Forum Mapy Fotoradarów Antyradary Sid 6444324aa1dfbe2ac68c7329766a61fd Mapa fotoradarów najpopularniejsze
RejestracjaRejestracja   ZalogujZaloguj   FAQFAQ   SzukajSzukaj


Poprzedni temat «» Następny temat
Rów - Codzienny przegląd prasy
Autor Wiadomość
skansen 
Forum Lider

Dołączył: 06 Wrz 2012
Pochwał: 88
Posty: 396
Skąd: Kraków
Wysłany: 9 Maj 2020, 11:06   

piotreg napisał/a:
skansen napisał/a:
Problem dostrzega również Policja, bo sprawę przekazała do prokuratury.

Skąd wiesz? Rzecznik powątpiewał przecież, że to policjant.

To efekt rozwoju tej sprawy. Artykuł został zaktualizowany, jest o tym informacja. Napisała o tym również Wyborcza:

Cytat:
Policjant z drogówki robi zdjęcia zatrzymanym prawom jazdy i wrzuca do internetu



Dane właścicieli dokumentów na zdjęciach na instagramie są wprawdzie niewidoczne, ale policjant może je mieć w pamięci telefonu. Policja przekazała sprawę prokuraturze.


Jako pierwszy o sprawie napisał portal niebezpiecznik.pl zajmujący się bezpieczeństwem. Serwis opublikował zdjęcia, które na Instagramie i na Facebooku zamieszczał jeden z policjantów stołecznej drogówki. Mundurowy prowadzi stronę "Niebieski_ja", na której zdradza kulisy służby. "Poznajcie Jarosława. Jarek myślał, że jak poleci 160 Modlińską, to nikt go nie zatrzyma, bo kwarantanna i te sprawy. A tu niespodzianka. Służby działają i mają się dobrze. Drugim jego błędem było przeświadczenie, że razem z rękoma płuczemy też usta. Tak na wszelki wypadek. Wynik? Ok. 1,2 promila" - napisał na Facebooku i dodał zamazane zdjęcie zatrzymanego prawa jazdy kierowcy.

- Wiele wskazuje na to, że [policjant] robi zdjęcia swoim smartfonem, a zatem w pamięci jego telefonu zdjęcia są nieocenzurowane i zachodzi ryzyko, że zdjęcia synchronizują się z chmurą. Ciężko znaleźć jakąkolwiek podstawę prawną umożliwiającą policjantowi takie działania - pisze autor artykułu.

Mają dane policjanta

Niebezpiecznik zapytał Michała Kluskę, eksperta od naruszeń ochrony danych osobowych, czy zasady RODO dają policjantowi możliwość wykonywania takich zdjęć. Ekspert stwierdził, że "nie widzi żadnej podstawy prawnej w RODO do tego, aby takie działania miały miejsce". Michał Kluska zaznaczył też, że zamazanie zdjęcia nie oznacza, że przepisy nie zostały złamane, bo "na sprzęcie, którym wykonywane jest zdjęcie, jest ono w wersji surowej".

Zapytaliśmy Komendę Stołeczną Policji czy funkcjonariusz pełni służbę w Warszawie i czy takie zachowanie jest zgodne z przepisami i etyką. - Nie ma żadnych przepisów, które ograniczałyby funkcjonariuszom posiadanie kont na profilach społecznościowych - odpowiada Sylwester Marczak, rzecznik KSP. - Wiem, że pojawiły się wątpliwości co do zdjęć z blurem wykorzystanych na profilu jednego z policjantów KSP i jest to przedmiotem naszych wyjaśnień. Zapewniam, że sprawa zostanie dokładnie zweryfikowana, a ponadto materiały do oceny prawnokarnej zostały przekazane do prokuratury i biura spraw wewnętrznych policji - dodaje rzecznik.

Po interwencji dziennikarzy autor usunął zdjęci z dokumentami.

Źródło: Link
 
 
Automobil

Wysłany:    A może to Cię zainteresuje



 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1542
Posty: 31855
Skąd: DWR
Wysłany: 10 Maj 2020, 10:45   

Jestem ciekawy, jak podejdzie do sprawy prokuratura.
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 2 Lipiec 2020, 15:01   

Kobiety są jednak niesamowite.

Cytat:
To najbardziej efektowna wpadka ostatnich lat! Zalała Diesla benzyną, po czym sięgnęła po odkurzacz



Ostatnimi czasy na stacjach benzynowych dzieją się najdziwniejsze rzeczy. A to kierowca lawety wjeżdżający dostawczakiem w dach, a to urocza kobieta, próbująca znaleźć korek do wlewu paliwa w swoim samochodzie. To skłoniło nas by sięgnąć pamięcią do bodaj jednego z najbardziej efektownych wypadków ostatnich lat, jaki miał miejsce na stacji benzynowej. Ta kobieta zatankowała do swojego Diesla benzynę, a swój błąd próbowała naprawić z pomocą... odkurzacza. To nie mogło zakończyć się dobrze.


Na pierwszy rzut oka prozaiczny błąd może przydarzyć się każdemu z nas. Pośpiech, nerwy, czy stres, nie są tutaj najlepszymi doradcami, o czym przekonała się ta kobieta w Volkswagenie Passacie.

To jedna z najbardziej efektownych wpadek na stacjach benzynowych ostatnich lat. Kobieta w niemieckim Eschborn zatankowała benzynę do swojego TDI i postanowiła sama rozprawić się z problemem. Po tym, jak zatankowała swojego Passata benzyną, wpadła na genialny plan. Wspólnie ze swoim towarzyszem niedoli przepchnęła Volkswagena do pobliskiej myjni, gdzie do wlewu paliwa wetknęła rurę odkurzacza.

Po wetknięciu końcówki odkurzacza do zbiornika paliwa próbowała wyssać z niego benzynę. Rozwiązanie – naprawdę genialne. Gdyby tylko opary benzyny nie zapaliły się i nie podpaliły ręki jej koleżanki. Następnie oczywiście zapalił się samochód, a potem odkurzacz. Wszystko zostało totalnie zniszczone, a naprawę oszacowano wówczas na około 30 000 euro.

Link
 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1542
Posty: 31855
Skąd: DWR
Wysłany: 3 Lipiec 2020, 14:37   

Najbardziej to chyba odkurzacza szkoda... :evil:
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 23 Lipiec 2020, 10:15   

Będzie ładniej. :grin:

Cytat:
Policyjne radiowozy w nowym wydaniu. Zmienione zostaną m.in. barwy pojazdów

Do koloru srebrnego i niebieskiego, który dotychczas były znakiem rozpoznawczym policyjnych pojazdów dołączą jaskrawo żółte elementy. Na autach pojawić ma się również sentencja "Pomagamy i Chronimy".




Według zapowiedzi radiowozy, który były użytkowane do tej pory nie będą przemalowywane. Przypomnijmy, że policyjna flota liczy 22 tysiące pojazdów. - Zmianę przeprowadzimy stopniowo, bez ponoszenia dodatkowych kosztów - tłumaczył cytowany przez TVN24 inspektor Mariusz Ciarka, rzecznik komendanta głównego policji. - Po prostu wszystkie kupowane przez nas pojazdy będą już w nowym malowaniu - dodał.

Polskie radiowozy będą przypominać te, które patrolują ulice Wielkiej Brytanii i Czech, gdzie również niedawno wprowadzono zmiany.

Początek operacji jest związany z datą wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia, nad którym pracuje ministerstwo infrastruktury. Jak tłumaczy resort, nowe oznakowanie ma zwiększyć rozpoznawalność wozów policji, a co za tym idzie zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.

Radiowozy w nowym wydaniu będą miały z przodu pojazdu napis "POLICJA", nad którym ma pojawić się policyjna gwiazda, w której będzie umieszczony numer alarmowy 112. Ponadto, nad gwiazdą zostanie umieszczona sentencja "Pomagamy i chronimy".

Link
 
 
jojo
Forum Lider

Dołączył: 22 Mar 2010
Pochwał: 64
Posty: 807
Skąd: ES / ETM
Wysłany: 25 Lipiec 2020, 13:31   

Cytat:
(...) Ponadto, nad gwiazdą zostanie umieszczona sentencja "Pomagamy i chronimy".

A czy napis "Pomagamy i chronimy" znajdzie się również na nieoznakowanych z wideo, czy może ta sentencja ich nie dotyczy? :o
 
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 25 Lipiec 2020, 20:33   

U tych powinno być "doganiamy i gromimy". :grin:
 
 
czapla
Świeżak w kasku


Dołączył: 20 Lut 2009
Pochwał: 108
Posty: 1430
Skąd: Żary
Wysłany: 27 Lipiec 2020, 13:24   

Powinni mieć jeszcze naklejki... substancja szkodliwa... :cool:
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 3 Sierpień 2020, 10:20   

Cytat:
Fotoradar-rekordzista zrobił w wakacje już prawie 2 tys. zdjęć



Od początku wakacji urządzenia automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym zarejestrowały ponad 140 tys. naruszeń przekroczenia dopuszczalnej prędkości - poinformował PAP Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Najwięcej naruszeń zarejestrował radar w Krzywanicach w woj. mazowieckim.


Z danych przekazanych PAP przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego wynika, że od 26 czerwca 435 fotoradarów pozostających w dyspozycji Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) zarejestrowało ponad 121 tys. naruszeń przekroczenia dopuszczalnej prędkości.

Nawet 180 km/h w terenie zabudowanym

Jak informuje GITD kierowcy przekraczali średnio prędkość o 23 km/h. Najwięcej, bo blisko 2 tys. naruszeń zarejestrował fotoradar w Krzywanicach w województwie mazowieckim. Niechlubnym - jak podkreśla GITD - rekordzistą, był kierujący, który 11 lipca w Dzierzążni w woj. mazowieckim na obszarze zabudowanym, kierując audi jechał 180 km/h.

Z kolei przy pomocy 30 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości (OPP), w pierwszej połowie wakacji zarejestrowano ponad 20 tys. naruszeń.

Link
 
 
OJCIEC
Wio Łysa!


Dołączył: 20 Mar 2007
Pochwał: 233
Posty: 6674
Skąd: zasadniczo, z Węgorzeskiej
Wysłany: 11 Sierpień 2020, 10:21   

Hmm, o ile przepisy się nie pozmieniały (pozmieniają), w Polsce to jednak nie przejdzie:

Cytat:
Rosyjski fotoradar śledzący namierza kierowców w Polsce. Pod lupą ponad 1000 aut na godzinę



Integra 3D+, czyli fotoradar śledzący opracowany przez Rosjan i produkowany w Polsce na ich licencji, namierzał kierowców na trasie S8 w Warszawie. To była pierwsza w Polsce oficjalna prezentacja tego urządzenia. Pojawili się na niej przedstawiciele policji...


Integra 3D+ to najnowszy fotoradar dystrybuowany przez wielkopolską firmę Videoradar. Jego możliwości poznaliśmy podczas prezentacji w Warszawie – dziennik.pl jako jedyna redakcja uczestniczył w testach. Nad drogą ekspresową S8 od strony Białegostoku (tuż przed mostem Grota) eksperci zamontowali dwa urządzenia tak by mogły jednocześnie pełnić rolę odcinkowego pomiaru średniej prędkości oraz fotoradarów mierzących prędkość tradycyjnie (w razie gdyby kierowca zjechał z drogi). Już taka konfiguracja może robić wrażenie, jednak ten sprzęt ma znacznie więcej funkcji...



– Integra 3D+ jest dedykowana do pracy w automatycznych systemach nadzoru nad ruchem drogowym. To wielofunkcyjny przyrząd do ujawniania wykroczeń – powiedział dziennik.pl Marek Kulik, szef spółki Videoradar. Jak wskazał, urządzenie wykorzystuje technologie stosowane w lotnictwie wojskowym i cywilnym. Potrafi jednocześnie kontrolować do 6 pasów w różnych kierunkach ruchu i rozpoznawać tablice rejestracyjne dzięki systemowi ANPR.

– W porównaniu do urządzenia z 2015 roku różni się najnowszym oprogramowaniem. Jest najmniejszym fotoradarem na świecie. Na chwilę obecną dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji potrafimy bezbłędnie ujawniać 16 różnych rodzajów wykroczeń, ze 100 proc. identyfikacją. A funkcjonalności tego sprzętu znacząco przekraczają założenia protokołu transmisji danych przewidzianych w CANARD (system automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym, którego operatorem jest GITD) – wyjaśnił.



Najwięcej kierowców siedzi na zderzaku

Jak skuteczny jest fotoradar 3D+? Nie tylko wychwytuje przekroczenia prędkości. Umie też wyłapać jazdę: po buspasie, pod prąd, po chodniku czy poboczu. Sprzęt można tak skonfigurować, by rejestrował naruszenia zakazu ruchu ciężarówek. Co istotne – potrafi prowadzić pomiary odległości między pojazdami (zarówno według kryterium czasu, jak i odległości w metrach). W trakcie czterogodzinnych testów na dwukilometrowym odcinku S8 urządzenia zarejestrowały ponad 4400 pojazdów.

– W tej liczbie aż 4077 pojazdów nie zachowało bezpiecznej odległości. A na potrzeby pomiarów testowych założono 2 sekundowy odstęp, czyli i tak wartość krótszą od zalecanych przez ekspertów od bezpieczeństwa ruchu 3 sekund. Rekordzista pędził 167 km/h oraz utrzymywał dystans od poprzedzającego pojazdu poniżej 3 s (2,379 s) – wskazał Kulik. Jakby tego było mało, fotoradary wyłapywały też kierowców, którzy siedzieli na zderzaku poprzedzającego auta i obsługiwali telefon.



Kierowca Skody Superb został sfotografowany przez zbyt mały odstęp – siedział na zderzaku poprzedzającego auta w odległości zaledwie 1,235 s przy założonych 3 s. Przy okazji prawą ręką obsługiwał telefon.

Podobnie srebrny Ford S-Max – jego szofer zamiast 3-sekudowego dystansu jechał w odstępie 1,143 s od auta przed nim. Integra 3D+ ujawniła także korzystanie z telefonu i zmierzyła prędkość 106 km/h.

– Jazda na zderzaku to niestety wciąż często spotykane zjawisko na polskich drogach – powiedziała dziennik.pl Magda Zglińska, reprezentująca operatora systemu Yanosik. – Kierowcy powinni pamiętać o zachowaniu bezpiecznego odstępu. Warto zastosować się do reguły "3 sekund". Jest uniwersalna dla każdej prędkości, a bezpieczna odległość jaką należy utrzymać między pojazdami rośnie wraz z rozwijaną prędkością. Jak określić tą odległość? Wykorzystajmy dowolny nieruchomy obiekt, np. znak drogowy, przy którym jadący przed nami pojazd się znajduje. Jeśli miniemy wybrany znacznik 3 sekundy później, taki odstęp zapewni bezpieczeństwo oraz komfort ruchu i zarazem umożliwi zareagowanie w razie gwałtownego hamowania pojazdu przed nami – wyjaśniła.



Polacy złapani w... Chorwacji

Do tego w trakcie testów, by pokazać jak działa rejestracja przejazdu na czerwonym świetle, operator zdalnie połączył się z innym urządzeniem tego typu w... Chorwacji. Tam nad jednym ze skrzyżowań w mieście Rijeka sprzęt zawieszono na wysokości około 8 metrów, czyli drugiego piętra. Ma to ograniczać nie tylko ryzyko zniszczenia, ale również eliminować sytuacje, w których na fotografiach jeden samochód przysłania drugi.

– Przyczyną instalacji tego urządzenia była chęć nadzorowania przejazdu na czerwonym świetle. Po jego instalacji okazało się jednak, że przekraczanie prędkości jest tam czterokrotnie częstsze, niż przejazd na czerwonym świetle – zauważył Kulik.

Stąd właśnie fotoradar skonfigurowano tak, by rejestrował wykroczenia łączone np. przejazd na czerwonym świetle połączony z przekraczaniem dozwolonej prędkości lub naruszeniem linii ciągłej w obszarze przed skrzyżowaniem. O czym niebawem przekonają się dwaj kierowcy z Polski (czerwona Honda Civic i czarne Audi).



– Gdyby taka sytuacja wystąpiła na skrzyżowaniu w Polsce objętym nadzorem systemu GITD, wówczas urządzenia rejestrowałyby tylko przejazd na czerwonym świetle. A co z mandatem za prędkość? – pyta nasz rozmówca. – Zastanawia mnie, dlaczego Inspektorat nie jest zainteresowany urządzeniami znacznie nowocześniejszymi. Bo w ogłoszonych niedawno przetargach chodzi wyłącznie o sprzęt rejestrujący albo prędkość, albo przejazd na czerwonym. Wymogi sprecyzowane w przetargu wprost wykluczają stosowanie nowoczesnych radarów śledzących, gdyż każą błyskać światłem widzialnym kierowcom w oczy. Radar śledzący nadzoruje ruch praktycznie wszystkich pojazdów (do 32) na odcinku kilkudziesięciu metrów i posługuje się zsynchronizowanym oświetleniem w paśmie podczerwieni. Oświetlenie w paśmie światła widzialnego na tak dużą odległość wymagałoby ogromnych lamp, które błyskałyby prawie bez przerwy. Nikt nie bierze pod uwagę rozwiązań działających w szerszym zakresie. Zagrożeń na drodze jest znacznie więcej, a nasze testy dowodzą, że wiele z nich można ujawniać za pomocą elektronicznego funkcjonariusza, jakim jest Integra 3D+. Sprzęt jest w stanie w bardzo dużym natężeniu ruchu i przy dużych prędkościach zmierzyć wszystkie przejeżdżające pojazdy. Nic nie dają próby chowania się za innymi uczestnikami ruchu, bo urządzenie i tak zna prędkość każdego pojazdu, a zdjęcie wykona wtedy, kiedy widoczna będzie tablica rejestracyjna sprawcy. Montaż i konfiguracja to kwestia jednego dnia, a nie dwóch lat jak przewiduje GITD w najnowszym przetargu – dodał.



Mandatu nie unikniesz

Integra 3D+ ma jeszcze jedną ciekawą funkcjonalność z punktu widzenia służb zajmujących się w Polsce nadzorem ruchu drogowego. Załóżmy, że sprzęt sfotografował samochód, którego kierowca przejechał na czerwonym świetle i przekroczył prędkość. Urządzenie dzięki systemowi rozpoznawania tablic rejestracyjnych ANPR (Automatic Number Plate Recognition) zapamięta numer rejestracyjny i wciągnie go na czarną listę piratów, do której mieliby dostęp policjanci ruchu drogowego czy inspektorzy ITD. Ich radiowozy wyposażone w kamerę ANPR podczas patrolu mogłyby wyławiać takie auta i sygnalizować mundurowym, że na celowniku pojawił się delikwent z wykroczeniami na koncie zarejestrowanymi automatycznie gdzieś wcześniej.

– To rozwiązanie przydałoby się szczególnie w ściganiu kierowców z zagranicy. Dzięki temu służby mogłaby taką osobę rozliczyć z kary jeszcze przed przekroczeniem granicy Polski – wskazał szef spółki Videoradar. Obecnie tacy kierowcy są praktycznie bezkarni.



Czy takie urządzenia mają szansę pojawić się przy polskich drogach? Firma z Wielkopolski nie brała udziału w najnowszym przetargu na modernizację sieci CANRAD. Na testach pojawili się za to przedstawiciele policji, co może okazać się cenną informacją dla kierowców. Powód? Integra 3D+ potrafi także służyć jako wideorejestrator na pokładzie samochodu. W swojej najnowszej wersji może mierzyć prędkość sama będąc w ruchu.

– W takim przypadku przyrząd ustawia się za tylną szybą np. nieoznakowanego radiowozu, a on rejestruje wszelkie wykroczenia aut jadących za samochodem drogówki. Nie ma potrzeby pościgów z szalonymi prędkościami, dowodem jest zdjęcie lub film. A kierowca nie będzie dyskutował, że to nie była jego prędkość tylko radiowozu. Informacje o przekraczających prędkość mogą być przekazywane do patrolu usytuowanego na bramkach poboru opłat, więc "szczęśliwiec" sam się zatrzyma i umożliwi bezpieczne poddanie go "rozliczeniu". Trwają prace nad kolejnymi funkcjami, w tym wersją przeznaczoną do kontroli stref z przejściami dla pieszych. Urządzenie ma analizować ruch pieszych oraz ruch pojazdów – skwitował Kulik.








Link
 
 
bicker5 
Forum Lider

Dołączył: 17 Mar 2009
Pochwał: 49
Posty: 699
Skąd: Kraków
Wysłany: 27 Sierpień 2020, 13:00   

Mieliśmy już jeden super "zdradziecki" sprzęt i wystarczy. :mad:
 
 
inżynier
Forum Lider

Dołączył: 21 Cze 2012
Pochwał: 282
Posty: 666
Skąd: WPI/SK/RZ
Wysłany: 29 Sierpień 2020, 10:02   

Cytat:
Policja ostrzej bierze się za kierowców i pasażerów. Od dziś wysokie kary, grupy SPEED ruszają na łowy



Policja w piątek 28 sierpnia rusza z nową akcją w całym kraju. Kaskadowy pomiar prędkości rozpocznie maraton drogówki, który potrwa aż do niedzieli – ustalił dziennik.pl w Komendzie Głównej Policji. Ryzyko utraty prawa jazdy jest wysokie. Kara może też spaść także za inne wybryki oraz na pasażerów.


Policja w piątek 28 sierpnia kaskadowym pomiarem prędkości rozpoczyna trzydniowy maraton działań związanych z akcją pod kryptonimem "Bezpieczne powroty z wakacji". Patroli znacznie gęściej rozstawionych przy drogach można spodziewać się aż do niedzieli 30 sierpnia. A dziś mundurowi od rana sprawdzają stosowanie się kierowców do obowiązujących przepisów. W szczególności tych dotyczących prędkości.

– W związku z panującą epidemią poszczególne garnizony mogą organizować działania we własnym zakresie – poza oficjalnym rozdzielnikiem KGP. Dziś jednostki w całym kraju dostały zalecenie przeprowadzenia kaskadowego pomiaru prędkości – powiedział dziennik.pl komisarz Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. – Działania te polegają na prowadzeniu statycznej kontroli na tej samej drodze, w tym samym czasie, ale w różnych miejscach przez patrole ustawione kolejno po sobie na określonym, często niezbyt długim, odcinku drogi – wyjaśnił.

Podkreślił, że działania mają również charakter prewencyjny. A ich głównym celem jest ograniczenie liczby wypadków i kolizji na drogach.

Na łowy wyjadą nieoznakowane BMW w wideorejestratorami i najnowsze oznakowane Skody Superb wyposażone w kamery nagrywające zachowania kierowców jadących przed i za radiowozem. Stąd kara może spaść nie tylko za zbyt dużą prędkość, ale też za niedozwolone korzystanie z telefonu komórkowego czy jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Kierowcy lawinowo tracą prawo jazdy

Mundurowi przypominają, że przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym skutkuje zatrzymaniem prawa jazdy. Co ciekawe, zwykle podczas policyjnych akcji "prawko" za jazdę w terenie zabudowanym z prędkością co najmniej 100 km/h (są odcinki z prędkością dopuszczalną 40 km/h, a wtedy przekroczenie 90 km/h) traci o 50 proc. więcej osób niż na co dzień. Jak usłyszeliśmy w KGP od początku 2020 roku do 26 sierpnia prawo jazdy za tzw. 50+ straciło już 43 278 osób. To o 36 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Tylko w sierpniu z dokumentem pożegnało się 4610 osób – wynika z najnowszych danych.



Mundurowi wskazują również, że obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa dotyczy nie tylko kierowcy i pasażera z przodu, ale też podróżujących na tylnej kanapie. Dlatego funkcjonariusze będą przyglądać się wszystkim osobom w kontrolowanym aucie. Sprawdzą, czy najmłodsi pasażerowie są przewożeni w specjalnych fotelikach. A za jazdę samochodem bez zapiętych pasów bezpieczeństwa kierowcy grozi 100 zł mandatu i 2 punkty karne. Pasażer naraża się na 100 zł grzywny, dodatkowo policjant może ukarać kierowcę mandatem 100 zł za to, że nie dopilnował zapięcia pasów przez osoby z nim podróżujące. Za przewożenie dziecka bez specjalnego fotelika kierującemu grozi 6 punktów karnych i mandat do 150 zł. Mundurowi będą też reagować na korzystanie przez kierowców z telefonu komórkowego niezgodnie z przepisami.

– Jedźmy ostrożnie przestrzegając przepisów, z prędkością dostosowaną do warunków panujących na drodze. Pamiętajmy że bezpieczeństwo na drogach zależy przede wszystkim od samych kierowców – od ich rozwagi, umiejętności przewidywania zagrożeń i szacunku dla innych uczestników ruchu drogowego – podkreślił Opas.

Wakacje 2020. Mniej wypadków i zabitych

Policja wskazuje, że tegoroczne wakacje były bezpieczniejsze od zeszłorocznych. Do 26 sierpnia zanotowano niecałe 5 tys. wypadków (12 proc. zdarzeń mniej niż w analogicznym okresie 2019 r.), w których zginęły 433 osoby (-20 proc.), a rany odniosło 567 ludzi (-14 proc.).

– Dane świadczą o lepszej sytuacji. Ale nasza policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym niestety nie będzie pusta. W 2019 roku zanotowaliśmy na niej 582 zdarzenia, w tym roku do dziś mamy 394 wypadki – zauważył Opas. A od początku roku do 26 lipca policja odnotował niemal 15 tys. wypadków, to przeszło 20 proc. mniej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Śmierć poniosło 1483 ludzi, a rannych zostało niemal 17 tys. osób – to odpowiednio mniej o 19 i 24 proc.

Brak maseczki? Mandat 500 zł

Ale oprócz przestrzegania przepisów drogowych dodatkowo należy pamiętać o stosowaniu się do ograniczeń w związku z COVID-19. Kiedy już dojdzie do kontroli, policjant może przeprowadzić badanie trzeźwości, stanu technicznego pojazdu oraz zweryfikować respektowanie zasad związanych z przemieszczaniem się w okresie pandemii, w tym używania maseczek.

– W myśl zasady – chronię siebie i innych, warto przypomnieć zapominalskim, że w zamkniętych miejscach publicznych, w środkach transportu zbiorowego, w taksówkach oraz samochodach obowiązuje nakaz zakrywania nosa oraz ust – powiedział dziennik.pl Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Samochodowego. – W przypadku samochodów zasada ta dotyczy osób, które nie zamieszkują razem, np. podczas podwożenia kolegi lub koleżanki z pracy. Jeśli zaś podróżujemy sami bądź z bliskimi, z którymi wspólnie mieszkamy lub z dzieckiem do lat 4, wówczas nie ma obowiązku zasłaniania twarzy. Odstępstwo dotyczy również osób, których stan zdrowia na to nie pozwala – wyjaśnił.

Podróżujący autem muszą też pamiętać, że przypadku kontroli drogowej przy legitymowaniu dla ustalenia tożsamości funkcjonariusz może żądać odkrycia ust i nosa. Dodatkowo maseczka okaże się niezbędna w sytuacjach awaryjnych. Do takich można zaliczyć korzystanie z pomocy drogowej, kiedy trzeba z kierowcą lawety w jednej kabinie pojechać do warsztatu. Również tankownie i płacenia za paliwo na stacji także wymaga założenia maseczki. Przecież nigdy nie wiadomo, czy nagle za plecami nie pojawi się policjant...

Za niestosowanie się do nakazu grozi grzywna w wysokości do 500 zł. A poza tym istnieje ryzyko kary administracyjnej – od 5 tys. zł do 30 tys. zł.

Kodeks bezpiecznego kierowcy

Policja przy okazji przypomina zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym:

- Sprawdź przed wyjazdem stan techniczny pojazdu, w tym zwłaszcza ogumienie, oświetlenie, poziom płynów eksploatacyjnych
- Respektuj przepisy ruchu drogowego, w szczególności w zakresie przestrzegania dozwolonych limitów prędkości, stanu trzeźwości, korzystania z pasów bezpieczeństwa i właściwego przewożenia dzieci w pojazdach
- Dostosuj prędkość do warunków atmosferycznych, drogowych, swoich umiejętności
- Zawsze zwalniaj przed przejściami dla pieszych, przystankami komunikacji publicznej oraz przed skrzyżowaniami
- Nie wyprzedzaj, ani nie omijaj pojazdów w rejonie przejść dla pieszych, przystanków oraz na samych przejściach
- Sygnalizuj swoje manewry na drodze z takim wyprzedzeniem i w taki sposób, by były widoczne dla innych uczestników ruchu
- Ogranicz do minimum rozmowy telefoniczne, a w razie konieczności korzystaj z zestawu głośnomówiącego. Rozmowa telefoniczna nawet przez urządzenia dozwolone dekoncentruje kierującego pojazdem
- Obowiązkowo rób przerwy w trakcie wielogodzinnych podróży

30 proc. więcej kontroli na drogach

– Z naszych danych wynika, że podczas tego typu ogólnopolskich działań aktywność policji na drogach znacznie wzrasta. Średnio odnotowujemy około 30 proc. przyrost potwierdzonych zgłoszeń o kontrolach prędkości, w stosunku do dni bez akcji – powiedziała dziennik.pl powiedziała dziennik.pl Magda Zglińska, reprezentująca operatora systemu Yanosik. – Statystyki pochodzą od samych kierowców i użytkowników systemu Yanosik, którzy codziennie informują się o aktualnej sytuacji na trasie, w tym m.in o kontrolach prędkości. Niezależnie od tego czy policja prowadzi wzmożone działania, czy też nie, zawsze należy zachować ostrożność i zwracać uwagę na swoją prędkość – skwitowała.


Link
 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1542
Posty: 31855
Skąd: DWR
Wysłany: 30 Sierpień 2020, 11:30   

Cytat:
Fotoradary przyłapały prawie 250 tys. kierowców. Gdzie padł rekord?



W trakcie wakacji fotoradary zarejestrowały prawie 250 tys. naruszeń przekroczeń prędkości i niestosowania się do sygnalizacji świetlnej – poinformował w niedzielę Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur. Najwięcej przypadków przekroczenia prędkości zarejestrował fotoradar w Krzywanicach (Mazowieckie).


Jak przekazał szef GITD, inspektorzy przez ostatnie dwa miesiące zwracali szczególną uwagę na bezpieczeństwo podróżujących w czasie wakacyjnych wzmożonych wyjazdów. Sprawdzili stan techniczny blisko 1100 autokarów oraz uprawnienia i stan trzeźwości prowadzących je kierowców.

W wyniku tych kontroli w dalszą trasę nie wyjechało sześć autokarów. – Tak było m.in. w przypadku kontroli autokaru we Wrocławiu, którym dzieci miały wyjechać nad morze. Dolnośląscy inspektorzy stwierdzili poważną wadę układu hamulcowego – powiedział Gajadhur. Dodał, że w trakcie wakacyjnej akcji "Bezpieczny autokar" inspektorzy wystawili 155 mandatów karnych.

Szef GITD przekazał również, że podczas tegorocznych wakacji fotoradary zarejestrowały ponad 240 tys. przekroczeń prędkości i ponad 9 tys. przypadków niestosowania się do sygnalizacji świetlnej.

– Liczba zarejestrowanych przekroczeń prędkości jest porównywalna do liczby naruszeń stwierdzonych w trakcie ubiegłorocznych wakacji. Wprawdzie w pierwszych tygodniach wakacji rosła liczba przypadków niestosowania się do ograniczeń prędkości i była wyższa niż w ubiegłym roku, to jednak w ostatnich dwóch tygodniach wakacji sytuacja zaczęła się stabilizować. Wzrosła natomiast o ponad 21 proc. liczba przypadków niestosowania się przez kierujących do sygnalizacji świetlnej. System zarejestrował 9,2 tys. takich przypadków – podsumował Alvin Gajadhur.

Najwięcej przypadków przekroczenia prędkości zarejestrował fotoradar w Krzywanicach (Mazowieckie) – niemal 3,4 tys. naruszeń. – Kierowcy przekraczali prędkość średnio o 23 km/h, ale byli też niechlubni rekordziści. Fotoradar w miejscowości Dzierzążnia na Mazowszu zarejestrował pojazd, którego kierowca miał na liczniku 180 km/h. Z kolei z prędkością 167 km/h jechał kierowca przez Kleczanów w województwie świętokrzyskim, a o 113/h km, przy ograniczeniu do 60 km/h, przekroczył dozwoloną prędkość kierujący pojazdem w miejscowości Wilków na terenie Dolnego Śląska – poinformował.

Szef GITD poinformował także, że podczas tegorocznych wakacji sprawcami większości wykroczeń byli kierujący pojazdami osobowymi. – Odpowiadają za blisko 93 proc. stwierdzonych naruszeń. Do ograniczeń prędkości nie zastosowało się niemal 16 tys. kierowców pojazdów ciężarowych, to więcej o 31,5 proc. niż rok wcześniej – mówił.

Gajadhur poinformował również, że w trakcie wakacji inspektorzy przeprowadzili prawie 29,5 tys. kontroli pojazdów ciężarowych i autobusów. – Niestety wciąż najwięcej ujawnionych nieprawidłowości dotyczy nieprzestrzegania przez kierowców dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków. Stwierdzono ponad 42 proc. naruszeń w tym obszarze, a 36 proc. kolejnych związanych było z nieprawidłowym używaniem urządzeń rejestrujących. Kierowcy wciąż nie zdają sobie sprawy, że zmęczenie jest ogromnym ryzykiem i może doprowadzić do drogowych tragedii – ocenił.

Dodał, że ze względu na zły stan techniczny pojazdów inspektorzy zatrzymali blisko 1,8 tys. dowodów rejestracyjnych.

Link
 
 
tqmeh 
Forum Lider


Dołączył: 26 Mar 2009
Pochwał: 620
Posty: 3707
Skąd: DZL
Wysłany: 5 Wrzesień 2020, 23:08   

Taki temat, nie trzeba jechać autostradą, małe przejścia też mają taki system.

Cytat:
Jechałeś niemiecką autostradą? Twoje auto jest w bazie danych. To jeszcze walka z przestępczością czy już inwigilacja?



Niemiecka policja od lat skanuje tablice rejestracyjne samochodów, by porównywać je ze swoimi bazami danych. Trybunał Konstytucyjny chce to ograniczyć.

Kamery z daleka wyglądają jak fotoradary. Niektóre zamontowane są na stałe przy drogach krajowych i wzdłuż autostrad. Inne, na trójnogach, rozstawiają policjanci. Urządzenia nie mierzą jednak jedynie prędkości. Robią samochodom zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, rozpoznając sekwencje liter i cyfr na tablicach rejestracyjnych. System jest w stanie skanować tablice kilku tysięcy pojazdów na godzinę. A ponieważ zdjęcia wykonywane są w podczerwieni, skanowanie może odbywać się także nocą.

(...)

Do dalszej części artykułu nie mam dostępu...

Gazeta Wyborcza
 
 
piotreg 
Administratore banitore


Dołączył: 23 Mar 2007
Pochwał: 1542
Posty: 31855
Skąd: DWR
Wysłany: 6 Wrzesień 2020, 11:59   

tqmeh napisał/a:
Do dalszej części artykułu nie mam dostępu...

Gazeta Wyborcza

Ja niestety także. Jeśli ktoś ma, bardzo proszę o przesłanie mi ciągu dalszego na pw. Edytuję wówczas post tqmeha.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz załączać pliki na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Rów - Codzienny przegląd prasy | Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group