/h, to uwzględniając nielaboratoryjne warunki pomiaru i przy uwzględnieniu błędu pomiaru, może być odczytywany tak, że kierowca jechał z dozwoloną prędkością i wykroczenia nie popełnił - wskazuje RPO.

Jak przyznaje, w takim przypadku możliwa jest też odmienna interpretacja - przyjęcie, że "faktyczna prędkość wyniosła 56 km/h". Obowiązująca także w prawie wykroczeń zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść obwinionego nakazuje przyjęcie jednak wersji korzystniejszej dla obwinionego - przypomniał Marcin Wiącek.

Margines błędu w pomiarze

Jednocześnie RPO zauważył, że te "spostrzeżenia odnoszą się nie tylko do sytuacji granicznej pomiędzy popełnieniem wykroczenia a jego niepopełnieniem, ale także do oceny jego wagi" - na przykład mogą także mieć związek z przesłanką zatrzymywania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h w terenie zabudowanym. Jak wskazał, w takich przypadkach odczyt z urządzenia wskazujący na przekroczenie prędkości o 51 km/h nie uwalniałby od odpowiedzialności za wykroczenie drogowe, ale miałby wpływ na kwestię "czasowej utraty uprawnień do kierowania pojazdami".

Wiącek zastrzegł, że "nie można deprecjonować zasadności pociągania do odpowiedzialności za przekroczenie prędkości o np. o 5 lub o 10 km/h". Nawet tak niewielkie przekroczenie może spowodować zagrożenie w ruchu drogowym - ocenił.

Jednak - jak dodał - "w przypadku kierujących, którzy starają się zachować dopuszczalną prędkość, nie można zapominać, że także wskaźniki aut są obarczone są podobnym marginesem błędu". Wprowadzona obecnie w tabeli taryfikatora karalność przekroczenia de facto od 1 do 10 km/h budzi zatem uzasadnione zastrzeżenia - napisał.

Dlatego - w ocenie RPO - rozwiązaniem oczekiwanym i wpływającym ewidentnie pozytywnie na prawa i wolności obywateli byłoby przyjęcie, że pomiar wskazywany urządzeniem obarczony jest pewnym marginesem błędu, co z kolei warunkowałoby wymierzanie sankcji na podstawie "pomiaru przyjętego", który byłby wynikiem pomniejszenia pomiaru wskazanego urządzeniem o maksymalny margines błędu pomiaru. Jak wskazał, takie rozwiązanie obowiązuje na przykład we Francji.

RPO do szefa MSWiA

W Polsce istnieje aktualnie w takich sytuacjach tylko możliwość odmowy przyjęcia mandatu. Jednak kara wymierzana przez sąd może być znacznie dolegliwsza od mandatu. A negatywnie na ekonomikę wymiaru sprawiedliwości rzutuje wszczynanie czasochłonnych i kosztownych postępowań sądowych, w których za pomocą opiniowania przez biegłego rozstrzygana ma być kwestia błędu pomiarowego urządzenia - ocenił Rzecznik.

RPO poddaje zatem pod rozwagę ministra zainicjowanie prac legislacyjnych zmierzających do przyjęcia unormowania sankcjonującego uwzględnianie na korzyść obwinionego błędu pomiarowego w sytuacjach "granicznych" oraz zmiany zakresu nowego taryfikatora - czytamy w piśmie Marcina Wiącka do szefa MSWiA.

Link
 
 
małymobil 
Moderatore

Dołączył: 10 Lis 2010
Pochwał: 1098
Posty: 3311
Skąd: TST/ WWL
Wysłany: 24 Styczeń 2023, 08:57   

piotreg napisał/a:
małymobil napisał/a:
Ale chyba nie jest to do końca zgodne z artykułem 129h.5.3 PoRD.

Cytat:
Sposób dokonywania pomiarów przez urządzenia rejestrujące, z uwzględnieniem progów prędkości dostosowanych do obowiązującego na drodze ograniczenia prędkości, oraz przetwarzania przez te urządzenia zarejestrowanych danych, a także biorąc pod uwagę możliwość błędu kierowcy do 10 km/h włącznie w utrzymaniu dopuszczalnej prędkości.

Wychodzi na to, że tak.

Znalazłem post tego Pana i podobno zaproponowali mu 200 PLN, czyli przedział 16–20 km/h – mandat 200 zł i 3 punkt karne. Coś tu chyba namieszali.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Radary, fotoradary, lidary i videorejestratory ogólnie - Z jaką prędkością mijamy fotoradary?! | Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group