Radary, fotoradary, lidary i videorejestratory ogólnie - Iskra kontra wentylator - czyli pędząca klimatyzacja |
Autor |
Wiadomość |
euros
Czai bazę
Dołączył: 08 Cze 2010 Użytkownik zbanowany Zakaz pisania Pochwał: 207 Ostrzeżeń: 4/5 Posty: 453 Skąd: się znamy?
|
|
|
|
|
Automobil
|
Wysłany: Na laser jammery laserowe, a na fotoradary wiadomo, jaki antyradar - kierowcy mają do wyboru najlepsze modele - wykrywacze Escort, Valentine One, Noxo, Whistler wyposażone w euro pasma dla radarów.
|
|
|
|
|
|
|
euros
Czai bazę
Dołączył: 08 Cze 2010 Użytkownik zbanowany Zakaz pisania Pochwał: 207 Ostrzeżeń: 4/5 Posty: 453 Skąd: się znamy?
|
Wysłany: 7 Listopad 2016, 01:28
|
|
|
Cytat: | Odkurzacz "jadący" z prędkością 150 km/godz. "Państwo w Państwie" przetestowało policyjną "Iskrę" do mierzenia prędkości
Popularne "suszarki" niejednego kierowcę przyprawiły o ból głowy. Używane przez policję "Iskry" mogą błędnie wskazywać mierzoną prędkość, a funkcjonariusze często nie są prawidłowo przeszkoleni. Testy w studiu programu "Państwo w Państwie" wykazały że urządzenie może mocno mylić się w swoich pomiarach. Czy wyrok, jaki właśnie zapadł, uruchomi lawinę kolejnych? O tym była mowa w programie.
Jak przetestowali w studiu dziennikarze programu, gdy skierowano urządzenie na stojący samochód z włączonym silnikiem pokazywało prędkość najpierw 49 kilometrów na godzinę potem 63 kilometry na godzinę. Co więcej włączony w studiu stojący odkurzacz "jechał" z prędkością 153 kilometrów na godzinę.
- To jest smutne, gdy pokazujemy, że stojący samochód "jedzie". Jednak przez to urządzenie ludzie tracą prawo jazdy. Nie powinno być ono używane przez policje na polskich drogach. No chyba, że do zabawy. Ale policja nie kupiła ich jako zabawki - powiedział Emil Rau, ekspert tropiący absurdy związane z pomiarem prędkości na polskich drogach.
Daniel Gaweł został zatrzymany przez patrol drogówki. Policjanci "Iskrą" zmierzyli jego prędkość. Ich zdaniem jechał 95 km/h, jednak pan Daniel dobrze zna te okolicę i zawsze jedzie tu ok. 40 km/h. Funkcjonariusze na trzy miesiące odebrali mu prawo jazdy. Sprawa trafiła do sądu, bo mężczyzna nie przyjął 500 zł mandatu.
- Policjant powiedział, że w sądzie w Raciborzu jeszcze żaden kierowca nie wygrał z policją - wspomina pan Daniel.
Mierzyli pod linią wysokiego napięcia
Sąd pana Daniela uniewinnił. Stwierdził, że nie ma żadnego dowodu na to, że przekroczył prędkość, a Iskry nie posiadają żadnej rejestracji pomiaru.
- Nie można tego w ogóle sprawdzić. My nie mamy żadnej możliwości powiedzieć "Sprawdzam. Pokażcie obraz, film, zdjęcie, wydruk - zauważa Artur Mezglewski ze Stowarzyszenia "Prawo na drodze".
Są, więc tylko zeznania policjantów, którzy mierzyli prędkość pod liniami wysokiego napięcia.
- To jest zabronione. Zgodnie z instrukcją obsługi, każde takie linie energetyczne oddziałują bezpośrednio na urządzenie - podkreśla pan Daniel.
Jest to jeden z pierwszych takich wyroków dotyczących pomiarów Iskrą, który może uruchomić lawinę. Okazuje się, że policjanci nie są odpowiednio przeszkoleni, co do obsługi tego urządzenia. Jest to stary sprzęt sprowadzony 10 lat temu z Rosji.
Pan płaci, pani płaci...
- Mam informację, że policja nadal przyjeżdża w to miejsce i nadal pod tymi liniami energetycznymi dokonuje pomiarów prędkości i rabuje kierowców - mówi pan Daniel.
Mężczyzna chce ubiegać się o odszkodowanie. Policja ze starostwem przerzucają się winą Jedno jest pewne. Ostatecznie zapłaci Skarb Państwa, czyli my wszyscy.
Program " Państwo w Państwie" można obejrzeć tutaj. |
Link |
|
|
|
|
piotreg
Administratore banitore piotreg
Dołączył: 23 Mar 2007 Pochwał: 1546 Posty: 31888 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 7 Listopad 2016, 09:12
|
|
|
frameborder="0" allowfullscreen> |
|
|
|
|
czapla
Świeżak w kasku
Dołączył: 20 Lut 2009 Pochwał: 108 Posty: 1430 Skąd: Żary
|
Wysłany: 9 Listopad 2016, 21:23
|
|
|
Coś ty wkleił? |
|
|
|
|
piotreg
Administratore banitore piotreg
Dołączył: 23 Mar 2007 Pochwał: 1546 Posty: 31888 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 10 Listopad 2016, 08:06
|
|
|
Filmik. A co z nim nie tak? |
|
|
|
|
czapla
Świeżak w kasku
Dołączył: 20 Lut 2009 Pochwał: 108 Posty: 1430 Skąd: Żary
|
Wysłany: 10 Listopad 2016, 10:11
|
|
|
Mi otwiera króliczka, który dyma zajączka, czy jakoś tak. |
|
|
|
|
autogaz1984
500+
Dołączył: 02 Sty 2014 Pochwał: 1268 Ostrzeżeń: 1/5 Posty: 2469 Skąd: Toruń/Czernikowo/Lipno
|
Wysłany: 10 Listopad 2016, 12:42
|
|
|
czapla napisał/a: | Mi otwiera króliczka, który dyma zajączka, czy jakoś tak. |
|
|
|
|
|
tqmeh
Forum Lider
Dołączył: 26 Mar 2009 Pochwał: 620 Posty: 3707 Skąd: DZL
|
|
|
|
|
OJCIEC
Wio Łysa!
Dołączył: 20 Mar 2007 Pochwał: 233 Posty: 6674 Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
|
Wysłany: 14 Listopad 2016, 22:28
|
|
|
czapla napisał/a: | Mi otwiera króliczka, który dyma zajączka, czy jakoś tak. |
Znaczy klimat taki raczej wielkanocny? |
|
|
|
|
autogaz1984
500+
Dołączył: 02 Sty 2014 Pochwał: 1268 Ostrzeżeń: 1/5 Posty: 2469 Skąd: Toruń/Czernikowo/Lipno
|
Wysłany: 15 Listopad 2016, 20:17
|
|
|
OJCIEC napisał/a: | Znaczy klimat taki raczej wielkanocny? |
|
|
|
|
|
phonemaniac
Videomaniac
Dołączył: 10 Paź 2008 Pochwał: 1316 Posty: 4393 Skąd: WKZ
|
Wysłany: 11 Marzec 2017, 20:32
|
|
|
Cytat: | Radar Iskra-1 uznany za nieskuteczny. Znowu
Komenda Główna Policji uznała, że radar Iskra-1 może być stosowany przez policjantów wyłącznie na ich odpowiedzialność. Czy powinniśmy być zaskoczeni? Nie - wartość pomiarów dokonanych tym urządzeniem została już wielokrotnie oceniona negatywnie.
Znikomy sens korzystania z radarów Iskra-1 został wykazany już dawno temu. Jednym z najgłośniejszych przypadków był wyrok Sądu Rejonowego w Siemianowicach z 2014 roku. Sędzia uznał w nim, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, które określa jakie wymagania powinno spełniać urządzenie (Dz. U. Nr 225, poz. 1663 z 2007 r. punkt 10 ust. 1 par. 1), pomiar dokonany Iskrą-1 może zostać odrzucony jako dowód wykroczenia. Zapis w ustawie określa, że zasada działania sprzętu pomiarowego powinna gwarantować identyfikację pojazdu, którego prędkość jest badana. Innymi słowy — nie może tego dokonywać "na oko" funkcjonariusz.
Niestety właśnie w ten sposób odbywa się to w przypadku Iskry-1. Izabela Marczyk-Bregida, prezes siemianowickiego sądu na tej podstawie umorzyła postępowanie w sprawie kierowcy z Dąbrowy Górniczej, który twierdził, że nie dokonał zarzucanego mu wykroczenia. W tamtym przypadku dodatkowym argumentem na korzyść kierowcy był brak świadectwa legalizacji urządzenia, którym dokonano pomiaru.
Teraz, jak donosi Zarząd Wojewódzki Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów woj. śląskiego, z odpowiedzi KGP z 8 marca 2017 na pismo przewodniczącego Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. wielkopolskiego można dowiedzieć się, że funkcjonariusz dokonujący pomiaru powinien mieć bezwzględną pewność trafnej oceny wizualnej pojazdu z wyższą prędkością.
Z pisma KGP, które zostało przekazane do wszystkich jednostek policji wynika, że Iskra-1 wbrew temu, co ustalił sąd we wspomnianym wcześniej wyroku, spełnia ustawowe wymagania:
(...) używane przez Policję przyrządy radarowe o oznaczeniu fabrycznym Iskra-1 produkowane przez Simicon Sp. z o.o., posiadają zatwierdzenie typu oraz legalizację pierwotną i ponowną, w związku z czym posiadają potwierdzenie polskiej administracji miar, że spełniają wymagania metrologiczne, którym powinny odpowiadać przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, w tym również w zakresie wymogu identyfikacji pojazdu.
Jednocześnie KGP wskazuje, że zgodnie z instrukcją przy pomiarze prędkości na tle grupy pojazdów funkcjonariusz musi mieć pewność, iż dokonuje badania tego parametru dla właściwego samochodu. Sam Zarząd Wojewódzki Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów województwa śląskiego określa w związku z pismem KGP radary Iskra-1 mianem radarów z ograniczoną odpowiedzialnością.
Komendant Główny Policji 3 lata temu podjął decyzję o zakupie nowych radarów, które będą sprzężone z aparatem lub kamerą cyfrową, co miałoby zapewnić pełną transparentność działań. Bez jednoznacznego dowodu wizualnego właściwie żaden kierowca nie może mieć pewności, że przedstawiany wynik pomiaru został dokonany dla jego pojazdu. Wyjątek stanowi sytuacja, w której tą samą drogą w tym samym czasie nie jechał żaden inny pojazd.
Kierowcy, którym funkcjonariusz chce wystawić mandat karny na podstawie badania prędkości radarem Iskra-1 powinni zwrócić też uwagę na inne czynniki. Są one wymienione w instrukcji obsługi urządzenia i mogą mieć wpływ na pomiar:
- obecność bardzo silnych ponadnormatywnych zakłóceń od sieci elektrycznych, spawarek, wyładowań atmosferycznych — w piśmie KGP wskazana jest odległość punktu pomiarowego minimum o 20 metrów od osi linii energetycznej wysokiego napięcia
- padający bardzo gęsty śnieg lub intensywny deszcz
- obecność wyładowczych lamp gazowych w odległości mniejszej niż 5 m w kierunku działania pracy urządzenia
- bezpośrednie sąsiedztwo nadajników/przekaźników GSM, TV, radiowych
- pomiary na łuku drogi, których kąt pomiaru przekracza dopuszczalny kąt ustawienia osi wiązki fali promieniowania elektromagnetycznego o 10 stopni
- pomiary przez szybę pojazdu patrolowego typu SOLAR
- niesprawność źródła zasilania
Jak wynika z pisma KGP, wymiana radarów trwa już trzy lata, a wkrótce zrealizowany ma zostać zakup 400 laserowych mierników prędkości z rejestracją obrazu. |
LINK |
|
|
|
|
piotreg
Administratore banitore piotreg
Dołączył: 23 Mar 2007 Pochwał: 1546 Posty: 31888 Skąd: Dolny Śląsk
|
Wysłany: 15 Marzec 2017, 10:09
|
|
|
Cytat: | Policjanci sami krytykują działanie radarów!
Radar Iskra-1, o którego wadach pisaliśmy w naszym serwisie wielokrotnie, daje się we znaki nie tylko kierowcom, ale też policjantom drogówki.
Jak informuje Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów (NSZZ Policjantów), z wytycznych Komendy Głównej Policji wynika, że mundurowi mogą używać rosyjskiego radaru "wyłącznie na własną odpowiedzialność"!
W listopadzie ubiegłego roku przewodniczący Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów woj. wielkopolskiego wystosował do Komendy Głównej Policji pismo, w którym domagał się wycofania z wyposażenia "drogówki" ręcznego miernika prędkości Iskra-1. Odpowiedź KGP z dnia 8 marca bieżącego roku, którą NSZZ Policjantów publikuje w całości na swojej stronie internetowej, pozwala mieć poważne wątpliwości, co do wartości dowodowej pomiarów przeprowadzonych Iskrą...
W dokumencie czytamy, że radary Iskra-1 "posiadają zatwierdzenie typu oraz legalizację pierwotną i ponowną, w związku z czym posiadają potwierdzenie polskiej administracji miar, że spełniają wymagania metrologiczne, którymi powinny cechować się przyrządy do pomiaru prędkości pojazdów w ruchu drogowym, w tym również w zakresie wymogu identyfikacji pojazdu". Nie musimy chyba tłumaczyć, że wbrew zapewnieniom KGP radar Iskra-1, podobnie zresztą jak używany na szeroką skalę, mocno przestarzały miernik Rapid-1A, nie posiadają takiej funkcjonalności.
Przedstawiciele KGP tłumaczą, że: "Funkcja identyfikacji pojazdu jest realizowana w taki sposób, iż następuje automatyczne blokowanie pomiaru prędkości jeśli dwa pojazdy przejeżdżają jednocześnie przez strefę wiązki promieniowania elektromagnetycznego z różnymi prędkościami, chyba że konstrukcja przyrządu zapewni w sposób jednoznaczny wskazanie pojazdu jadącego z większą prędkością. Radar Iskra-1 w przypadku grupy pojazdów dokonuje pomiaru prędkości najszybciej jadącego pojazdu, pod warunkiem, że jego prędkość będzie o co najmniej 4 km/h większa od pozostałych". Nie zmienia to jednak faktu, że w gęstym ruchu, to policjant - metodą "na oko" dokonać musi wyboru najszybciej poruszającego się pojazdu!
Sama Komenda Główna Policji - powołując się na instrukcję użycia Iskry-1 - stwierdza, że "przy dokonywaniu pomiaru prędkości najszybciej jadącego pojazdu na tle grupy, osoba dokonująca pomiaru musi mieć bezwzględną pewność trafnej oceny wizualnej wyróżniającego się wyższą szybkością pojazdu"! Oznacza to, że najszybszy pojazd - de facto - wskazuje policjant, a nie radar, co pozostawia ogromne pole do pomyłek.
Iskra-1 słynie też z podatności na zakłócenia. Policjant dokonujący pomiaru musi nie tylko samodzielnie zidentyfikować najszybszy pojazd w grupie, ale też upewnić się, że miejsce jego przeprowadzenia nie rzutuje na wynik. Dotyczy to chociażby odległości od linii przesyłu energii elektrycznej czy stacji transformatorów. Oznacza to, że przed skorzystaniem z Iskry-1 funkcjonariusz powinien np. zapoznać się z mapkami geodezyjnymi dotyczącymi przebiegu podziemnych linii energetycznych, które również potrafią zakłócać pracę rosyjskiego radaru (wg cytowanych przez KGP zaleceń Państwowego Instytutu Badawczego "punkt pomiaru prędkości musi być oddalony o minimum 20 m od osi linii wysokiego napięcia").
W piśmie czytamy również, że "Komendant Główny Policji już 3 lata temu podjął decyzję, że policja będzie kupować nowe radary wyłącznie sprzężone z aparatem cyfrowym lub kamerą umożliwiającymi wizualizację zarejestrowanego pojazdu". Obecnie Policja szykuje się również do realizacji projektu "Bezpieczniej na drogach - nowoczesny sprzęt dla polskiej policji", w ramach którego drogówka otrzymać ma 400 nowych ręcznych mierników prędkości z rejestracją obrazu.
Prawidłowość przeprowadzanych przez policjantów pomiarów nabiera szczególnego znaczenia w kontekście przepisów pozwalających policjantom zatrzymywać na trzy miesiące prawo jazdy kierowcom, którzy w terenie zabudowanym przekroczyli prędkość o ponad 50 km/h. Na widok Iskry-1 kierowcy coraz częściej odmawiają przyjęcia mandatu chcąc skierowania sprawy na drogę sądową. Wiele tego typu postępowań zakończyło się już po myśli kierowców, więc szanse na wygraną są stosunkowo duże. |
Link |
|
|
|
|
|
|